Всеки път, когато Lucid Group Inc. или Rivian Automotive Inc. продават електрическа кола, те губят стотици хиляди долари поради зашеметяващо високите разходи за суровини и производство, показват последните им финансови отчети.
Тримесечните резултати на електромобилните концерни, публикувани през последните две седмици, показват, че компаниите изпитват сериозни затруднения относно постигането на целите за доставки, докато бързо изгарят кеш.
Приходите на Lucid бяха ударени през третото тримесечие, тъй като много клиенти анулираха своите поръчки поради дългия период на доставка на превозните средства.
Пазарната капитализация на компанията, която излезе на борсата преди малко повече от година и която е подкрепена от суверенния фонд на Саудитска Арабия, се сви с две трети тази година до около 20 млрд. долара от 95 млрд. долара през ноември 2021 г.
Lucid заяви, че има достатъчно пари, за да продължи да работи поне през четвъртото тримесечие на следващата година и сега се стреми да набере около 1,5 млрд. долара чрез продажба на акции. Цената на книжата ѝ падна със 17% след публикуване на последния финансов отчет.
Листнатата в САЩ британска фирма Arrival SA предупреди миналата седмица, че може да не разполага с достатъчно пари, за да поддържа бизнеса си към края на следващата година и ще трябва да съкрати работни места. Компанията все още не е започнало масово производство.
„Няма да седя тук и да ви казвам, че времената са трудни“, изтъква пред Ройтерс Авинаш Ругубур, президент на Arrival. „Трудно е, ние сме там всеки ден, всяка вечер, работим върху технологиите, превозните средства, а също и върху набирането на капитал“, добавя той.
Електромобилният концерн Canoo Inc. заяви през май, че изпитва "съществени съмнения" относно жизнеспособността на своя бизнес. В края на септември компанията имаше 6,8 млн. долара в брой, рязък спад спрямо 415-те милиона долара година по-рано.
Кешът е цар
Много стартъп компании за електромобили записаха огромни загуби през третото тримесечие и предупредиха, че високите разходи ще се задържат поради ускорената инфлация и глобалната криза във веригата на доставки. Само година по-рано някои от тези компании излязоха на борсата, осигурявайки си завидна пазарна капитализация на фона на влечението на инвеститорите към Tesla.
Но дори и лидерът на глобалния електромобилен пазар премина през т.нар. „производствен ад“, както описва трудния период Илон Мъск, главен изпълнителен директор на Tesla. За да излезе от ситуацията, компанията подписва договори с редица доставчици, което дава положителен тласък на производството на Model 3.
Но това се случва в момент, когато Tesla е само един от малкото производители на електромобили, а конкуренцията в лицето на традиционните концерни, като General Motors и Volkswagen, е едва в зародиш.
За последното тримесечие Tesla отчете печалба от 3,3 млрд. долара.
В бизнеса с електромобили първите години представляват упражнение по изгаряне на пари в брой, изтъква анализаторът на Canaccord Genuity Джордж Джанарикас.
Пазарните експерти смятат, че тези компании трябва да намерят начин да спестяват, ако искат да надживеят икономическите сътресения. Но различните фирми възприемат различни подходи.
Rivian, например, залага на железопътния товарен транспорт, за да достави готовите превозни средства до своите клиенти, свивайки логистичните разходи в САЩ. Lucid също обмисля да подходи по този начин.
От друга страна Lordstown Motors, която през юни 2021 г. обяви, че вероятно няма да има достатъчно пари, за да запази бизнеса си, намали производството. Компанията беше принудена да продаде голяма част от активите си на технологичния гигант Foxconn.
Все пак по-мащабното производство в крайна сметка ще намали производствените разходи, докато свиването му може да препъне компанията по пътя ѝ към постигане на рентабилност, предупреждават анализатори.
Някои от тези компании са в по-добра позиция да оцелеят от други.
Rivian, подкрепяна от Amazon.com и Ford Motor, имаше 13,8 млрд. долара в брой към края на септември. Освен това концернът има договор за доставка на 100 000 електрически микробуса с Amazon. Но себестойността на продадените продукти е била около 220 000 долара на кола спрямо средната продажна цена от 81 000 долара през тримесечието, изчислява CFRA.
Джанарикас от Canaccord казва, че тук може да се извлече поука от „Дот-ком балона“ от края на 90-те години на миналия век. „Невинаги компанията с най-добрия бизнес план успява. Това ще е компанията с най-добрите баланси“, изтъква той.