Китай е посъветвал местните производители на автомобили да се уверят, че напредналите технологии за електрически превозни средства остават в страната, дори когато изграждат производствен капацитет в други страни, за да избегнат растящите търговски бариери, съобщава Bloomberg, цитирайки източници, запознати с темата.
Пекин насърчава китайските автомобилни производители да изнасят т.нар. разглобяеми комплекти за своите чуждестранни заводи, което означава, че ключови части от превозните средства се произвеждат в страната и след това се изпращат за окончателно сглобяване на съответния пазар.
Инструкциите са издадени, докато редица компании, от BYD Co. до Chery Automobile Co., засилват ангажимента си към плановете за изграждане на фабрики в множество страни, като Испания, Тайланд и Унгария, докато техните иновативни и достъпни електромобили навлизат все по-устойчиво на чуждестранните пазари.
Министерството на търговията на Китай е провело среща през юли с повече от дузина автомобилни производители, на които е било посочено, че не трябва да правят никакви инвестиции, свързани с автомобили в Индия, в друг опит за запазване на технологиите на китайската електромобилна индустрия, добавят източниците.
Освен това, производителите на автомобили, които искат да инвестират в Турция, трябва първо да уведомят Министерството на промишлеността и информационните технологии, което регулира китайската електромобилна индустрия, и местното китайско посолство в Турция.
Правителственият натиск идва в момент, когато повечето големи китайски производители на автомобили се стремят да локализират производството, за да избегнат митата върху произведените в Китай електромобили. Насоките може да помрачат усилията на концерните да се разширят глобално, докато търсят нови клиенти, за да компенсират ожесточената конкуренция и бавните продажби на китайския пазар, които влошават финансовите им резултати.
Това също може да удари онези европейски страни, които ухажват китайските производители на автомобили с надеждата, че тяхното присъствие ще осигури нови работни места и местен икономически тласък. BYD планира да построи фабрика в Турция, която се очаква да разполага с годишен капацитет от 150 000 автомобила и да предостави работа на до 5000 души.
По време на срещата китайското министерство е отбелязало, че страните, които канят китайски производители да строят фабрики, обикновено са тези, които въвеждат или обмислят търговски бариери срещу китайските превозни средства. Държавни представители са посочили пред присъстващите, че производителите не трябва да следват сляпо тенденциите или да вярват на подобни призиви за инвестиции от чужди правителства.
Няколко китайски компании вече започнаха да отварят заводи в Европейския съюз (ЕС), за да избегнат митата. Но Валдис Домбровскис, заместник-председател на Европейската комисия (ЕК), предупреди наскоро, че подобни ходове ще имат ефект само ако фирмите отговарят на изискванията за правилата за произход, които диктуват минимално ниво на стойност, която трябва да бъде създадено в ЕС.
„Колко от добавената стойност ще бъде създадена в ЕС, каква ноу-хау част ще бъде в ЕС? Само монтажен завод ли е или завод за производство на автомобили? Това е доста съществена разлика“, посочва Домбровскис пред Financial Times през август.
Бразилия и Испания
Относно Бразилия BYD и Great Wall Motor Co. заявиха изрично, че се стремят да увеличат дела на местно произведените коли и компоненти през следващите години. Те имат за цел да отговорят на изискванията за състава на местно произведените компоненти, който трябва да бъде приблизително 50% от крайния продукт, за да се изнася в други страни от Латинска Америка без мита, въз основа на търговските споразумения на Бразилия с тях.
Турски политици казаха междувременно през юли, че BYD се е споразумяла да построи завод на стойност 1 млрд. долара в западната част на страната. Всяка нова фабрика се очаква да разшири достъпа на BYD до ЕС, тъй като Турция има споразумение за митнически съюз с блока. През юни Турция въведе мито от 40% върху вноса на автомобили от Китай.
BYD отказа коментар по темата.
В Испания Chery Automobile си партнира с местна фирма за повторно отваряне на бивш завод на Nissan Motor Co. в Барселона. Испанската фабрика ще сглобява автомобили от комплекти, които са били частично разглобени, изтъкват от Chery.
Междувременно напрежението между Китай и Индия остава повишено, след като през 2020 г. избухна военен пограничен сблъсък в Хималаите между двете съседни страни.
Китайският държавен производител SAIC Motor Corp., който контролира MG Motor India, беше разследван за финансови нередности през 2022 г. Миналата година SAIC намали дела си в индийския бизнес на MG, като собствеността му ще бъде намалена до 38-40% с течение на времето.