IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Европейските мита все пак успяват да охладят експанзията на китайските електромобили

Делът на китайските марки на пазара на електрически модели в Европа се свива до 8-месечно дъно през ноември

14:30 | 23.12.24 г. 4
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Делът на китайските производители на автомобили на европейския пазар падна до най-ниското си ниво за последните осем месеца, тъй като наложените от Европейската комисия (ЕК) мита върху вноса на електромобили от азиатската страна оскъпиха с до 35% превозните средства в региона, съобщава Bloomberg.

Производители като BYD Co. и MG, част от групата на SAIC Motor Corp., представляват 7,4% от регистрациите на електромобили в Европейския съюз (ЕС) през ноември, което е спад спрямо записаните през октомври 8,2%, показват данни на консултантската фирма Dataforce. Това е най-малкият дял на китайските компании от март насам.

През октомври ЕС наложи допълнителните мита върху вноса на електромобили, изграждани в Китай, след като разследване на ЕК установи, че държавната помощ е предоставила на китайската електромобилна индустрия несправедливо пазарно предимство. Месеците на преговори между Брюксел и Пекин не успяха да разрешат търговския спор, което накара изпълнителната власт на ЕС да добави новите налози към съществуващо мито върху внос от 10%.

Въпреки че всички електромобили, произведени в Китай, се облагат с митата, включително тези, произведени от западни марки като BMW AG и Tesla Inc., размерът на налозите варира в зависимост от това колко голяма подкрепа е получил съответният автомобилен производител и дали е сътрудничил на разследването на ЕК.

Подкрепената от Пекин компания майка на MG SAIC е най-силно засегната от търговските бариери, като нейните вносни електромобили са обложени с 45% мито. Дълго време MG беше най-продаваният китайски производител на автомобили в Европа, но през ноември компанията отчете рязко забавяне в търсенето, регистрирайки 58% спад на продажбите, сочат изчисления на Jato Dynamics.

На фона на това BYD успява да напредне, като продажбите на компанията в Европа нараснаха двойно през миналия месец до 4796 превозни средства.

„BYD превзема пазара, докато MG търпи големи неуспехи“, коментира Джулиан Лицингер, анализатор в Dataforce. Растежът на BYD е стабилен, добавя той, като близо 80% от регистрациите на основния съперник на Tesla на глобалния пазар на електромобили се приписват на частни клиенти и корпоративни автопаркове.

Китайските автопроизводители, агресивно разширявайки се в световен мащаб, срещнаха съпротива в Европа, след като на практика бяха изключени от пазара в САЩ заради 100-процентните мита върху вноса.

По-ниските разходи за батерии осигуряват на китайските фирми ценово предимство, но проблемът предизвика протекционистки изблици сред политиците, като САЩ и ЕС се стремят да защитят местните индустрии от евтиния китайски внос.

Индустрията, която осигурява работа на стотици хиляди души в Германия, Франция и Италия, изпитва затруднение с електрификацията, натоварена с растящи разходи за труд и енергия и с излишен производствен капацитет.

Въпреки че митата на ЕС притъпиха натиска на Китай в региона, въвеждането им като цяло доведе до по-малък от очаквания неуспех, посочва Лицингер.

В Германия и Франция обаче регистрациите на електромобили от китайски производители са намалели наполовина през ноември спрямо година по-рано, добавя той. В контраст с това базираните в Китай марки отчетоха ръст от 17% при продажбите във Великобритания, която не е член на ЕС и съответно митата там остават значително по-ниски.

BYD продължава да увеличава пазарния си дял в Европа въпреки митата върху изгражданите в Китай електромобили. Графика: Bloomberg BYD продължава да увеличава пазарния си дял в Европа въпреки митата върху изгражданите в Китай електромобили. Графика: Bloomberg

Преходът към електромобили, който някога се смяташе за неизбежен, се забави през 2024 г. на много пазари по света и стана по-непредсказуем, принуждавайки автомобилните производители да преразгледат стратегиите си от състава на продуктовата си гама до броя и местоположението на заводите, както и корпоративната си структура.

Китайските автомобилни производители междувременно предприемат мерки за локализиране на производството в Европа, но тези усилия се нуждаят от повече време за пълното им реализиране.

В световен мащаб автомобилните компании търсят начини за споделяне на разходите, докато се опитват да не изостават в процеса на електрификация и въвеждане на софтуерно дефинираните превозни средства. Миналата седмица стана ясно, че финансово затруднената Nissan Motor Co. проучва обвързване с друг японски производител, Honda Motor Co., като целта на съюза е да засили способността на партньорите да се конкурират на пазара на електромобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:07 | 23.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

4
rate up comment 1 rate down comment 1
гъбко
преди 1 час
До: evlogi Бизнес лидерите в SAIC са учили в престижни Европейски икономически и маркетинг университети ... :))) ... Не ги подценявай! Купиха MG и не знам колко кинти вложиха (според мен сума значително над $10млрд) за да се докарат като не-китайска марка ... и успяха! ... Отделно колите им продавани в Европа са специално проектирани за европейският пазар! Подчертавам го, защото европейските коли по принцип се различават доста от другите пазари, ако да са един и същи модел.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 0
Доктор_Проктор
преди 1 час
В бизнеса няма и не може да име демокрация ! Идват някои си , подбиват пазара с държавна подкрепа и фалират всичко местно! 200% трябва да са митата , ака и това не помогне -30%% !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 5
sssaaa
преди 1 час
До: evlogi, няма нищо де, важното е да се пише че някаква мярка работи. Типична Евроатлантическа ценност. Лош Китай!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 0
evlogi
преди 2 часа
Няма как причината да е в митата, при положение, че спадът в продажбите на китайски автомобили в Европа започна през юли.Митата влязоха в сила на 31 октомври., още повече пък,че и автомобилите, които са продавани през ноември в ЕС , със сигурност са били вкарани в съюза преди 31 октомври.Не,че си струва изобщо да се говори за това де, 11490 продажби за месеца са 1% пазарен дял....И то в това число влизат и MG ,които не знам дали много хора в Европа разпознават като китайска марка...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още