Китайските марки електрически автомобили запазват своя дял на охлаждащия се европейски пазар през май преди налагането на новите мита, целящи да защитят местните производители от по-евтиния азиатски внос, съобщава Bloomberg.
Автомобилни компании като BYD формират 8,7% от общите продажби на електромобили в Европа, което е приблизително същия дял като този преди година, тъй като базираните в Китай марки притискат европейските конкуренти с нови, евтини модели, изчислява Dataforce. Общите доставки на тези компании се свиват с 12% до 13 390 автомобила - спад, който незначително надхвърля понижението в търсенето на изцяло електрически модели в региона.
От 2019 г. китайските производители на автомобили, водени от SAIC Motor Corp. - която превърна малката британска марка MG в един от водещите електромобилни играчи в региона – разширяват присъствието си на пазара. Нарастващият им успех накара Европейския съюз (ЕС) да проучи ролята на държавната помощ за сектора. Констатациите, които трябва да бъдат формализирани тази седмица, могат да доведат до по-високи вносни мита от цели 48% спрямо сегашните 10%.
Преходът към електромобили в Европа наскоро се забави, като продажбите на изцяло електрически модели се свиват с 11% през май — сега те съставляват едва 14% от пазара на леки автомобили в региона. И все пак автомобилите, захранвани с батерии, в някакъв момент ще завладеят пазара, тъй като ЕС постепенно ще спре продажбите на превозни средства, работещи с двигател с вътрешно горене.
Това е мястото, където китайските производители на автомобили виждат възможност за по-агресивно навлизане на европейския пазар: технологията за батерии, осигуряваща по-ниски производствени разходи, и щедрата държавна подкрепа им дават предимство пред компании като Volkswagen, Stellantis и Renault. Държавната помощ за китайските производители тласна Пекин до ръба на търговска война с ЕС, като Китай заплаши да отмъсти, ако блокът увеличи размера на митата.
Търговските бариери са насочени и към произведените в Китай модели, включително iX3 на BMW, Dacia Spring на Renault и Model 3 на Tesla. Като цяло почти две от всеки пет електрически коли, продадени в Европа, са произведени в Китай, изтъква консултантската фирма Jato Dynamics.
Въпреки че поддържат пазарен дял, китайските марки успяват да избегнат спада в търсенето на електрически модели в Европа. Продажбите на MG в региона са се свили с 34% през май спрямо същия период на предходната година, показват данни на Jato.
„Опасенията около предстоящите мерки, предприети от ЕС, и фокусът върху автомобилите с двигатели с вътрешно горене обясняват този отрицателен резултат за марката“, коментира Фелипе Муньос, старши анализатор в Jato. „Въпреки това BYD се справи доста добре благодарение на Atto 3 и представянето на Seal, Dolphin и Seal U“, добавя той.
В по-широк план премахването или намаляването на субсидиите за закупуване на електромобили ще продължи да спъва търсенето. Продажбите в Германия спадат с 31% през май спрямо година по-рано, след като най-големият автомобилен пазар в Европа оттегли стимулите за електрически автомобили в края на миналата година.
Въпреки че преговорите с ЕС все още могат да предотвратят търговска война, Китай заплаши да отмъсти с налози върху автомобили с големи двигатели – мярка, която ще удари германските производители на луксозни модели като Mercedes-Benz Group, BMW и Porsche. Китайските власти се прицелиха и във френското бренди и испанската шунка в опит да възпрат новите европейски мита върху електромобилите.