Електромобилите често се представят като основна част от енергийния преход. И все пак те продължават да бъдат само малък дял от превозните средства, които се движат по пътищата – и ако един ден всеки автомобил, камион или мотоциклет, работещ с изкопаеми горива, бъде заменен с електрически, тази промяна няма да осигури търсеното облекчаване на трафика и ще причини значителна вреда за околната среда, пише Филипа Нутал за Energy Monitor.
Промяната на поведението, препоръчана от Международната агенция по енергетика (МАЕ) и други организации и институции, е жизненоважна, но посланията и стимулите за изместване на фокуса от технологиите и транспорта към хората и мобилността са недостатъчни. Правителствата и частните компании трябва да решат главоблъсканицата относно това как да прекъснем любовната си връзка с идеята да притежаваме автомобил и да създадем справедливи политики, които намаляват емисиите, но позволяват на хората да се движат лесно и безопасно.
В световен мащаб има почти 20 милиона леки електромобила по пътищата и повече от 1,3 милиона електрически тежкотоварни превозни средства и автобуси. Трябва да споменем и глобалния автопарк от над 280 милиона електрически мотопеда, тротинетки, мотоциклети и триколесни превозни средства, които се движат по пътищата – и по тротоарите – според последните данни на Bloomberg New Energy Finance. Въпреки това петролът все още представлява 90% от крайното потребление на енергия в глобалния транспортен сектор. Биогоривата и природният газ покриват почти цялото останало търсене.
Суровата истина е, че делът на електричеството в автомобилния транспорт е по-малък от 1% през 2021 г., разкрива скорошен доклад за глобалните перспективи на МАЕ за 2022 г. Освен това транспортът отбеляза най-голям ръст на емисиите от всички сектори при крайната употреба от 2010 до 2019 г., тъй като търсенето се увеличи.
Миналата година глобалните въглеродни емисии от сектора нараснаха до 7,7 гигатона спрямо 7,1 гигатона през 2020 г., туй като търсенето се възстановява след пандемията от коронавирус.
Автомобилният сектор допринася най-много за този скок, отделяйки 5,9 гигатона въглеродни емисии през миналата година – повече от всички свързани с енергията емисии в Северна Америка.
Транспортният сектор отчита ръст на емисиите, докато останалите силно замърсяващи индустрии регистрират спадове в периода 1990-2019 г. Източник: Европейска агенция за околна среда
Емисии в транспорта – отвъд електрификацията
Електрифицирането на превозните средства е само един елемент от плана за декарбонизиране на глобалната икономика. „Промяната в поведението“, отбелязва докладът на МАЕ, е също толкова важна. BloombergNEF възприема подобна философия: „Сама по себе си смяната на задвижването на превозните средства може да не е най-ефективният начин за постигане на въглероден неутралитет. Ще е необходима пълна гама от решения – включително по-развит обществен транспорт и възможности за активен транспорт [като ходене пеша и колоездене]“.
Отговорът на този призив изисква промяна в мисленето на политиците, производителите на автомобили и широката общественост. Схемите за споделяне на автомобили и обществените услуги с електрически автобуси и влаковете и безопасните велосипедни алеи трябва да бъдат решение навсякъде. Вместо да се доверяваме единствено на технологии, които могат да заменят бензина и дизела, трябва да започнем да се питаме от какво имат нужда хората и как тази нужда може да бъде посрещната най-добре с най-малко емисии.
Целенасочената инвестиция и добре проектираните цели и показатели за измерване на напредъка са ключови тук. Изтъкването на увеличенията в броя на електромобилите и определянето на това като напредък по пътя към декарбонизация ще тласне света в грешната посока. Фокусът трябва да бъде и върху намаляването на броя на превозните средства по пътищата, като се сложи край на остарялата идея, че притежаването на голяма кола е знак за успех.
Твърде много от електромобилите, движещи се с висока скорост по нашите пътища, участващи в реклами и гледащи надолу от билбордове, са масивни SUV, за които производителите на автомобили твърдят, че ще спасят света. Те няма. Въпреки че количеството минерали, необходими за създаването на батерии, несъмнено ще намалее, тъй като процесите стават по-ефективни и веригите за доставки все по-кръгови, наивно е да се смята, че електромобилите не причиняват вреда в страните, доставящи минералите за свят с нулева мрежа. Енергийният преход не е игра с нулева сума. Ще има победители и ще има губещи, но в крайна сметка резултатът трябва да е по-добър за всички. Пътищата, задръстени с електрически SUV, няма да осигурят това.