Последните конференции относно тримесечните отчети на най-големите японски автомобилни производители разкриха дълбоки различия в очертаните от тях подходи за електрификация на продуктовото портфолио, залагайки на различни акценти спрямо хибридната технология и затягащите се глобални регулации относно емисиите, които в повечето случаи приоритизират налагането на електромобилите, пише Nikkei Asia Review.
Най-големият автомобилен концерн в Япония и в света по пазарен дял Toyota Motor Corp. цели да продаде 8 млн. електромобила през 2030 г., като три четвърти от тях вероятно ще бъдат хибриди или плъгин хибриди, а останалите ще са оборудвани с батерии или с водородни клетки. Концернът твърди, че хибридите ще продължат да допринасят за глобалните усилия за декарбонизация, като се имат предвид предизвикателствата пред електромобилите, вариращи от високи разходи до липсата на достатъчно широка зарядна инфраструктура.
В същото време Honda Motor заяви през април, че ще електрифицира и декарбонизира напълно своето портфолио едва през 2040 г., превръщайки се в първата японска автомобилна компания, която обяви постепенно премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, отговаряйки на предизвикателството, отправено от други международни компании.
Анализаторите са разделени относно ефективността и осъществимостта на подходите на Toyota и Honda, въпреки че двете компании се стремят към пълен въглероден неутралитет до 2050 г., цел, която японското правителство на премиер а Йошихиде Суга обяви преди това.
Toyota очаква оперативната ѝ печалба да достигне 2,5 трлн. йени (22,9 млрд. долара) за тази фискална година, която приключва в края на март 2022 г., което е с 13,8% повече в сравнение с предходната година, позовавайки се на предимно незасегнатото от недостига на чипове производство.
Honda, която вярва, че ще компенсира негативното въздействие от кризата с доставките до втората половина на годината, прогнозира оперативна печалба от 660 млрд. йени, подпомогната от множеството усилия за намаляване на разходите.
Що се отнася до това кои усилия за декарбонизация ще привлекат инвеститорите, "Toyota изгражда основи от различни технологии като автомобилен производител“ и поддържа своята гъвкавост, коментира Коичи Сугимото, старши анализатор в Mitsubishi UFJ Morgan Stanley Securities. "Въпросът е как да се отговори на вълните на нестабилност в автомобилната индустрия, тъй като тенденциите в технологиите и общественото мнение в бъдеще остават неизвестни", изтъква анализаторът.
Всъщност Toyota подчерта, че не ограничава своите начини за постигане на нулеви емисии. „Това, към което се стремим, не е електрификация, а въглероден неутралитет до 2050 г. ... На този етап най-важното е не да се ограничават технологиите, а да се опитват различни варианти“, посочва Джун Нагата, директор „Комуникации“ в Toyota.
Компанията, която е известна със създаването на пазара за хибридни превозни средства през 1997 г. със своя Prius, споделя, че се е фокусирала върху предоставянето на автомобили, оборудвани с различни задвижващи агрегати - хибридни, плъгин хибридни, горивни клетки и електрически.
Toyota и нейните местни партньори превърнаха Япония в най-големия световен пазар на електрифицирани автомобили в най-широкия смисъл на думата. Компанията заяви през 2019 г., че ще продаде над 5,5 милиона такива превозни средства до 2025 г., с фокус основно върху хибридите.
Освен в електрифицирани автомобили, Toyota инвестира и в безвъглеродни двигатели, които изгарят водород вместо бензин. През април автомобилният производител обяви, че ще използва в състезания автомобил, задвижван с водороден двигател.