Производителят на луксозни електрически превозни средства Lucid Motors реши да стане публична компания, като се сля с фирмата със специално предназначение (SPAC) Churchill Capital IV Corp, управлявана от финансиста Майкъл Клай. Сделката оценява обединената компания на 24 млрд. долара. Това е най-голямата от поредица от сделки, включващи стартъпи за електрически превозни средства, които печелят от апетита на инвеститорите за автомобили с батерии, предава Bloomberg.
Производителят на автомобили бяга от сравненията с лидера на пазара Tesla Inc., но публичното листване го позиционира като конкурент за част от очаквания бърз растеж на пазара на електромобили. Сделката, която потвърждава по-ранен материал на Bloomberg News, ще генерира около 4,4 милиарда долара в брой за 14-годишната компания, която планира да използва новопридобитите средства за пускане на автомобили на пазара и разширяване на фабриката си в Аризона.
Lucid е последният бенефициент от цяла вълна от инвестиции, насочени към стартъпи за електромобили и доставчици на автомобилни технологии от следващо поколение, предизвикани отчасти от ралито в акциите на Tesla през последната година, докато Wall Street се стреми да съчетае инвеститорите с някогашни частни предприятия.
Обратното сливане представлява най-голямото вливане на капитал в Lucid, откакто публичният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия вложи над 1 млрд. долара през 2018 г. Споразумението включва частно пласиране в публичен капитал от 2,5 млрд. долара, най-голямото от този вид в историята при сделка със специално предназначена компания за придобиване. Tя е ръководена от съществуващия инвеститор PIF, както и от BlackRock, Fidelity Management, Franklin Templeton, Neuberger Berman, Wellington Management и Winslow Capital, става ясно от общо изявление на Lucid и Churchill Capital Corp IV, придобиващата компания.
Пласирането е осъществено при цена от 15 долара на акция - или 50% премия към нетната стойност на активите на Churchill - което се равнява на около 24 милиарда долара в проформа стойност на собствения капитал, казват компаниите. Обединената компания има стойност на собствения капитал на трансакцията от 11,8 милиарда долара.
Акциите на Churchill поевтиняха с 34% в следборсовата сесия до ниво от 57,37 долара.
„Гледам на SPAC като на инструмент, друг лост, който да дръпнем, с който можем да ускорим нашата траектория“, заяви главният изпълнителен директор на Lucid Питър Роулинсън в интервю за Bloomberg. „Това е технологично състезание. Tesla получава това. Ето защо те са толкова ценни, но Lucid също разполага с технологията", допълва той.
Този SPAC е най-големият, управляван от Клайн, бивш инвестиционен банкер на Citigroup Inc., който изигра видна роля в управлението на инвестициите на Кралство Саудитска Арабия, когато бе съветник на PIF. Наред с други сделки, той консултира първичното публично предлагане на Saudi Aramco.
Очаква се транзакцията с Lucid да приключи през второто тримесечие.
Цели за производство
Lucid ще започне производството на дебютния си електрически автомобил, луксозен седан, наречен Air, през втората половина на тази година. По-рано компанията заяви, че доставките на автомобила на цена от 169 000 долара ще започнат през второто тримесечие. Но компанията реши да не се ангажира с начална дата в резултат на преговорите с Churchill Capital, казва Роулинсън. По-късно компанията планира да произведе по-достъпни версии на Air, както и електрически SUV.
Понастоящем фабриката в Каса Гранде е инсталирала производствен капацитет за 34 000 броя годишно въз основа на три работни смени, казва Роулинсън. Lucid се надява да увеличи този капацитет до 85 000 броя годишно след 2023 г., след като бъдат направени допълнителни инвестиции в завода.
Главният изпълнителен директор на Lucid Питър Роулинсън
Lucid прогнозира доставки на 20 000 автомобила през 2022 г., генериращи приходи от 2,2 милиарда долара. Приходите следва да се увеличат до 5,5 млрд. и 9,9 млрд. Долара съответно през 2023 и 2024 г., според презентация, направена пред инвеститорите, публикувана на уебсайта на компанията. Lucid предвижда да постигне печалба преди лихви, данъци, амортизация и амортизация от 592 млн. долара през 2024 година.
Освен в производствения си капацитет, компанията очаква да инвестира сериозно в нови продукти и ще нарасне до 5000 служители през следващата година, каза Роулинсън.
Дебютният автомобил на Lucid ще бъде най-близката кола, която може да предизвика Tesla на все още нишовия пазар за първокласни електрически седани. Моделът Air има пробег от 517 мили (832 км) с едно зареждане въз основа на оценките на Агенцията за опазване на околната среда. Той може да достигне ускорение от нула до 100 км в час за 2,5 секунди и има достъп до мрежата от бързи зарядни устройства на Electrify America. Ако направим сравнение с Model S Plaid +, той има максимален пробег от около 520 мили (836 км), ускорение от нула до 100 км. в час за по-малко от 2 секунди и достъп до националната мрежа от бързи зарядни устройства на Tesla.
Сигнал за Мъск
Пазарната капитализация на Lucid е само малка част от оценката на Tesla на стойност почти 690 млрд. долара, но не е лоша за производител на луксозни електрически превозни средства, който предстои да изгради първата си кола. Роулинсън многократно заявяваше, че Lucid не е пряк конкурент на Tesla, тъй като ценовата точка на компанията му е извън масовия пазар, който Илон Мъск се стреми да достигне.
Но има признаци на начинаещо съперничество.
Базираната в Нюарк, Калифорния компания, чието седалище е само на 16 мили от това на Tesla в Пало Алто - казва, че първият му електрически автомобил ще е на дистанция от най-дългия седан Model S. Новата фабрика на Lucid се появи в пустинята в Аризона толкова бързо, колкото и най-новият завод на Tesla в Китай. А нарастващият интерес към стартиращата компания и нейния изпълнителен директор не предизвика по-силно ничий гняв, освен този Мъск.
Роулинсън и Мъск имат сложна история на отношенията си. Изпълнителният директор на Lucid беше главен инженер на флагманския модел S на Tesla, но Мъск омаловажи ролята му в неговото развитие и също така го обвини, че е оставил компанията „на косъм, точно когато нещата станаха трудни“ през 2012 г.
В по-дългосрочен план Lucid работи и върху решения за съхранение на енергия, подобни на Powerwall на Tesla. Компанията възнамерява да използва същата технология от батериите в автомобилите си, за да разработи батерии за захранване на домове и комунални устройства и вече има работещи прототипи, казва Роулинсън.
преди 3 години "фабриката в Каса Гранде е инсталирала производствен капацитет за 34 000 броя годишно въз основа на три работни смени" ... пхахаконкурент на тесла ... :)))литекс - баховица , гришата го беше смятал на 500.000м2 и с годишен капацитет на 2 смени за 50.000 автомобила . преди да го цакат ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар