IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Субсидирай трудно: По желание или по принуда България ще финансира електромобилите?

Стимулите по програма "Околна среда" могат да се структурират като първоначална лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили, предлага Илия Левков

11:17 | 24.12.21 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Bing Guan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Bing Guan/Bloomberg

Това обаче е стъпка, която трябваше да бъде направена много по-рано, за да може страната ни да действа, ако не с еднакви, то поне с подобни на останалите европейски страни обороти по отношение на електрификацията на автомобилите.

Неуспехът на преговорите с Volkswagen само подчертава трудната позиция, в която страната ни се намира, когато става въпрос за привличане на чуждестранни инвестиции, свързани с автомобилното производство.

Без осигуряването на достатъчна индустриална мощ в България, автомобилният ни пазар е обречен да изостане от сроковете, наложени от Брюксел. В Чехия, страна с добре развита тежка промишленост, автомобилната индустрия процъфтява, най-вече благодарение на Skoda. В Млада Болеслав, където се намира централата на компанията, прави впечатление сериозното присъствие на тази марка по улиците. Всъщност, това важи за цялата страна. Местните потребители са стимулирани да купуват моделите на Skoda, привлечени не от сляп патриотизъм, а от изгодни оферти. 

Подобна стратегия може да бъде приложена и в България. Остава само да се намери достатъчно смел инвеститор, който да е готов да приеме съответните правителствени условия.

Каква е ситуацията в Европа?

Към 2021 г. общо 21 страни от ЕС осигуряват някаква форма на държавна подкрепа при покупка на електрическо превозно средство. Най-голяма субсидия предлага Франция – до 12 хил. евро, следвана от Италия и Германия – съответно 10 хил. и 9 хил. евро, според данни на компанията за зарядна инфраструктура и управление на енергията Wallbox.

Страните, които към края на миналата година не предлагат подкрепа при покупката на електрическа кола, условно могат да се разделят на две категории: в първата попадат държави като Белгия, Дания и Норвегия, или страни с висок брутен вътрешен продукт на глава от населението, и пазари като България, Латвия и Литва, или държави с нисък или сравнително нисък брутен вътрешен продукт на глава от населението.

Един от най-актуалните примери за държавна подкрепа е Кипър, където правителството отпуска безвъзмездна финансова помощ за закупуване на електрически превозни средства и за премахване на стари, замърсяващи коли. Двете нови насърчителни програми са на обща стойност 45 млн. евро. Планът на островната страна е електромобилите да представляват 25% от всички продажби на нови коли до 2030 г. Стратегията включва и целта всички новопридобити държавни превозни средства да бъдат електрически до края на десетилетието.

В Австрия правителството подкрепя покупките на електрически превозни средства, осигурявайки бонус от 3000 евро за изцяло електрически автомобил или кола с водородни клетки, както и 1250 евро при придобиване на нов плъгин хибрид. Условието тук е цената на автомобила да бъде равна или по-ниска от 60 000 евро и пробегът при пълно зареждане на батерията да покрива поне 50 километра. Страната освобождава от данъци потребителите, които планират покупка на електромобил, а собствениците на такъв – от ежегодни такси.

Белгия не предоставя директна финансова подкрепа за потребителите, но осигурява данъчни облекчения както при покупка, така и при притежание на електромобил.

Властите в Хърватия стимулират покупките на електрически коли с 9333 евро за чисти електромобили и с 5333 евро за плъгин хибриди.

Чехия, страна, чиято икономика е силно зависима от автомобилната индустрия, предоставя данъчни облекчения при покупката на електромобил и такъв с водородни клетки. От регистрационни такси са освободени всички електрически коли до 3,5 тона, отделящи до 50 гр/км емисии на въглероден диоксид. На тези коли се поставят специални номера, които отразяват екологичната характеристика на превозното средство. Освободени от винетни такси са всички електрически и водородни превозни средства до 3,5 тона, отделящи до 50 гр/км емисии на въглероден диоксид. Тол такси не плащат и тежкотоварните електрически и водородни автомобили, които отговарят на посочените по-горе условия.

Правителството на Дания, страна с един от най-високите стандарти на живот в Европа, осигурява данъчни облекчения за автомобили с нулеви емисии, както и за превозни средства с ниски нива на емисии.

Във Финландия покупките на електромобили са стимулирани чрез финансова подкрепа, която осигурява до 2000 евро на домакинство при придобиване на електромобил на цена до 50 000 евро. В страната важи и временен бонус от 2000 евро за покупка на електромобил срещу извеждане от експлоатация на наличен стар конвенционален автомобил. Двете мерки са валидни до края на 2021 г.

В това отношение Франция се откроява сред повечето страни в ЕС данъчни облекчения за автомобили с алтернативно задвижване, както и с директна финансова подкрепа. правителството осигурява бонус при придобиване на лека кола или ван, отделящи емисии до 20 гр/км. За домакинства, които купуват такъв автомобил на цена до 45 000 евро стимулът възлиза на 7000 евро. За юридически лица подкрепата достига 5000 евро. За физически и юридически лица, които купуват нов автомобил на цена от 45 000 до 60 000 евро стимулът е 3000 евро. За водородни коли или ванове, които струват повече от 60 000 евро подкрепата също достига 3000 евро.

Германското правителство предоставя данъчни облекчения за период от 10 години при придобиване на електромобил или кола с горивни клетки, регистрирани пред 31 декември 2025 г. Освобождаването от годишни данъци и такси важи до 2030 г.

По отношение на директната финансова помощ Берлин предоставя бонуси за електромобили, плъгин хибриди и водородни коли. При цена на превозното средство до 40 000 евро помощта достига 9000 евро за електромобил или водородна кола и 6750 евро за плъгин хибрид. Бонусът при покупката на кола над 40 000 евро достига 7500 евро за електромобил или водородна кола и 5625 евро за плъгин хибрид.

Унгария предоставя пълно данъчно облекчение при покупката на електромобил или кола с горивни клетки. Подобни облекчения важат и за собствениците на такива превозни средства. От юни 2020 г. властите в страната предоставят директна финансова подкрепа в размер на 7350 евро при покупката на електромобил при цена до 32 000 евро, както и 1500 евро за подобно превозни средства на цена от 32 000 до 44 000 евро.

Последна актуализация: 13:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

18
rate up comment 1 rate down comment 0
supertrader
преди 2 години
То няма нужда да се субдидират електромобили, имат по малко части и са лесни за производство, могат да бъдат много по евтини стига да са им евтини батериите. Също могат да се направят много лесни за сервизиране, поправка. Стига да има евтин ток, който да е по евтин от петролните горива електромобилите сами ще се разпространят поне 5 - 10%, защото неудобството със зареждането няма как да се компенсира. Дефакто ще оскъпят тока, защото горивата и енергията си се балансират като цена. В крайна сметка хората имат нужда от транспортни средства на които да разчитат, но транспортно средство което се задвижва само с един вид гориво не е сигурно и ще станат многогоривни и така въпроса ще се реши.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 1 rate down comment 3
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Ами против ще си, Медузин, щото пак ще гледаш от спирката на трамвая как хората карат нови ел.автомобили. :))) Комплексите през ушите вече ти избиват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 6 rate down comment 3
Императорът
преди 2 години
По темата - КАТЕГОРИЧНО съм против държавата да финансира някакви турбoгъ3ета да си купуват електрически брички. Който иска електро-таралясник, да си го купи сам. Децата ще събират капачки за закупуването на кувьози, един медицински хеликоптер нямаме, елетрически коли на разни пърчовци ще купуваме !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 5 rate down comment 4
Императорът
преди 2 години
Много ясно, че руснаците ще искат държавни гаранции. Нали криминалният престъпник и национален предател - живoтнoто бойкоборисов скъса подписан договор с Росатом по заповед на трима щатски сенатори? Последната им оферта бе - те да поемат и финансирането на проекта срещу това да прибират печалбите за 20 години напред при 10 евроцента твърда цена на токът. По логиката на Зелков - щели са да са вътре, самите Росатом не могат си направи сметката. Ако не бе кортофоглавият сkoт - първи блок щеше да е завършен 18-а година, а втори - 19-а - и сега нямаше да треперим и да плащаме безумни сметки за електроенергия !!! Самият факт, че Картофоглавият не е осъден и застpeлян, показва, че не сме държава, а разграден двор...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 2 rate down comment 5
zelka007
преди 2 години
политкомисарче , не казвам никъде че е губеща , а че стинкаджийте не искате да й плащате цената ... !! ... най-скъпият ток след този от газова централа е ядреният . не случайно не ги строят , когато има друг избор . ядрени централи строят само много силни икономики . като е толкова изгодно и ефффтино с ядрени във франция , защо техният ток е най-скъпият в ЕС ... ?! ... не трябва ли да е най-ефффтинко там ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 3
vodoley
преди 2 години
Колега, не съм чувал ЕС да са ни спирали проект за ВЕЦ !? Второ ако се случи да спрат такова нещо, хич няма да се учудя след като няма гаранции, че някой няма отново да изнася чували от банка и да ги отнася в някое други измерение. След като сме неспособни да си направим сами собствен такъв проект и той да е хем печеливш, хем природосъобразен. , Няма за какво да се цупим на тези които се опитват. Просто тук и Студен синтез да измислим, той ще е неизгоден финансово защото има мнооооого шкафчета за пълнене с кюлчета. А за любителите на "чистата" ядрена енергия.....много ми се иска да попитат за мнение някой от спасителите във Фукушима.......(мир на душите им)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 2
aldy
преди 2 години
Значи Г.а.н.ю. е мр.ъс.на дума?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 1
aldy
преди 2 години
Значи Г.а.н.ю. е *** дума? Нашият национален герой? Браво, бе 0ткачалки!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 3
aldy
преди 2 години
Зелките не по-далече от кацата. Тия философии за губеща ядрена енергетика ги пробутвай на пинд0станци. Па и на френците. За *** всичко е губещо, щото не може всичкото да се открадне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 2
aldy
преди 2 години
Дупка има в кратуната ти. Значи във Франция АЕЦ са изгодни, а у българско са губещи? И това било заради негодните руски технологии, какво друго може да е? Хем ви изнасяха боаклука навън, за да го преработват и съхраняват те. Абе когато човек е глупав, то е за дълго. И все някой друг му е крив. А простото обяснение е, че наште крадат като за последно. И как при това положение "Росатом" ще инвестират без държавни гаранции? Ти съвсем за откачалки ги смяташ. Ама са монополисти на пазара за ядрено гориво. Щото мноо изостанале.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още