Безличният борсов дебют на шведския електромобилен производител Polestar в САЩ изпраща мрачно послание до другите стартъпи, свързани с електрическата мобилност – че автомобилният пазар все още не е готов да осъществи очакваната трансформация, пише Bloomberg.
Да, автомобилната индустрия се нуждае от цялостна промяна, тъй като цените на петрола се покачват и необходимостта от по-чист транспорт става все по-очевидна. Но ускоряващата се инфлация и задаващият се икономически спад карат инвеститорите да се дистанцират от спекулативните инвестиции, които включват и производителите на електромобили, въпреки привлекателността на предстоящата революция.
Хладното посрещане на Polestar на борсата в САЩ - акциите ѝ поскъпнаха с 16% в първия ден на търговия в петък, като в понеделник цената им се срина с 15% - е поредното доказателство за този скептицизъм. Шведският концерн излезе на борсата чрез сливане с компанията със специално предназначение (SPAC) Gores Guggenheim. Пазарната оценка на Polestar – съоснована от Volvo Cars и Zhejiang Geely Holding през 2017 г. - възлиза на около 24 млрд. долара в края на сесията в понеделник.
„Акциите на електромобилните компании се възползваха значително от изобилието от ликвидност, която се разлива около системата в продължение на две години“, коментира Матю Мали, старши пазарен стратег в Miller Tabak + Co. „Сега, когато тази ликвидност изчезва, инвеститорите ще трябва да преразгледат тези активи“, добавя той.
По-затегнатите пазарни условия са само една от пречките пред електромобилните стартъпи. Предизвикателствата са многобройни – нарастването на разходите за суровини, недостигът във веригите на доставка – всичко това се отразява върху компаниите, които са принудени да натоварят клиентите с по-високи цени на автомобилите.
Всеки нов участник в индустрията за електромобили попада в особено трудна ситуация, тъй като суровините, използвани при производството на батерии, търпят един от най-големите ценови скокове в момента.
На всичкото отгоре тези автопроизводители все още нямат лоялни клиентски бази, на които да разчитат. На това разчитат до голяма степен традиционни концерни като General Motors, Ford Motor Co. и дори Tesla Inc.
„Когато харчите такива пари за превозно средство, най-малкото искате то да е надеждно и да знаете, че компанията ще съществува след няколко години“, посочва Грег Мартин, управляващ директор и съосновател на Rainmaker Securities.
Няколко производители на електромобили напоследък забелязват, че първоначалният ентусиазъм около техните акции се изпарява. Книжата на базираната в Анахайм, Калифорния, Phoenix Motor се търгуват с близо 11% под цената им от нейното листване преди година. Цената на акциите на Rivian се е свила с 64 на сто от борсовия дебют на компанията през ноември, докато книжата на Arrival са поевтинели с над 90% от излизането ѝ на борсата.
Тези концерни са само част от една по-мащабна вълна от понижения в сектора, тъй като инвеститорите се стремят да избегнат риска поради по-високата пазарна волатилност.
Въпреки това пазарните оценки на електромобилни компании като Rivian или Lucid все още не отразяват напълно всички рискове, изтъкват експерти. Капитализацията на Rivian в момента възлиза на около 26 млрд. долара, докато оценката на Lucid Group достига близо 31 млрд. долара. За сравнение, основаната преди повече от век Ford, която вече продава хиляди електромобили, може да се похвали с пазарна оценка от само 48 млрд. долар.
Акциите на Rivian се търгуват на 129 пъти повече спрямо размера на продажбите ѝ, тези на Lucid - 359 пъти, а на Ford - около 0,4 пъти, според данни на Bloomberg.
При Tesla съотношението цена на акциите-обема на продажбите е 12.
„Целият сектор на електромобилите – включително Tesla – остава надценен въз основа на всякакви конвенционални показатели“, посочва Стив Сосник, старши стратег в Interactive Brokers. Въпреки че инвеститорите все още са готови да плащат премия за перспективата за бъдещето на тези компании, със сигурност не всички стартъпи могат да изпълнят обещанието, за което пазарът плаща, добавя той.