fallback

Произведените в Китай електромобили губят позиции в ЕС заради митата

Обемите на продажби на китайските марки в 16 страни в Европа се свиват с 45% през юни, притиснати от търговските бариери на блока

21:30 | 16.08.24 г.
Автор - снимка
Създател

Митата на Европейския съюз (ЕС) забавиха притока на произведени в Китай електрически превозни средства през юли, тъй като блокът предприе мерки да защити своите компании от евтините входящи модели с батерии, пише Bloomberg.

Броят на новите електромобили, които китайските производители като BYD Co. и MG на SAIC Motor Corp. са регистрирали в ЕС миналия месец, е намалял с 45% спрямо юни, сочи проучване на Dataforce, което обобщава резултатите в 16-те страни членки, които са отчели данни за месеца.

Спадът може да е бил преувеличен от производителите на автомобили, които бързат да доставят електромобили на дилърите, преди добавените мита да влязат в сила на 5 юли.

„Видяхме огромен тласък от страна на китайските производители“ към заличаване на запасите през юни, коментира Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор.

Временните мита имат за цел да защитят важната автомобилна индустрия на ЕС от китайските конкуренти, които се радват на структурни предимства в ключови области като технологията за батерии, подкрепени от държавни субсидии. Политическото напрежение остава, като Пекин заплашва да отмъсти на фона на преговорите за разрешаване на въпроса.

Като цяло, китайските марки отчитат 36% спад при продажбите на електромобили за 16-те страни в блока, изчислява Dataforce. BMW, Stellantis и Tesla също внасят произведени в Китай електромобили, които подлежат на добавените мита на ЕС.

В данните от юли няма много неща, които да подсказват, че китайските марки са смекчили амбициите си за разширяване в Европа, третият по големина регионален автомобилен пазар в света след Азия и Северна Америка.

От своя старт през 2019 г. MG, BYD и други непрекъснато растат в ЕС — техният дял от пазара възлиза на 8,5% през юли, спрямо 7,4% година по-рано. Въпреки че електромобилите все още са малка част от целия европейски пазар, те ще доминират с течение на времето, тъй като автомобилите с двигател вътрешно горене постепенно ще бъдат премахнати до средата на следващото десетилетие.

BYD продаде три пъти повече електромобили на 16-те пазара през юли, отколкото година по-рано. MG, част от китайската SAIC, отчете 20% спад през юли, докато продажбите на Polestar са намалели с 42%.

„Увеличенията на BYD наистина смекчават спада“ за китайските марки, посочва Джулиан Лицингер, анализатор в Dataforce.

BYD, най-продаваната автомобилна марка в Китай, продължава с експанзията си в Европа. Нейното спонсорство на Европейското първенство по футбол, провело се по-рано тази година в Германия, представи компанията пред 5 милиарда телевизионни зрители.

Новите мита бяха въведени, след като разследване на ЕС установи, че Пекин субсидира своята електромобилна индустрия до степен, която причинява икономическа вреда на производителите на автомобили в блока. Сега MG подлежи на допълнително мито от 37,6%, която се прибавя към съществуващата ставка от 10%, докато собственикът на Volvo, Geely Automobile Holdings Ltd., и BYD са натоварени съответно с 19,9% и 17,4% мита. Митническите налози се предвижда да станат постоянни през ноември, ако не бъде постигнато споразумение между Брюксел и Пекин.

Дебатът за митата съвпадна със забавянето на глобалния растеж на електромобилите, което оказва натиск върху производителите в региона. Политиците в ЕС се стремят да балансират между защитата на работните места с целта за премахване на двигателя с вътрешно горене до 2035 г.

Данните на Dataforce за юли включват най-големите пазари в ЕС, като Германия, Франция и Италия. Резултатите за всичките 27 държави ще бъдат налични по-късно този месец.

В Германия китайските марки съставляват на 8% от регистрациите на превозни средства през юли, което е спад от 13% за юни, изчислява Dataforce. Във Франция спадът на дела е до 5% спрямо 8 на сто преди това.

Европейските производители, включително Volkswagen AG и Stellantis NV, сключиха партньорства с китайските марки при разработването на електрически задвижвания, за да споделят разходите и да запазят конкурентоспособността си. Китайските автомобилни производители също ускоряват плановете си за разширяване на производството в Европа с мащабни инвестиции.

BYD може да си позволи да поеме по-високите мита и да се насочи по-решително към Европа, изтъква Шмид, добавяйки, че липсата на капацитет за транспорт на готови автомобили към континента забавя натиска.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:07 | 16.08.24 г.
fallback
Още от Новини виж още