IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Дефицитът на чипове не позволява на автопроизводителите да си поемат въздух

С наближаването на края на годината прогнозите за доставките на полупроводници стават по-мрачни

17:25 | 02.01.23 г. 12
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Изпращаме 2022 година - още една година, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2022".

Докато през 2021 г. автомобилните компании обявяваха несигурни прогнозни, според които кризата с недостига на полупроводници може да се прехвърли през следващата година и по някое време да отшуми, в края на 2022 г. вече е ясно, че глобалният дефицит на чипове е все още тук и няма да си тръгне през следващите месеци, колкото и неприятно да е това за много представители на автомобилната индустрия.

Оптимистичният тон на Toyota Motor Corp., най-големия автомобилен производител в света от 2021 г. насам, че най-лошото около недостига вече е зад гърба на сектора, не можа да издържи проверката на реалността още в началото на годината, малко след като Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) заяви, че глобалният недостиг на чипове е довел до свиване на производството с 3 милиона автомобила в сравнение с 2019 г.

Вместо да стартират 2022 г. с оптимистични нагласи, компаниите от индустрията подновиха своите предупреждения, сигнализирайки, че нарушената верига на доставки няма да се подобри и през тази година. Един от първите концерни, който вдигна предупредителния флаг, беше германският доставчик на автомобилни части Hella. Неговият ръководител, Ролф Брайденбах, заяви още в средата на януари, че не очаква съществено подобрение на ситуацията с дефицита на чипове до началото или средата на 2023 г. Неговият коментар придружи решението на Hella да понижи перспективите си за фискалната година, приключваща през май, очаквайки само леко възстановяване на доставките на чипове в цялата индустрия през второто календарно полугодие.

Това беше последвано от рязката смяна на посоката от страна на Toyota, която превключи на задна предавка, ограничавайки своите операции през февруари и излизайки с нова оценка, според която компанията щеше да пропусне годишната си производствена цел поради недостига на полупроводници. Тогава Toyota заяви, че очаква глобалното ѝ производство да падне под целта от 9 милиона автомобила, като само за февруари тя изтри 150 000 превозни средства от прогнозната си производствена цел.

Прогнозата на Hella беше потвърдена и от Continental AG, чийто технически директор Жил Мабире заяви, че очаква кризата с чиповете да бъде облекчена едва през 2023 г.

„Недостигът на чипове, както и нарастващите цени на суровините вероятно ще продължат да притискат автомобилната индустрия през четвъртото тримесечие на тази година и през цялата 2022 г.“, заяви от своя страна главният изпълнителен директор на концерна Николай Зетцер, потвърждавайки думите на своя колега.

Междувременно представителят на Надзорния съвет на Bosch Франц Ференбах заяви, че европейският автомобилен сектор е станал прекалено зависим от азиатските доставчици за жизненоважни компоненти като полупроводниците и батериите за електромобили. „Да, станахме твърде зависими от други региони, така че е необходима промяна в курса“, изтъкна Ференбах, добавяйки: „Това обаче не е по вина на политиците, а е свързано с оптимизирането на разходите във веригите на доставка“.

Infineon беше друг доставчик, който се присъедини към хора на Hella и Continental, прогнозирайки удължаваше на кризата поне до началото на 2023 г. и подобряване на доставките през лятото на настоящата година. „Предполагам, че ще можем да покрием добре търсенето през 2023 г.“, заяви тогава ръководителят на звеното за автомобилни продукти в компанията Петер Шифер, добавяйки: „Последните проблеми ще бъдат разрешени през 2023 г.“.

Като противодействие на дефицита Infineon обяви, че ще разшири производствения капацитет в своя завод за полупроводници на стойност 1,6 млрд. евро във Филах, Австрия, открит през 2020 г.

Последна актуализация: 17:05 | 02.01.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

12
rate up comment 0 rate down comment 5
danchomentata
преди 1 година
Жигулето връви с въже връзано на дроселовата клапа.Умнокрасивите се движат с Electronic throttle control (ETC) is an automobile technology which electronically "connects" the accelerator *** to the throttle, replacing a mechanical ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 0 rate down comment 4
danchomentata
преди 1 година
In optics, a thin film is a layer of material with thickness in the sub-nanometer to micron range.https://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film_interference
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 0
Achtung
преди 1 година
При DRAM и HAND чиповете вече има свръх производство, цените падат, производителите съкращават производство, логическите чипове ще последват с малък лаг от няколко месеца. Съвсем скоро автомобилопроизводители ще се озоват от другия край на махалото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 11 rate down comment 7
aldy
преди 1 година
@*** Не става въпрос за надпревара с TSMC и Samsung, които използват холандските литографи. РФ и сега сама прави чипове до около 40 нм, които са годни за повечето приложения. Но заявката е за ПРАВЕНЕ на такива литографи с разрешение 1 нм. И Урсула ФЛ да се излага с плоски майтапи от рода, че РФ взима некви си чипове от перални, за нея е простено, че е акушерка. Но не е порсено за Председател на ЕК, щото тоя "преседател" започва да дрънка на тенеке.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 8 rate down comment 5
evlogi
преди 1 година
До: Р?РРРСРСРСС То и газчица и петролец си спомням преди няколко месеца дрънкахте ,че нямало да има...Гал,фони, суровини има навякъде по света, но важен е акълът, пък на територията на Северната джамахирия той е най-кът...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 11
danchomentata
преди 1 година
Програмистчетата да пишат на езиците от ниско ниво че принтерете на транзистори не моа смогнат на длинный кодhttps://***.qt.io/embedded-development-talk/embedded-software-programming-languages-pros-cons-and-comparisons-of-popular-languages
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 3
галфон
преди 1 година
До: aldy,Може,не съм чак толкова запознат с темата.Ако си прав научих нещо ново,но доколкото съм чел най-напред са TSMC и Samsung ,които вече използват литография с 2 нм.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 11 rate down comment 10
aldy
преди 1 година
В автомобилите не се използват чипове с технология под 30 нанометра. Повечето са още по-лесни за производство. Но имам съмнения не само за неона, а и за силициевите подложки от свръхчист силиции. А рашата вече има работещи прототипи на безмаскова литография с разрешение до 1 нм. Използват лазер на ксенон. Другите използват лазери на неон. А огледалата и лещите на холандските машини доскоро бяха руска майстория. Сега не знам какво е станало.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 13 rate down comment 8
галфон
преди 1 година
Няма причина копейките да са така превъзбудени,защото паладий се произвежда и в Южна Африка ,а неон произвежда най-много Китай.Русия пращаше своя неон за пречистване и експорт в Украйна в Мариупол и Одеса ,но сега всичко е спряло заради разрушенията.По-скоро руската икономика ще пострада повече поради липсата на достатъчно чипове,които и Китай не им продава.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 12
danchomentata
преди 1 година
Може да ползват климатично неутралните електродъгови пещи на Кремиковци за Рулонна сталь сталевий прокат, що випускаться у вигляд рулонв
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още