Пекин призова Европейския съюз (ЕС) да отмени предварително обявените мита върху китайските електрически превозни средства, които трябва да влязат в сила на 4 юли, съобщава Ройтерс, цитирайки държавната китайска медия Global Times. Двете страни по-рано стигнаха до споразумение за провеждане на нови търговски преговори.
Митата на ЕС до 38,1% върху вносните електромобили, произведени в Китай, трябва да влязат в сила до 4 юли, докато блокът разследва това, за което Европейската комисия (ЕК) твърди, че са прекомерни и несправедливи субсидии за китайските производители на електромобили. Според Брюксел държавната подкрепа за китайските компании води до изкривяване на пазара и е в ущърб за европейските концерни.
Китай многократно призова ЕС да отмени митата, изразявайки готовност за преговори. Пекин не иска да бъде въвлечен в друга търговска война, тъй като остава засегнат от американските мита върху стоките му, наложени от администрацията на Тръмп, но посочва, че ще предприеме всички нужни мерки за защита на китайските фирми, ако се наложи.
Двете страни се споразумяха да подновят преговорите за митата след разговор между еврокомисаря Валдис Домбровскис и китайския министър на търговията Уан Уънтао по време на посещение в Китай на министъра на икономиката на Германия Роберт Хабек, който каза, че вратите за дискусия са „отворени“.
Най-добрият резултат от преговорите е ЕС да отмени решението си за налагане на мита преди 4 юли, написа китайският държавен вестник Global Times късно в неделя.
Все по-протекционистките ходове на ЕС ще предизвикат контрамерки от страна на Китай, а ескалацията на търговските търкания ще доведе само до „негативни“ резултати и за двете страни, пише още вестникът.
Ще има ли търговска война?
Търговската политика на ЕС става все по-протекционистка заради опасенията, че фокусираният върху производството модел на развитие на Китай може да наводни европейския пазар с евтини стоки, тъй като китайските фирми се стремят да увеличат износа на фона на слабото вътрешно търсене.
Китай отхвърли обвиненията за несправедливи субсидии или че има проблем със свръхкапацитета, заявявайки, че развитието на китайската електромобилна индустрия е резултат от предимствата в технологията, пазара и веригите на доставки на индустрията.
„Когато председателят на ЕК (Урсула) Фон дер Лайен обяви, че ще проучи превозните средства, използващи нов вид енергия, от Китай... имах интуитивното усещане, че това не е само икономически, но и геополитически въпрос“, коментира Джан Йъншън, главен научен сътрудник в Китайския център за международен икономически обмен. „Лично аз смятам, че е несправедливо да се започне търговска война, като се вземе предвид само степента на използване на капацитета и недостатъчното търсене“, добавя той.
Търговските отношения между блока и втората по големина икономика в света внезапно се влошиха, когато Европейският парламент гласува през май 2021 г. замразяването на ратификацията на това, което би било забележителен инвестиционен договор, поради санкциите заради обвинения в нарушения на човешките права в китайския автономен регион Синдзян.
Пекин и Брюксел влязоха отново в конфликт същата година, когато Китай охлади дипломатическите си връзки с Литва и каза на мултинационалните компании да прекъснат отношенията си с балтийската държава, след като Вилнюс позволи отварянето на официално представителство на Тайван, за който Китай твърди, че е част от неговата територия,
Готов за ответни мерки
Въпреки че Пекин призовава за преговори, той също така посочи, че има готови ответни мерки, ако ЕК не отстъпи, и че смята Брюксел за изцяло отговорен за ескалиращото напрежение.
Global Times, който първи съобщи, че Китай обмисля да започне антидъмпингово разследване на вноса на свинско месо от Европа, също подкрепи антисубсидийно разследване на европейските млечни продукти и мита върху бензинови автомобили с големи двигатели.
„Изглежда вероятно Пекин да повиши митата до 25% за произведените в Европа автомобили с двигатели от 2,5 или повече литра“, казва Якоб Гюнтер, водещ анализатор в MERICS, базиран в Берлин институт за изучаване на Китай. „Свинското месо и млечните продукти вече са на мерника на Пекин и вероятно ще последват още селскостопански продукти“, добавя той.
От страна на ЕС текат различни разследвания, използващи новия инструментариум, който Брюксел е събрал, така че може да се очакват някакви мерки, насочени към китайските продукти, вариращи от медицински устройства до скенери и стоманени тръби, изтъква още Гюнтер.
преди 4 месеца До: zelka007 ти пак бягаш по тъча с измислените си тези. Ако приемем, че всичките им таралясници са непродаваеми в ЕС поради ниското им качество и прочее твои тези, следователно няма да нахраним нито един китаец, ако ще и да наводнят полетата с техни каручки. Даже ще овътрим ком.партията с безсмислени субсидии. Ама май не са съвсем така нещата, както ни разказваш а, лъжльо мамин. :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: zelka007Рязането на самата идея за електромобил е световно . А дали в Африка ще купуват 5 пъти по-скъпи и големи европейски EV сам ще си отговориш . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: zelka007И каква конкретика те интересува .......... последният еко - стандарт / от заглавието / за отблъскване на екологични и евтини автомобили с непазарни методи , показващ политическа и икономическа немощ , както и известна доза подлост - какви изводи да се правят освен за съсипване на изброеното по-долу наследство . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: corner ... кат са толкоз отворени поднебесните що се не напъват да продават в Япония или Южна Корея ?! мхм ... ?! и та пазарите са огромни по обем , богати , платежоспособни ... :))) ... я сподели некоя мъдрост ?! започнаха да ги режат в Южна Америка ... :))) ... в Африка ги режат вече ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: corner ... хахахаххаххахахааа ... Европа е най-доброто място за живот !! факт !! огромна част от света дава мило и драго да работи тук , живее тук , създава семейство и отглежда деца ... затормозена ти е лейкатa , да си изсмукваш от пръстите общи приказки без конкретика ... Европа задава индустриалните стандарти , екологичните стандарти , здравните и образователните стандарти , наука , култура , институционални и правни стандарти ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: zelka007Не е въпрос на желание , а следствие от икономически реалности . ЕС е най- нереформираната и затормозена икономическа система . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: corner ... проблемът не е в Европа , а в Поднебесната ... стига си плямпал общи приказки ... :))) ... да си вдигнат пенсиите и заплатите там , за да имат кинти да си купуват техните коли ... тук ще се купуват европейски коли . точка !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: corner ... пак ти казвам , ти си последният човек на планетата , дето ще дърдори за това на кой колко му струва трудът ... можеш да поведеш хорото , като дадеш положителен пример с намаляването на заплатите , ти самият започни да взимаш наполовина , другата я връщай . кажи им , че започваш да им пестиш ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: cornerказано иначе - европеецът не иска да ограничи дълговете си , не иска да намали бюджетните дефицити , не иска да работи повече и за по- малко , няма пари да субсидира автомобилите си ........... а в същото време има пари да унищожава перспиктивите пред себе си отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: zelka007проблемът идва от ЕС , не от Китай ! те не харесват средата - и както казваш заради редица причини , включително неефективност на икономика , високи данъчни тяжести , дългове ............. та ЕС не иска да намали заплатите на своите работници на половина , когато е в неконкурентна позиция ............. а когато китайцете бяха , работеха за жълти стотинки , за да излязат от калта . отговор Сигнализирай за неуместен коментар