IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще стимулира ли продажбите на електромобили у нас субсидия от 6135 евро?

Предвиденият държавен стимул трудно би променил потребителското поведение, коментира д-р Веселин Грозданов

17:41 | 10.11.21 г. 14
Ще стимулира ли продажбите на електромобили у нас субсидия от 6135 евро?

„В близките 4-5 години само по-богатите кръгове на българското общество, които имат сигурни доходи или са пионери в своите области, ще могат да си позволят електромобили, прогнозира той. – Едно обикновено семейство, което си закупува стандартно автомобил втора употреба на 5-10 години, едва ли като му се дадат 12 хил. лева, би доплатило още 60-70 хил. лева за електромобил.”

Според Грозданов с тази субсидия България прави малка стъпка към политиките за насърчаване на електромобилността, които се прилагат от години в други европейски страни. Финансовите инструменти там често са комбинирани с изискване за предаване за рециклиране на стари автомобили, които замърсяват най-много.

Преподавателят във ВТУ е на мнение, че в България трудно може да увеличи броят на електромобилите и заради несигурността. Той е убеден, че дори хората да имат необходимите средства за тях, биха ги спестили, защото не знаят какво да очакват през следващата година.

„От години продажбите на употребявани автомобили в България са повече от новите, като съотношението понякога е 1:10, така че предвиденият стимул от 6135 евро трудно би променил потребителското поведение“, коментира той.

Все пак Грозданов определи като положителна тенденция през последните години българите все повече да подменят старите си автомобили. Той посочи, че ако преди е било нормално да има 15-20-годишна кола, сега „средната възраст на автомобилите, поне в столицата, намалява“.

По думите му интересът към изграждане на зарядните станции трябва да идва от бизнеса и да не се разчита на държавни субсидии. Причината за не толкова добра развитата инфраструктура, според него, са малкото електромобили, а инвестицията, която трябва да се направи за зарядна станция, не може да възстанови разходите си.

Той подчерта, че електрическата мобилност е под голям риск заради високите цени на електричеството и икономическата криза в света. Грозданов посочи и липсата на традиция в България при управлението на такъв вид превозни средства.

Има ли риск пред серийното производство на Rivian и навлизането на компанията на пазара за електромобили?  Ще премине ли по-лесно светът с електрически коли към Зелената сделка? Защо на България й е трудно да привлече инвеститори за производство на електрически автомобили? Във всички общини ли ще се прилага държавната помощ за покупка на електрически коли? Как може да се насърчи електромобилността в България? 

Целия разговор може да чуете във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости от предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:58 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 0
khao
преди 3 години
прав ти път... земи няколко и ги продавай на печалба тук!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 4
khao
преди 3 години
Фен съм на електричките, но субсидията има смисъл само ако ги произвеждаме... към този момент безплатно паркиране в центъра и без данък е достатъчно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 2
travelboy
преди 3 години
Те пък в Румъния точно на тебе ще дадат субсидия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 7
Арменския пoп
преди 3 години
д-р Веселин Грозданов е достоен кадър на транспортното училище. Кратуната му разбира толкова от стимули, колкото на индианец от пишещи машини. В цяла Европа има подобни стимули, само в БГ няма. И какво се получава, българина пак ходи да купува електроавтомобили 2-ра ръка от Европа и харчи парите там, вместо да ги похарчи и остави в БГ. Аз ще изчакам да видя дали ще има субсидия при покупка на електроавтомобили и ако няма ще си купя електроавтомобил от Румъния, където субсидията достига 10 хил. евро.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още