„Единственият резултат от подобни условие е създаването на допълнителни и напълно излишни пречки, които не помагат с нищо“, категоричен е Заимов.
От своя страна Левков смята, че тук става въпрос за средства, които се отпускат за постигане на резултати в борбата с мръсния въздух. „По-широкото навлизане на електромобилите ще стане, ако досегашните правителства осъзнаваха потенциала на електрическата мобилност като индустрия, сектор, бизнес и огромна възможност за страната ни да стане център на такава за Балканите“, изтъква Левков. „С огромна надежда очакваме да видим какво ще е отношението на новото правителство“, добавя автомобилният експерт.
Силата на политиката
В много европейски страни преходът към електрическа мобилност зависи от набора от местни и национални политики, които едновременно да ограничават и стимулират потребителите, за да отворят широко пространство за внедряването на екологично чисти превозни средства. Някои от тези политики забраняват достъпа на определени автомобили с двигатели с вътрешно горене до градските райони или до определени пътища. Други стимулират замяната на старите бензинови или дизелови автомобили с нови такива, които отделят по-малко количества емисии на въглероден диоксид или изобщо не отделят.
Според новата програма “Околна среда” предоставянето на субсидии при покупка на електромобил ще важи само за притежателите на дизелови коли pre-Euro и Euro 1. В тази връзка Мартин Заимов повтори тезата си, че излишно се усложняват тези условия. „Ограничаването на много вредните стари автомобили изисква напълно различен подход, помагащ на притежателите на подобни автомобили. Подозирам поредното делавераджийство“, смята съпредседателят на БАЕПС.
От своя страна Илия Левков заяви, че от обществеността зависи какъв ще бъде темпа на премахването на замърсяващите автомобили.
„Всички сме мълчаливи свидетели на пушещите и убиващи ни автомобили с дизелови двигатели, в т.ч. камиони, автобуси, строителна и земеделска техника. Ние, като общество, трябва да се противопоставяме и непримиримо да изискваме от съответните институции да спрат от движение тези убиващи ни превозни средства“, споделя Левков. „След тях ще трябва да се продължи с тези, описани по-горе, с тези без катализатор. И това трябва да стане максимално бързо и ефективно. Цената на електромобилите няма да е толкова голям фактор, ако те се лизинговат и финансират по вече описания начин“, добавя той.
Левков припомни, че високата цена на мобилните телефони не спря българския потребител да ги ползва.
„Моделът на развитието на мобилните телефони е същият и при електромобилите. Така, че цената няма да е фактор“, категоричен е той.
Инфраструктурният проблем
Докато преходът към електрическа мобилност набира скорост, АСЕА продължава да изпраща алармиращи сигнали до Брюксел, че паралелно с налагането на електромобилите страните от ЕС трябва да разширяват със същия темп и зарядната инфраструктура. Тази дейност обаче почти навсякъде в Европа изостава. Макар делът на бързите зарядни устройства в България да е относително голям за средното за ЕС ниво – 39,2%, общият брой станции в страната ни остава малък. Стимулирането на тази индустрия ще бъде от ключово значение за „екологизирането“ на националния автопарк, като държавата и бизнесът трябва да споделят тежестта на тази отговорност, подкрепени, разбира се, от обществеността.
4
Снимка: ACEA
Според Мартин Заимов опростяването на регулациите за инсталиране на зарядни станции е необходима мярка, която българското правителство трябва да предприеме. „Общините, съвместно с трите електроразпределителни дружества, трябва да се задължат да определят безусловно подходящи локации за зарядни станции, с предимство в кварталите с блокове“, смята Заимов.
Илия Левков споделя това мнение. „Трябва да се осигури бърза процедура за изграждане на зарядна инфраструктура и инсталиране на възобновяеми енергийни мощности за осигуряване на зелена енергия за зареждане“, посочва той.
От кого може да вземем пример?
„Най-добрият европейски пример е Норвегия“, категоричен е Левков.
Продажбите на електрически автомобили в Норвегия достигнаха рекордно висока нива през септември, подкрепени от силното търсене на моделите на Tesla. Електрическите превозни средства представляват 77,5% от всички нови автомобили, продадени в Норвегия през въпросния месец. През 2020 г. делът на електрическите автомобили в скандинавската страна достига 54% от пазара, като за пръв път надхвърля общия обем на бензинови, дизелови и хибридни двигатели в рамките на една година.
По думите на Левков е необходим системен подход за стимулиране на електрическата мобилност в България. „Скоростта на навлизане на електромобилите в страната е с 50-60% по-висока от тази при конвенционалните автомобили. Обществото е подготвено и е непримиримо към замърсяващите превозни средства с двигатели с вътрешно горене“, заключва Левков.
Според Мартин Заимов страните, от които може да черпи пример България по отношение на налагането на електромобилността, са Нидерландия, Испания, Португалия и Полша.
преди 2 години То няма нужда да се субдидират електромобили, имат по малко части и са лесни за производство, могат да бъдат много по евтини стига да са им евтини батериите. Също могат да се направят много лесни за сервизиране, поправка. Стига да има евтин ток, който да е по евтин от петролните горива електромобилите сами ще се разпространят поне 5 - 10%, защото неудобството със зареждането няма как да се компенсира. Дефакто ще оскъпят тока, защото горивата и енергията си се балансират като цена. В крайна сметка хората имат нужда от транспортни средства на които да разчитат, но транспортно средство което се задвижва само с един вид гориво не е сигурно и ще станат многогоривни и така въпроса ще се реши. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ами против ще си, Медузин, щото пак ще гледаш от спирката на трамвая как хората карат нови ел.автомобили. :))) Комплексите през ушите вече ти избиват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години По темата - КАТЕГОРИЧНО съм против държавата да финансира някакви турбoгъ3ета да си купуват електрически брички. Който иска електро-таралясник, да си го купи сам. Децата ще събират капачки за закупуването на кувьози, един медицински хеликоптер нямаме, елетрически коли на разни пърчовци ще купуваме !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Много ясно, че руснаците ще искат държавни гаранции. Нали криминалният престъпник и национален предател - живoтнoто бойкоборисов скъса подписан договор с Росатом по заповед на трима щатски сенатори? Последната им оферта бе - те да поемат и финансирането на проекта срещу това да прибират печалбите за 20 години напред при 10 евроцента твърда цена на токът. По логиката на Зелков - щели са да са вътре, самите Росатом не могат си направи сметката. Ако не бе кортофоглавият сkoт - първи блок щеше да е завършен 18-а година, а втори - 19-а - и сега нямаше да треперим и да плащаме безумни сметки за електроенергия !!! Самият факт, че Картофоглавият не е осъден и застpeлян, показва, че не сме държава, а разграден двор... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години политкомисарче , не казвам никъде че е губеща , а че стинкаджийте не искате да й плащате цената ... !! ... най-скъпият ток след този от газова централа е ядреният . не случайно не ги строят , когато има друг избор . ядрени централи строят само много силни икономики . като е толкова изгодно и ефффтино с ядрени във франция , защо техният ток е най-скъпият в ЕС ... ?! ... не трябва ли да е най-ефффтинко там ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Колега, не съм чувал ЕС да са ни спирали проект за ВЕЦ !? Второ ако се случи да спрат такова нещо, хич няма да се учудя след като няма гаранции, че някой няма отново да изнася чували от банка и да ги отнася в някое други измерение. След като сме неспособни да си направим сами собствен такъв проект и той да е хем печеливш, хем природосъобразен. , Няма за какво да се цупим на тези които се опитват. Просто тук и Студен синтез да измислим, той ще е неизгоден финансово защото има мнооооого шкафчета за пълнене с кюлчета. А за любителите на "чистата" ядрена енергия.....много ми се иска да попитат за мнение някой от спасителите във Фукушима.......(мир на душите им) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Значи Г.а.н.ю. е мр.ъс.на дума? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Значи Г.а.н.ю. е *** дума? Нашият национален герой? Браво, бе 0ткачалки! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Зелките не по-далече от кацата. Тия философии за губеща ядрена енергетика ги пробутвай на пинд0станци. Па и на френците. За *** всичко е губещо, щото не може всичкото да се открадне. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Дупка има в кратуната ти. Значи във Франция АЕЦ са изгодни, а у българско са губещи? И това било заради негодните руски технологии, какво друго може да е? Хем ви изнасяха боаклука навън, за да го преработват и съхраняват те. Абе когато човек е глупав, то е за дълго. И все някой друг му е крив. А простото обяснение е, че наште крадат като за последно. И как при това положение "Росатом" ще инвестират без държавни гаранции? Ти съвсем за откачалки ги смяташ. Ама са монополисти на пазара за ядрено гориво. Щото мноо изостанале. отговор Сигнализирай за неуместен коментар