За какво ли не са помислили стратезите на Volkswagen? Те трябва да намерят място за нов завод, в страна с ниски работни заплати и добри възможности за продажби. Унгария и Полша бързо отпаднаха от списъка, заплатите там са вече твърде високи. В краткия списък останаха Румъния, Сърбия, България и Турция.
Междувременно този избор се стесни: Volkswagen планира да построи новия си автомобилен завод в Турция. Въпреки че изборът все още не е окончателен, има предварително решение за изграждане на новата фабрика в Турция. От решаващ фактор за окончателния избор са редица условия, пише германският икономически ежедневник Handelsblatt в броя си от неделя.
Първият аспект са парите. Правителството в Анкара е готово да предостави трицифрена сума в милиони евро за подкрепа на строителството на новата фабрика за автомобили, цитира Handelsblatt информирани източници. За фаворит във Волфсбург считат място в Западна Турция близо до Измир. Значителна част от планираните инвестиционни разходи от около 1,3 милиарда евро ще бъдат покрити от правителството в Анкара.
С такава финансова подкрепа Турция може лесно да се противопостави на офертите от България. Правителството в София се опитва да рекламира страната като място за нова фабрика. Две възможни места са във финалния избор. „В подкрепа на България говори фактът, че държавата е част от Европейския съюз и по този начин гарантира определена правна сигурност", пояснява мениджър на Volkswagen.
Разговорите със съответните правителства обаче все още не са приключени. „В момента се провеждат преговори за локации в България и Турция," каза преди няколко дни главният изпълнителен директор на Volkswagen Хербърт Дийс на вътрешнофирмено мениджърско събитие. Но вече е било взето предварително решение в полза на Турция.
Дийс обаче иска да запази и други опции. Окончателното решение ще бъде взето през следващите седмици, като в него решаваща роля ще играе и Надзорният съвет. Преди лятната голяма отпуска в основния завод във Волфсбург, която започва в средата на юли, трябва да има окончателно решение. Дийс е бил през миналата седмица в Турция за преговори, потвърждават източници от бизнес средите.
През последните години Volkswagen построи много нови заводи – включително в Китай, чието правителство редовно нарушава демократичните принципи. Така че ръководството на Volkswagen е свикнало да взема деликатни решения. Въпреки това много мениджъри не гледат с добро око на Турция. „Не знаем кого искаме да изпратим, ако турският президент реши да дойде на откриването на новия завод", заяви високопоставен изпълнителен директор.
Тъй като много европейски корпорации задържат инвестициите си в Турция заради противоречивия президент Реджеп Тайип Ердоган, едно решение в полза на страната може да бъде използвано популистки, пояснява мениджър пред Handelsblatt. Затова във Volkswagen са дискутирали интензивно и риска от загуба на имидж. Вероятно ще има критики, но в крайна сметка и рамковите условия били в полза на Турция, пояснява той.
Колко голяма е дилемата, демонстрира и Щефан Вайл. Министър-председателят на Долна Саксония и член на Надзорният съвет на VW бе принуден наскоро да защитава Турция като място за инвестиции. Запитан от журналисти, наскоро той заяви, че по-нататъшните икономически връзки между Германия и Турция щели да са положителни. Въпреки че не можел да коментира възможни решения, „като цяло е положително, ако междудържавните отношения се укрепват дори и в трудни времена", заяви политикът от SPD по време на общото събрание на концерна през май. „Приятелите на демокрацията в Турция ни молят в този труден момент да не се отвърнем от страната им“, каза той.
Въпреки че министър-председателят Вайл не коментира еднозначно плановете на VW, той очевидно стои зад решението. Ако предложението за изграждане на нов завод в Турция бъде гласувано в Надзорния съвет, то Долна Саксония ще даде съгласие. Така шефът на VW Дийс би имал зад гърба си не само втория по големина акционер, но и силен политически актьор.
Източници от Волфсбург добавят, че евентуално решение за инвестиция за Турция ще бъде съгласувано с федералното правителство в Берлин. По принцип то нямало възражения срещу изграждането на нова фабрика за автомобили там. Подобна инвестиция би могла също да има положителен ефект върху политическите лидери в Турция.
Държавният глава Ердоган умишлено се оттегли на заден план при преговорите. Причината: Президентът е в предизборната кампания от началото на годината. В неделя се повтарят и важните избори за кмет в Истанбул. Преговарящи поясняват, че решението за местоположението на VW не бива да бъде политизирано.
Вместо това две или три нива политици под Ердоган преговарят за най-голямата единична инвестиция от Германия в Турция от десетилетия. Начело на екипа е Арда Ермут, ръководител на турската инвестиционна агенция. В разговор с Handelsblatt той признава, че Турция наскоро не се представя добре навън. „Не сме взели достатъчно добре предвид опасенията на германските инвеститори", каза той.
Ердоган би могъл да използва решението на Volkswagen за или срещу Турция в предизборната кампания, притесняват се посветени. Това е трябвало да бъде предотвратено на всяка цена. С успех: Ердоган не споменава нито веднъж VW в предизборната кампания. Президентската канцлария не коментира евентуалното му участие в преговорния процес.
Политиката със сигурност е най-чувствителната тема в това решение за местоположението на фабриката. Но за компанията това не е единственият решаващ фактор. Става дума за инвестиции, използване на съществуващи фабрики и работни места. Поради това работническият съвет първоначално се е противопоставил на изграждането на нов завод в Източна Европа. „Само в Германия имаме достатъчен капацитет за покриване на по-голямо търсене", казва представител на служителите.
Това би било осъществимо, но Дийс предвижда намаляване на разходите. В Германия, казва той в тесен кръг, заплатите са просто твърде високи.
В допълнение към разходите за труд и стартиращото финансиране за строителството на фабриката, още един аспект говори в полза на страната на Босфора: Турция е важен пазар за продажбите на Volkswagen Passat. „Турското правителство също може да се облагодетелства от факта, че Passat се използва от много държавни агенции като служебен автомобил", се казва още в доклада на компанията от Волфсбург.
Това би бил важен аргумент за турското предложение. Компанията обаче не желае засега да коментира дали вече е взето предварително решение. Възможностите ще бъдат разгледани допълнително, поясни говорител във Волфсбург.
Наскоро и генералният директор на Porsche Оливър Блуме също коментира значението на Турция като пазар за продажби. Като цяло Турция е много голям пазар с 80 милиона жители и е важен за Volkswagen в Европа. В същото време в рамките на целия концерн и на Борда на директорите мениджърът отговаря за производството, а по този начин - за новата фабрика на VW. „Независимо от това къде ще строим нов завод, това винаги е дългосрочно решение за идните 30 до 40 години", добави той в интервю за Handelsblatt.
В новия завод могат да бъдат изработени преди всичко седани от марките на групата VW и Skoda. Ръководството около главния изпълнителен директор Дийс би предпочело да построи там спортния джип, но ръководителят на работническия съюз Бернд Остерло отхвърли категорично този план. Той се опасявал, че моделите на SUV ще бъдат изнесени в Централна Европа при по-благоприятни условия. Така заводите във Волфсбург и на други места в Германия ще загубят силните си позиции.
Първият модел в новия завод може да бъде VW Passat. Сегашният производствен завод в Емден ще бъде преоборудван за производство на електрически превозни средства до 2022 г. Същевременно изглежда, и че Skoda Superb също ще се произвежда в Турция. И двата автомобила са базирани на една и съща платформа и могат да бъдат произведени заедно по-ефективно, съобщават от групата.
За Skoda е трудно да се вземе такова решение. Superb, най-големият модел на дъщерното дружество на коцнерна, е нещо като национална икона за марката на чешкия пазар. Но Skoda също трябва да расте - и се нуждае от нов капацитет. Годишните продажби от 1,2 милиона коли трябва да нараснат в средносрочен план до 2 млн. броя.
Отговорността за новата фабрика трябва да се носи от марката Volkswagen. Надзорният съвет на групата вече е взел това решение през май, поясняват източници от компанията. Първоначалният план за прехвърляне на отговорността към Skoda бе отхвърлен.
Така Бордът успокои Остерло, който бе заплашил с блокада. Той се опасява от прехвърлянето на модели от германските заводи в Източна Европа. Този риск вече не е на дневен ред, твърдят запознати.
преди 5 години Ако не беше политиката на Ердоган ясно че ние сме аутсайдер особено ако сравняваме пазар от 82 милиона срещу 7 милиона. Но според мен все още има шанс да изберат България така че има време. Словакия са с 5 милиона население а са сред най големите производители на коли така че 5-6 хиляди свестни работници ще намерим за добри заплати ако дойдат в България. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Да, според примитивната ми логика би требвало да е некъде около Кремъл, щот си е гъзарлък, ама пичовете от VW още преди 12 години са заболи пръст в Калуга, а преди 10 - поредна грешка - втори завод на VW, тоз път - в Нижни Новгород...Не ме питат, деем и швабите... :lol: *** тебе мое и да те питат и да ги затворят и двата, хем сразу, гиби... :lol: отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Масата турци са били в германско и са чували някакъв немски. Вероятно и това е фактор. Кофти ще стане, само ако бай Ердо пак прекали с баклавата и почне с глупостите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Вие си търкаляйте снежни топки... Хората от големия бизнес сметат в кинти, а не в евроатлантически и зеленяшки ценности... Е, поне, докато не им стъпите на врата с комуно-политическия си талибанизъм ... ;) :lol: отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Според примитивнта ти логика мястото на завода е в русия, някъде около кремъл. :lol: отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години "100 млн няма и 10% от проектът !България може да предложи дори доста по голяма субсидия."България вече предложи 22 пъти по-голяма субсидия на завода на Локхийд Мартин в Грийнвил, Южна Каролина... И то кеш, накуп, напред - на зелено, както казват строителните предприемачи ... ;)Къде-къде по-доходна инвестиция, отколкото завод на автопроизводител No. 1 в света...!Друг е въпросът, защо този производител бега като дявол от тамян от зоната на юрисдикция на позеленелия от грижа за климата ЕС? Да не би акционерите и мениджърите на VW да не са така омаяни от идеята да пуснат новия си завод в некоя зеленяшка икономика, където "евтината" зелена енергия доминира и руският тръбен газ е *** дума...?Щото бас слагам, че заплатите на квалифицираните турски работници не са по-ниски от на българските... Е, и между другото - три АЕЦ-а и още един руски пАток са на масата пред управляващите в Турция... :lol: отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Всъщност, "трицифрена" значи от 100 до 999 млн. За Ердо това са добре похарчени пари - купува не само завод, но и политическо лоби в лицето на влиятелна германска компания. Той иска завода повече от нас, следователно е готов да наддава повече.Иначе за мен Турция от самото начало е фаворит. Освен вече изтъкнатите предимства, турците си купуват нови коли и предпочитат нискобюджетни, каквито именно VW смята да произвежда там. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години мдааа ... щом handelsblatt са го написали значи има голяма , много голяма даже , вероятност да се случи точно така . гарантирано участие с пари в проекта е плюс , въпреки че за vw не е от значение толкова , тия се къпят в пари . голямата тежест според мен са две , или по-скоро три , неща . 1) работна ръка - в изобилие и сравнително евтина - щото в материала поне на 3 места се споменава думата "заплати" от различни хора . 2) ресурсна осигуреност - голям брой местни доставчици , няма да се гърбят да карат компоненти от разни места по света , 400 фирми произвеждащи компоненти за световни автопроизводители са си 400 фирми на едни хвърлей дето се вика . 3) гарантирано местно потребление чрез държавни поръчки , това сефте го научавам че турската администрация си купува пасати , ако успеят да договорят част от капацитета за държавни поръчки си е нещо което е голяма притегателна сила ...не е повод да се унива на национално ниво :))) , от едно голямо състезание сме на второ място :))) , допреди петилетка две даже не участвахме в подобни състезания . това че голямите и влиятелни немски медии говорят за БГ като потенциален и сравним с турция обект за инвестиция е огромен плюс . наште управници , силно се надявам , да си вземат необходимите бележки и да мислят за следващият дето ще мести производство ... тука снежната топка се търкаля в БГ , просто трябва да и се помага ... аман само с този туризъм и хазарт , не че е лошо , ама имаме възможности и за друго ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години 100 млн няма и 10% от проектът !България може да предложи дори доста по голяма субсидия. До колкото разбирам до средата на Юли може да има по конкретна информация а не само слухове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години В тоя форум,за админите си лакмус та дрънка!Но те са либерали, евроатлантици един вид.Какво значи някаква си личност.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар