Най-накрая! Вероятно точно така са възкликнали инвеститорите във Volkswagen след обявения план от най-големия производител на автомобили в Европа за първично публично предлагане (IPO) на неговата луксозна марка Porsche. Спекулациите, че групата ще листне най-печелившия си актив, циркулират от няколко години, като новината в крайна сметка изстреля акциите на Volkswagen до най-високото им ниво от декември насам, пише Bloomberg.
Планираното IPO може да бъде осъществено още тази година, споделят източници, запознати с дискусиите.
Bloomberg Intelligence изчислява, че листването може да осигури оценка на Porsche от 85 млрд. евро, генерирайки значителна стойност за акционерите.
Инициативата е с кодовото име „Феникс“, добавят източниците – своеобразен реверанс към безсмъртната птица от гръцката митология, която се възражда от пепелта. Това е доста подходящо име, тъй като мощните фамилии Порше и Пиех, които контролират значителен дял от Volkswagen, искат да дистанцират Porsche от по-големия производител.
Решението за отделяне на Porsche подчертава катаклизмите, които обхванаха автомобилната индустрия, докато тя ускорява своя преход към електрическа мобилност. Няколко автомобилни производители и доставчици на части обмислят структурни промени, за да върнат доверието сред инвеститорите.
Американският концерн Ford търси начини да отдели операциите си за електромобили от своя традиционен бизнес с двигатели с вътрешно горене, съобщи Bloomberg миналата седмица. Германската група Daimler вече направи това, макар и в друга посока, като раздели операциите за леки коли от тези за тежкотоварни превозни средства и се преименува на Mercedes-Benz Group.
Базираният в САЩ доставчик Aptiv претърпя драматично преструктуриране, след като беше отделен от насочилия се към фалит General Motors. В крайна сметка Aptiv стана любимец на „Уолстрийт“, фокусирайки се върху електрификацията и усъвършенстваните системи за подпомагане на водача.
Главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Херберт Дийс се опитва от години да пренареди и опрости сложната структура на компанията, като твърди, че липсата на гъвкавост възпрепятства усилията ѝ да настигне Tesla по отношение на електромобилите, софтуера и технологиите за автономно управление.
Дийс предизвика сериозно вълнение миналия март, когато представи подробно мащабната стратегия на Volkswagen за електромобилите. На фона на дефицита на полупроводници обаче тези усилия изгубиха инерция.
По отношение на електромобилния фронт, Tesla Model 3 и Renault Zoe изпревариха по продажби моделите ID.3 и ID.4 на германската група в Европа през миналата година.
На всичкото отгоре IPO-то на звеното на Volkswagen за тежкотоварни превозни средства Traton пропадна, докато планът за отделяне на марките Lamborghini и Ducati също не успя да се реализира.
Porsche предоставя златна възможност за Дийс да промени това. Подразделението продаде рекорден брой автомобили през 2021 г., като продажбите на напълно електрическия Taycan нараснаха двойно и изпревариха тези на емблематичния 911 за първи път в историята. Марката ще предлага пет версии на Taycan от средата на март и планира да представи електрическа версия на компактния SUV Macan през 2023 г.
Разбира се, евентуално IPO на Porsche няма да се осъществи лесно. 20-членният надзорен съвет на Volkswagen се състои от отделни фракции, известни със своите разнополюсни интереси. Работническите организации, които заемат половината от местата в този съвет, се фокусират върху работните места и често защитават интересите на служителите от германската провинция Долна Саксония, която разчита силно на автомобилния сектор.
В същото време Дийс трябва да отговори и на интересите на мощния клан Порше-Пиех, който притежават 53% от акциите на Volkswagen.