Субсидирай трудно
След като години наред покупката на електромобил в България оставаше на 100% риск за потребителя, през ноември се появи план, част от новата оперативна програма “Околна среда” 2021-2027 г., който предвижда субсидия в размер на до 6135 евро, или 12 000 лв., за електрическо превозно средство. Към това можем да добавим вече наличните стимули като освобождаване от такси и свободно паркиране в централните градски платени зони.
Според Мартин Заимов, съпредседател на Българска асоциация електрически превозни средства (БАЕПС), подобна стъпка от страна на държавата ще помогне за по-широкото разпространение на електромобилите в страната, но е важно как точно ще се направи това.
„Имаме две трудности. Първо, средното време за което българската администрация стартира подобни програми е 2,5 години и, за да не стартираме през 2024 г., трябва администрацията ни да бъде амбициозна. Второ, субсидиите само привидно са за купувачите. Те отиват директно при производителите и е необходимо условията да са много семпли и ясни за да има действителна полза за купувачите“, изтъква Заимов пред Investor.bg.
Илия Левков, председател на Национална браншова организация за електрическа мобилност – ИКЕМ, смята, че България изостава значително от другите страни в ЕС по отношение на електрическата мобилност. „Тук проблемът е системен и изисква системно решение и подход“, посочва Левков в интервю за Investor.bg.
Той изтъква, че от 12 години ИКЕМ апелира за „временни, но навременни системни мерки от стимули, за да може електрическата мобилност да се разгърне реално като възможност за бизнеса, за хората и околната среда“.
„Макар и закъсняла, тази мярка е малка крачка в правилната посока“, коментира субсидията Левков. „За съжаление тази малка крачка е в резултат не от нейното осъзнаване, а от външния натиск и от принуда – България е осъдена и ще плащаме в пъти повече за това, че отново не е взела навременни мерки за чистотата на въздуха в градовете и регионите. И отново ще плащаме глоби и ще продължаваме да боледуваме и умираме от мръсния въздух“, добавя председателят на ИКЕМ.
Според Левков тази мярка би помогнала, ако освен ограниченията за ползватели от градовете София, Пловдив и Бургас, бъде така структурирана, че да представлява първоначалната лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили.
„Така ще се привлекат финансиращи инициативата банкови и лизингови компании и ползвателите ще плащат месечна такса, равняваща се на месечните разходи за гориво и текущи разходи по автомобили с двигател с вътрешно горене“, предлага Левков.
По думите му това предложение важи с пълна сила и за Националния доверителен екофонд (НДЕФ), чиято роля в този процес е също да съфинансира покупката на електрически превозни средства от държавни и общински институции.
„Тук има още много какво да се желае, за да се улесни процесът, а не да бъде силно администриран и доста сбъркан. Ползвателят на съфинансирането трябва първо да закупи на 100% електрическо превозно средство и след това да получи одобреното от НДЕФ съфинансиране, ангажиращо купувача с определени административни отчети и ангажименти, както и проверки“, посочва Левков, добавяйки: „Този процес може да бъде по същия модел и да се прекрати практиката на покупка на електромобил. Електрическите превозни средства трябва да се ползват под различни дългосрочни кредитирания и лизинговане, което да предостави свободна на ползващия под такава форма електромобил да го върне и вземе по-нов или друг актуален модел“.
От своя страна Заимов посочи, че общата сума, осигурена за периода (2021-2027 г.) за подпомагане на покупките на електромобили, в размер на близо 30 млн. евро, не е достатъчна, за да покрие темпа на растеж на продажбите на електрически коли.
„Очакваният брой стимулирани покупки при тази сума е под 10 000, което при 3,6 милиона автомобила (национален автопарк) е под 0,3%. Електромобилите са 1% средно за националните автопаркове в Европа към момента“, изтъква Заимов.
Според него българският потребител ще заложи на вноса на електромобили втора ръка, което допълнително ще стимулира налагането на този сегмент.
Левков смята, че каквато и сума да се предлага, тя няма да е достатъчна, но за първа стъпка е добър знак за продължаване в правилната посока, подчертавайки необходимостта това да бъде „временна мярка“.
Правят впечатление и поставените условия за кандидатстване за помощ по програма “Околна среда” - кандидатът трябва да живее в община, където се отчитат високи нива на замърсяване на въздуха и да предостави за рециклиране своя стар автомобил. Интересното в случая е, че първият критерий не е характерен за други страни, докато вторият се използва като опция за допълнително финансово подпомагане при осигурен базов бонус в рамките на ЕС.
Заимов е на мнение, че условията за отпускане на субсидия за покупка на електромобил всъщност представляват „обичайна практика на злоупотреба с власт“ от страна на някои представители на държавната администрация. Според него това са „безцелни и безсмислени критерии, само за отчитане на усвояване“.
преди 2 години То няма нужда да се субдидират електромобили, имат по малко части и са лесни за производство, могат да бъдат много по евтини стига да са им евтини батериите. Също могат да се направят много лесни за сервизиране, поправка. Стига да има евтин ток, който да е по евтин от петролните горива електромобилите сами ще се разпространят поне 5 - 10%, защото неудобството със зареждането няма как да се компенсира. Дефакто ще оскъпят тока, защото горивата и енергията си се балансират като цена. В крайна сметка хората имат нужда от транспортни средства на които да разчитат, но транспортно средство което се задвижва само с един вид гориво не е сигурно и ще станат многогоривни и така въпроса ще се реши. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ами против ще си, Медузин, щото пак ще гледаш от спирката на трамвая как хората карат нови ел.автомобили. :))) Комплексите през ушите вече ти избиват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години По темата - КАТЕГОРИЧНО съм против държавата да финансира някакви турбoгъ3ета да си купуват електрически брички. Който иска електро-таралясник, да си го купи сам. Децата ще събират капачки за закупуването на кувьози, един медицински хеликоптер нямаме, елетрически коли на разни пърчовци ще купуваме !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Много ясно, че руснаците ще искат държавни гаранции. Нали криминалният престъпник и национален предател - живoтнoто бойкоборисов скъса подписан договор с Росатом по заповед на трима щатски сенатори? Последната им оферта бе - те да поемат и финансирането на проекта срещу това да прибират печалбите за 20 години напред при 10 евроцента твърда цена на токът. По логиката на Зелков - щели са да са вътре, самите Росатом не могат си направи сметката. Ако не бе кортофоглавият сkoт - първи блок щеше да е завършен 18-а година, а втори - 19-а - и сега нямаше да треперим и да плащаме безумни сметки за електроенергия !!! Самият факт, че Картофоглавият не е осъден и застpeлян, показва, че не сме държава, а разграден двор... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години политкомисарче , не казвам никъде че е губеща , а че стинкаджийте не искате да й плащате цената ... !! ... най-скъпият ток след този от газова централа е ядреният . не случайно не ги строят , когато има друг избор . ядрени централи строят само много силни икономики . като е толкова изгодно и ефффтино с ядрени във франция , защо техният ток е най-скъпият в ЕС ... ?! ... не трябва ли да е най-ефффтинко там ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Колега, не съм чувал ЕС да са ни спирали проект за ВЕЦ !? Второ ако се случи да спрат такова нещо, хич няма да се учудя след като няма гаранции, че някой няма отново да изнася чували от банка и да ги отнася в някое други измерение. След като сме неспособни да си направим сами собствен такъв проект и той да е хем печеливш, хем природосъобразен. , Няма за какво да се цупим на тези които се опитват. Просто тук и Студен синтез да измислим, той ще е неизгоден финансово защото има мнооооого шкафчета за пълнене с кюлчета. А за любителите на "чистата" ядрена енергия.....много ми се иска да попитат за мнение някой от спасителите във Фукушима.......(мир на душите им) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Значи Г.а.н.ю. е мр.ъс.на дума? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Значи Г.а.н.ю. е *** дума? Нашият национален герой? Браво, бе 0ткачалки! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Зелките не по-далече от кацата. Тия философии за губеща ядрена енергетика ги пробутвай на пинд0станци. Па и на френците. За *** всичко е губещо, щото не може всичкото да се открадне. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Дупка има в кратуната ти. Значи във Франция АЕЦ са изгодни, а у българско са губещи? И това било заради негодните руски технологии, какво друго може да е? Хем ви изнасяха боаклука навън, за да го преработват и съхраняват те. Абе когато човек е глупав, то е за дълго. И все някой друг му е крив. А простото обяснение е, че наште крадат като за последно. И как при това положение "Росатом" ще инвестират без държавни гаранции? Ти съвсем за откачалки ги смяташ. Ама са монополисти на пазара за ядрено гориво. Щото мноо изостанале. отговор Сигнализирай за неуместен коментар