Електрическите автомобили оглавяват по обем на продажбите три сегмента в Европа, според актуалните данни за първото тримесечие, пише Automotive News Europe. В два от тези сегмента лидер е американският производител на електрически коли Tesla Inc., най-ценната автомобилна компания в света с пазарна капитализация в размер на 896,82 млрд. долара.
Ръстът в продажбите на Tesla Model Y, който дебютира на европейския пазар през 2021 г., помогна на модела да оглави сегмента на средните SUV автомобили, изпреварвайки Mercedes-Benz GLC и Volvo XC60, според данни на Dataforce.
Model Y се присъединява към седана Model 3 на върха на ключов сегмент. Model 3 поведе при средноразмерните премиум коли, изпреварвайки втория в подреждането BMW 3 Series и Mercedes-Benz C-Class, който е трети.
Германската премиум марка Porsche продължава да води в сегмента на луксозните седани с изцяло електрическия Taycan, който задминава Mercedes S-Class. Преднината на Taycan обаче може да бъде оспорена, тъй като конкурентните електрически модели продължават да се изкачват бързо в класацията, като Audi e-tron GT застава на трето, а Mercedes EQS на четвърто място.
Малките SUV-ове са лидери
Най-големият сегмент по обем на продажби за първото тримесечие са малките SUV автомобили. С ръст на продажбите от 1,5% до 476 242 броя тези превозни средства успяват да изпреварят сегмента на малките коли.
Силна подкрепа за сегмента представлява включването на новия Toyota Yaris Cross, която заема пето място в подреждането точно след Renault Captur, докато Opel/Vauxhall Mokka застава на седмо място с 400% ръст на продажбите за тримесечието. В помощ е и 11-процентното увеличение на доставките на Hyundai Kona, който застава на осма позиция.
Ситуацията при малките коли
Продажбите в сегмента на малките автомобили се понижават с 30% до 407 336 броя. Спадове се наблюдават при всички модели, класирани в топ 10, с изключение на второто място, което принадлежи на Dacia Sandero. Моделът отчита 16 процента ръст на продажбите за тримесечието, изоставайки обаче от лидера Peugeot 208.
Volkswagen Golf, най-продаваният автомобил в Европа през първото тримесечие на миналата година, е трети, след като продажбите му се свиха с 20 на сто до 46 578 броя.
Въпреки спадовете този сегмент успява да запази преднина спрямо компактните SUV модели, чиито продажби се понижават с 3,9 на сто до 404 288 броя.
Тук лидер е Hyundai Tucson с 10 процента ръст на продажбите. Принос има и новият Kia Sportage, чиито доставки нарастват с 37 на сто. VW Tiguan, който беше лидер в сегмента през тримесечието на миналата година, претърпя спад от 31%, смъквайки се до шесто място.
Компактният сегмент изостава
Компактните автомобили се смъкват до четвърто място в Европа по продажби, след като дълго време заемаха трета позиция в региона. Продажбите се свиват с 18% на фона на спадовете при Golf и Ford Focus. Търсенето на третия в класацията Skoda Octavia се понижава с една трета, което отразява продължаващия недостиг на компоненти за чешката марка.