Експерти от Европейската комисия (ЕК) ще инспектират китайските производители на автомобили през следващите седмици като част от антидъмпинговото разследване, обявено миналата година, което може да завърши с налагане на наказателни мита за защита на европейските концерни, ако бъде доказано неправомерно субсидиране с цел пазарно надмощие, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с процеса.
Инспекторите ще разследват BYD, Geely и SAIC, като един от източниците изтъква, че експертите няма да посещават некитайски марки, които имат производствени мощности в Китай, включително Tesla, Renault и BMW.
Проучването, започнало през октомври и планирано да продължи 13 месеца, трябва да определи дали по-евтините, произведени в Китай електромобили се възползват несправедливо от държавни субсидии. Определено от Китай като протекционистко, разследването ескалира напрежението между Пекин и ЕС в последните месеци.
Един източник споделя, че инспекторите са пристигнали в Китай, като посещенията в централите на съответните производители са планирани за този месец и февруари.
В документите на ЕК относно разследването се посочва, че то е в "начален етап", като проверките ще се осъществят до 11 април.
Миналата седмица Китай започна антидъмпингово разследване на коняк, внесен от Европейския съюз (ЕС) - мярка, която изглежда е насочена срещу Франция, която подкрепя разследването срещу китайските електромобили. В списъка с популярни електромобили, произведени в Китай и изнасяни за Европа, влизат модели на MG на SAIC и Volvo, част от групата на Geely.
Делът на произведените в Китай превозни средства с батерии на пазара в ЕС нарасна до 8% през 2023 г. и може да достигне 15% през 2025 г., като въпросните електромобили се продават с 20% по-ниски цени спрямо моделите, изграждани в блока.
През октомври китайският производител на SUV автомобили Great Wall Motor заяви, че е първият автомобилен концерн, който е изпратил отговори на въпросника от разследването на ЕК.
Отношенията между Китай и ЕС бяха обтегнати от редица фактори, включително по-близките връзки на Пекин с Москва след нахлуването на Русия в Украйна. ЕС се стреми да намали зависимостта си от втората по големина икономика в света, особено по отношение на материалите и продуктите, необходими за осъществяване на неговия зелен преход.
В същото време китайските производители на електромобили, от пазарния лидер BYD до по-малките конкуренти като Xpeng и Nio, увеличават усилията си за разширяване в чужбина, тъй като конкуренцията се засилва у дома, а вътрешният растеж се охлажда. Много от тези компании са превърнали продажбите в Европа в приоритет.
Смята се, че Китай е изпреварил Япония като най-големия износител на автомобили в света за миналата година, доставяйки 5,26 млн. автомобила на стойност около 102 млрд. долара отвъд граница.