IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китай призова ЕС да се откаже от митата върху електромобилите до 4 юли

Двете страни се споразумяха да подновят преговорите за митата след разговор между еврокомисаря Валдис Домбровскис и китайския министър на търговията Уан Уънтао

11:43 | 24.06.24 г. 32
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Пекин призова Европейския съюз (ЕС) да отмени предварително обявените мита върху китайските електрически превозни средства, които трябва да влязат в сила на 4 юли, съобщава Ройтерс, цитирайки държавната китайска медия Global Times. Двете страни по-рано стигнаха до споразумение за провеждане на нови търговски преговори.

Митата на ЕС до 38,1% върху вносните електромобили, произведени в Китай, трябва да влязат в сила до 4 юли, докато блокът разследва това, за което Европейската комисия (ЕК) твърди, че са прекомерни и несправедливи субсидии за китайските производители на електромобили. Според Брюксел държавната подкрепа за китайските компании води до изкривяване на пазара и е в ущърб за европейските концерни.

Китай многократно призова ЕС да отмени митата, изразявайки готовност за преговори. Пекин не иска да бъде въвлечен в друга търговска война, тъй като остава засегнат от американските мита върху стоките му, наложени от администрацията на Тръмп, но посочва, че ще предприеме всички нужни мерки за защита на китайските фирми, ако се наложи.

Двете страни се споразумяха да подновят преговорите за митата след разговор между еврокомисаря Валдис Домбровскис и китайския министър на търговията Уан Уънтао по време на посещение в Китай на министъра на икономиката на Германия Роберт Хабек, който каза, че вратите за дискусия са „отворени“.

Най-добрият резултат от преговорите е ЕС да отмени решението си за налагане на мита преди 4 юли, написа китайският държавен вестник Global Times късно в неделя.

Все по-протекционистките ходове на ЕС ще предизвикат контрамерки от страна на Китай, а ескалацията на търговските търкания ще доведе само до „негативни“ резултати и за двете страни, пише още вестникът.

Ще има ли търговска война?

Търговската политика на ЕС става все по-протекционистка заради опасенията, че фокусираният върху производството модел на развитие на Китай може да наводни европейския пазар с евтини стоки, тъй като китайските фирми се стремят да увеличат износа на фона на слабото вътрешно търсене.

Китай отхвърли обвиненията за несправедливи субсидии или че има проблем със свръхкапацитета, заявявайки, че развитието на китайската електромобилна индустрия е резултат от предимствата в технологията, пазара и веригите на доставки на индустрията.

„Когато председателят на ЕК (Урсула) Фон дер Лайен обяви, че ще проучи превозните средства, използващи нов вид енергия, от Китай... имах интуитивното усещане, че това не е само икономически, но и геополитически въпрос“, коментира Джан Йъншън, главен научен сътрудник в Китайския център за международен икономически обмен. „Лично аз смятам, че е несправедливо да се започне търговска война, като се вземе предвид само степента на използване на капацитета и недостатъчното търсене“, добавя той.

Търговските отношения между блока и втората по големина икономика в света внезапно се влошиха, когато Европейският парламент гласува през май 2021 г. замразяването на ратификацията на това, което би било забележителен инвестиционен договор, поради санкциите заради обвинения в нарушения на човешките права в китайския автономен регион Синдзян.

Пекин и Брюксел влязоха отново в конфликт същата година, когато Китай охлади дипломатическите си връзки с Литва и каза на мултинационалните компании да прекъснат отношенията си с балтийската държава, след като Вилнюс позволи отварянето на официално представителство на Тайван, за който Китай твърди, че е част от неговата територия,

Готов за ответни мерки

Въпреки че Пекин призовава за преговори, той също така посочи, че има готови ответни мерки, ако ЕК не отстъпи, и че смята Брюксел за изцяло отговорен за ескалиращото напрежение.

Global Times, който първи съобщи, че Китай обмисля да започне антидъмпингово разследване на вноса на свинско месо от Европа, също подкрепи антисубсидийно разследване на европейските млечни продукти и мита върху бензинови автомобили с големи двигатели.

„Изглежда вероятно Пекин да повиши митата до 25% за произведените в Европа автомобили с двигатели от 2,5 или повече литра“, казва Якоб Гюнтер, водещ анализатор в MERICS, базиран в Берлин институт за изучаване на Китай. „Свинското месо и млечните продукти вече са на мерника на Пекин и вероятно ще последват още селскостопански продукти“, добавя той.

От страна на ЕС текат различни разследвания, използващи новия инструментариум, който Брюксел е събрал, така че може да се очакват някакви мерки, насочени към китайските продукти, вариращи от медицински устройства до скенери и стоманени тръби, изтъква още Гюнтер.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:43 | 24.06.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

11
rate up comment 15 rate down comment 3
0pk
преди 4 месеца
До: zelka007 чакай сега, аз нали нямам книжка, какви европейски 20г дараци тъ гонят тебе? :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 17
zelka007
преди 4 месеца
До: 0pk ... освен това не знаете , колко са зле ... щото нямате ... :))) ... ми карате европейски 20г дараци ... нъл си отворен ?! е влез в мобилето има цялата палитра поднебесни талиги от 4хил лв за десетгодишна до 200хил лв чисто нова ... е byd seal с голямата батерия за 500км пробег , дето ни проглушиха ушите колко е по-по-най , е 90хил ... поръчваш , карат , и се качваш на него ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 13 rate down comment 4
тошко_стоте_акаунта
преди 4 месеца
До: 0pk, убий Тъппака с мълчание. Тези ПП нямат надприказване, като да спориш със стената на ***! Пусни една драйфня и да им вони!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 15 rate down comment 4
0pk
преди 4 месеца
До: zelka007 това е аритметична прогресия с d=1 господа вешисти, при това сметната правилно. Тезите ви са обречени на провал. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 16
khao
преди 4 месеца
До: 0pk Благодаря, че доказа тезата ми ... отново! Нямам повече въпроси! :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 17
zelka007
преди 4 месеца
До: 0pk ... да смяташ ве , първолак , не да броиш ... :))) ... не е истина колко си зле !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 14 rate down comment 4
0pk
преди 4 месеца
До: khao 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 е как, сега доказан лъжец ли си? :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 18
khao
преди 4 месеца
До: 0pk защо ме караш да се повтарям?.... разбира се , че на теб и останалите петокласници нищо не мога да ви обясня... нужно е да имате поне някви минимални знания за тази цел, а ти даже не можеш да смяташ до 20...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 18 rate down comment 5
0pk
преди 4 месеца
До: khao Кухич, ти нищо не можеш да обясни по принцип. Можеш единствено да разкажеш кой колко е ***. Всички знаем, че китайските коли са булшит, е даже селкича ще потвърди! След като само руските каручки са по-зле, какво пречи да им се предостави пазар на китайците, а мъдрият европейски потребител сам ще реши дали да кара китайски таралясник или качесвена и безаналогова европейска или американска продукция? :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 21
khao
преди 4 месеца
До: sssaaa да, лошо е... но си проссста копейка и няма как да ти го обясниме! Ако имаше акъл да го разбереш, нямаше да си копейка... така че слушай умните и не тъъъпей! :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още