fallback

Китайските автопроизводители привличат купувачи с нестандартни екстри в колите

От дронове до риболов – все повече компании в Китай търсят интересни решения, с които да спечелят по-голям пазарен дял

21:55 | 11.03.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В Китай електрическите превозни средства с вградени хладилници и системи за караоке се считат за демоде. Вместо това производителите се обръщат към все по-нови екстри - от легла до готварски плотове, за да стимулират охлаждащите се продажби, пише Bloomberg.

Водещите електромобилни компании са изправени пред забавяне на търсенето у дома, тъй като потребителите ограничават разходите, точно когато геополитическото напрежение замъглява перспективите за износа. Междувременно за по-малките играчи способността да мислят креативно е в основата на тяхното оцеляване, като индустрията се подготвя за очаквана вълна на консолидация, докато Китай се стреми да се справи с натрупаните запаси и свободния капацитет, оставени след години на щедри субсидии.

Високотехнологичните предложения също подчертават риска за западните производители, ако изостанат допълнително в битката за завоюване на пазарен дял на най-големия автомобилен пазар в света. Произведените в Китай превозни средства се разглеждат от местните клиенти като по-подходящи за техните технологични изисквания и предпочитания за високи нива на свързаност.

„Докато традиционните производители все още се фокусират само върху управляемостта на автомобила, китайските компании не са доволни от това“, коментира Уан Бинган, търговец в шоурум на Xpeng в централен Шанхай. „Разширяваме възможностите до всякакви сценарии за живот и развлечение и това е част от причината клиентите да обичат електромобилите в наши дни“, добавя той.

Bloomberg предоставя поглед върху някои от нестандартните екстри, които китайските компании предлагат на своите клиенти:

1. Спални комплекти

Само едно натискане на бутон от дисплея в колата в G9 на Xpeng - SUV с начална цена от 263 900 юана (36 700 долара) - и тя се превръща в легло, в което удобно могат да спят двама души.

Шофьорите, които изберат т.нар. функция за спален комплект, имат възможност да съборят до хоризонтално положение предните и задни седалки, след което това импровизирано легло се покрива от надуваем матрак.

Компанията се стреми да се намеси във все по-популярната къмпинг култура в Китай, но колата може също да се окаже хит сред офис служителите, които предпочитат да си подремнат в колата, след което да продължат работа.

Надуваем матрак в XPeng G9. Снимка: Bloomberg L.P.

Функцията се оказва неочакван спасител за някои семейства по време на февруарските чествания на китайската Нова година. Дългите опашки на зарядните станции, задръстванията, продължаващи с часове, и снежните бури, които оставиха десетки хиляди шофьори блокирани в цялата страна, накараха мнозина да търсят подслон в собствените си превозни средства.

2. В синхрон със сърдечния ритъм

Една от най-забележителните характеристики на електрическото превозно средство е колко по-тихо и по-плавно се ускорява в сравнение с автомобил с двигател с вътрешно горене. Но недостатъкът е, че може да причини или влоши неразположеността на пътуващите, на които им става лошо по време на пътуване. Начинът, по който работят спирачките на електромобилите, също може да засили усещането за дисбаланс при някои водачи и пътници.

Базираната в Ханджоу Geely Automobile Holdings казва, че е решила този проблем в електрическия си седан Galaxy E8, който вибрира с честота от 1,25 херца - колкото удара на човешкото сърце - когато колата се движи по неравен терен.

Автомобилът, който беше пуснат в продажба на 5 януари и започва на цена от 24 450 долара, също има спирачна система, която минимизира усещането за потрепване, често забелязвано от хората, когато за първи път използват електромобил.

3. Изненада в задната част

L-серията на Li Auto се превърна в една от най-популярните SUV гами в Китай, предлагайки просторен интериор, възможности за разширен пробег и вградени масажори в седалките. Въпреки че се радва на бум на продажбите, успехът му също така доведе до появата на претенденти, които искат да оставят своя собствен отпечатък сред семействата от средната класа в страната.

Това включва Rox Motor Tech, стартъп компания, създадена през 2021 г. от основателя на производител на прахосмукачки роботи, която се стреми да спечели любителите на излетите. Неговият първи модел, Polestones 01, включва монтирана отзад къмпинг кухня с индукционна готварска печка и диспенсер за вода.

Освен това има сенник, който се прикрепя към покрива и може да бъде монтиран или свален в рамките на няколко минути.

Колата струва 48 700 долара.

4. Дронове

BYD, най-големият производител на електромобили в света, се стреми да направи своя първокласен Yangwang U8 на стойност 153 хил. долара по-привлекателен за феновете на технологиите.

Партньорството на концерна с базирания в Шънджън гигант в производството на дронове DJI позволява на малък летателен апарат да се изстреля от и да кацне върху прибираща се платформа, монтирана на покрива на автомобила. Движенията на дрона се контролират от екрана на дисплея на превозното средство, а вградена система може да зарежда трите батерии на машината и да сменя клетките, когато захранването падне.

Дронът е програмиран да следва маршрута на автомобила и да заснема изображения с висока разделителна способност. Това позволява на водачите да получават въздушни изгледи в реално време на заобикалящата ги среда, като същевременно могат да създават кратки видеоклипове на екрана на автомобила си.

5. Гейминг

Игрите в колата са все по-разпространено предложение. Tesla добави платформата за видеоигри Steam в своята система през 2022 г., докато Li Auto позволява на шофьорите и пътниците да свържат своя Switch на Nintendo към системата на автомобила.

Тук BYD прави една крачка напред. Неговият преработен волан може да бъде отделен, което позволява на водачите да го използват заедно с педалите на автомобила, за да играят видео игри на дисплея в колата.

Въпреки че технологията се оказа популярна, тя също така породи опасения, че разсейва и може да причини инциденти. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ миналата година приключи разследване относно възможността за игри в колите на Tesla, след като автомобилният производител деактивира функцията Passenger Play.

Водач играе игра в BYD Yangwang U8. Снимка: Bloomberg L.P.

Китайските производители на електромобили въведоха ограничения, включително разрешаване на игри само когато автомобилът е в покой с изключен двигател.

Какво следва?

Най-странните предложения тепърва предстоят.

Geely и нейната електромобилна марка Zeekr кандидатстваха за патент за монтирана на превозно средство система за риболов, която включва въдица и кука. Сензорите за местоположение на автомобила ще предоставят на водача информация за дълбочината и размера на близките водни обекти, както и исторически данни, за да помогнат за определяне на най-доброто място за риболов. Устройство ще позволи далечно и по-прецизно замятане и когато рибата кълве, превозното средство ще може да навива кордата на макарата.

Междувременно IM Motors на SAIC подаде заявление за интелектуална собственост за система за грижа за растенията в автомобила, която ще събира дъжд от покрива и вода, генерирана от охладителната система на превозното средство. Софтуерът ще разпознава различните сортове растения и ще изчислява най-доброто време за поливане и обема вода, за да ги поддържа живи.

Амбициите показват, че акцентът на производителите на автомобили върху иновациите ще продължи дори в условията на несигурна перспектива за потребителското търсене.

„В ерата на електромобилите Китай се опитва да предефинира премиум сегмента“, изтъква Бил Русо, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай консултантска фирма Automobility. „Може да излязат с някои истински нестандартни идеи, но това е основно експериментиране“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:55 | 11.03.24 г.
fallback
Още от Новини виж още