IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво е значението на Made in China за германските автомобилни концерни?

Азиатската страна се превърна в жизненоважен производствен хъб за тези компании, които търсят допълнително разширяване на пазара

13:33 | 18.04.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Nelson Ching/Bloomberg</em></p>

Снимка: Nelson Ching/Bloomberg

Ако искате да продавате автомобили в Китай, трябва да ги произвеждате там. Бившият шеф на Volkswagen AG Карл Хан беше първият, който разбира тази логика. Още през 1984 г., след тежки преговори с държавната компания SAIC, той открива първото производствено предприятие на германската група в шанхайското предградие Антън заедно с тогавашния германски канцлер Хелмут Кол и вицепрезидента на Китай Ли Пен, пише Automobilwoche.

Тази първа малка производствена линия успява да се разрасне до мрежа от обекти в цялата страна. Сега VW разполага с трима партньори в своето китайски съвместно предприятие.

Другите германски автоконцерни последваха този пример. Именно в Китай се намира най-големият завод на Mercedes-Benz в света, който беше открит в Пекин през 2017 г., изпреварвайки по мащаби съоръжението на производителя в Бремен. 

Само Porsche си позволява лукса да обслужва китайския пазар с изцяло европейска продукция, която внася в страната.

В общо 11 обекта VW произвежда автомобили за някои от своите марки, включително и Skoda. В същото време компанията се ангажира да увеличи своята производствена дейност в Китай на фона на засилващата се конкуренция. В момента VW изгражда трето съоръжение за сглобяване на електромобили в страната. Нейната марка Audi, чиито автомобили се сглобяват в заводите на групата от 1991 г. насам, сега строи собствена фабрика за електрически коли в Чанчун.

Конкурентът BMW също инвестира сериозно в разширяване на капацитета на своите две фабрики в Китай. В района на Шънян, провинция Ляонин, компанията произвежда автомобили от 2003 г, насам, като разширяването на съоръжението приключи наскоро.

„Нашите китайски производствени обекти са от голямо значение за BMW Group“, подчерта директорът по производството Милан Неделкович по време на официалното откриване на разширеното съоръжение. Освен това от 2021 г. насам баварците разполагат с автомобили, които се сглобяват от подизпълнители.

Daimler също напредва по отношение на своите планове в Китай. Групата откри втори завод за своите електрически модели в Пекин през 2019 г. В допълнение към съществуващия завод в южната част на столицата беше създаден и втори в предградието Шуни. Местното съвместно предприятие на  компанията пое обекта от партньора BAIC година по-рано и след това го модифицира.

Потвърждавайки тенденцията към цялостно пренасочване на производствените си мощности, през 2020 г. BMW започна да произвежда iX3 за глобалния пазар, включително за износ към Германия.

Марката Mini обаче е с крачка пред останалите. Заедно с Great Wall в момента тя изгражда нова фабрика в района на Суджоу, където от 2023 г. ще се сглобяват модели, предназначени за световен износ. Единствено конвенционалните автомобили на марката ще се произвеждат в нейното съоръжение в Оксфорд.

Производството на малкия автомобил Mercedes Smart беше преместено изцяло в Китай: в бъдеще колата ще се произвежда само в новия съвместен завод с Geely в Сиан.

Според експерти почти няма проблеми с качеството на производството на германските концерни в Китай, поне не и в заводите, свързани с техните съвместни предприятия. Когато става дума за преработка на суровините, най-вече на металите, китайците отдавна са успели да настигнат своите западни конкуренти. Сега същите китайски компании използват наученото, за да се конкурират с европейските производители на вътрешния пазар.

„Откакто започнахме да работим заедно, научихме много от Volkswagen“, признава бившият шеф на европейския бизнес на марката MG, собственост на SAIC, Мат Лей. „Днес използваме този опит, за да разработим качествени модели за нашите марки. Част от философията ни е да се учим от най-добрите и след това да наваксваме“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още