Четири големи компании призоваха европейските законодатели да приемат амбициозни стандарти за въглеродните емисии, които ще стимулират производството на екологични камиони, като същевременно поискаха от Европейския съюз (ЕС) да отхвърли идеята за използване на синтетични горива като част от пътя към декарбонизация на тежкотоварния транспорт, пише Euractiv.
Въпреки това индустрията за биогорива постави под съмнение съветите на компаниите, твърдейки, че пренебрегването на приноса на алтернативните горива може да забави намаляването на емисиите при камионите.
IKEA, Geopost, Maersk и Unilever – международни компании със собствени големи автопаркове – изпратиха отворено писмо до евродепутатите в Комисията по околна среда към Европейския парламент преди гласуването на законодателство за ограничаване на въглеродния отпечатък на камионите и автобусите.
Тези компании са част от EV100+, глобална инициатива за автомобили с нулеви емисии, ръководена от организацията с нестопанска цел Climate Group.
В писмото компаниите, които са се ангажирали да използват само екологични камиони до 2040 г., твърдят, че амбициозните цели ще изпратят инвестиционен сигнал на пазара, увеличавайки наличността на превозни средства с нулеви емисии.
„Изключително важно е ЕС да приеме амбициозни цели за автомобилния транспорт, за да се декарбонизира индустрията до 2040 г. и за да може ЕС да остане конкурентоспособен срещу нарастващата международна конкуренция“, изтъква Кени Кристенсен от датската Maersk. „Като компания, работеща с всички видове транспорт, ние знаем колко е важно да се даде приоритет на био- и синтетичните горива за авиацията и океанското корабоплаване, които не могат да бъдат електрифицирани“, добавя той.
Елизабет Мунк аф Розеншолд, мениджър по устойчивост в IKEA, посочва, че компанията подкрепя призива за по-строги цели за намаляване на емисиите на въглероден диоксид.
„Необходимо е бързо да се достигне положителна повратна тока, при която превозът с камиони с нулеви емисии ще се превърне в норма“, изтъква тя.
Камионите съставляват около 2% от шосейния трафик в ЕС, но са отговорни за над една четвърт от емисиите в сектора.
Съгласно законодателно предложение, внесено от Европейската комисия (ЕК) през февруари, новите камиони и междуградски автобуси ще трябва да постигнат 45% намаление на въглеродните емисии в сравнение с нивата от 2019 г. до 2030 г. Целта за 2035 г. е редуциране до 65% от емисиите, а до 2040 г. нивото достига 90%.
Тъй като целите са базирани на автопарка, производителите ще трябва да продават предимно превозни средства с нулеви емисии до 2040 г., като задвижвани с водород и електрически камиони, за да постигнат целите. Все пак някаква част от продажбите може да представляват превозни средства с двигатели с вътрешно горене.
Четирите компании „силно препоръчват“ на членовете на ЕП да подкрепят целта за намаляване на емисиите съответно със 70% до 2035 г. и 92,5% до 2040 г.