„В близките 4-5 години само по-богатите кръгове на българското общество, които имат сигурни доходи или са пионери в своите области, ще могат да си позволят електромобили, прогнозира той. – Едно обикновено семейство, което си закупува стандартно автомобил втора употреба на 5-10 години, едва ли като му се дадат 12 хил. лева, би доплатило още 60-70 хил. лева за електромобил.”
Според Грозданов с тази субсидия България прави малка стъпка към политиките за насърчаване на електромобилността, които се прилагат от години в други европейски страни. Финансовите инструменти там често са комбинирани с изискване за предаване за рециклиране на стари автомобили, които замърсяват най-много.
Преподавателят във ВТУ е на мнение, че в България трудно може да увеличи броят на електромобилите и заради несигурността. Той е убеден, че дори хората да имат необходимите средства за тях, биха ги спестили, защото не знаят какво да очакват през следващата година.
„От години продажбите на употребявани автомобили в България са повече от новите, като съотношението понякога е 1:10, така че предвиденият стимул от 6135 евро трудно би променил потребителското поведение“, коментира той.
Все пак Грозданов определи като положителна тенденция през последните години българите все повече да подменят старите си автомобили. Той посочи, че ако преди е било нормално да има 15-20-годишна кола, сега „средната възраст на автомобилите, поне в столицата, намалява“.
По думите му интересът към изграждане на зарядните станции трябва да идва от бизнеса и да не се разчита на държавни субсидии. Причината за не толкова добра развитата инфраструктура, според него, са малкото електромобили, а инвестицията, която трябва да се направи за зарядна станция, не може да възстанови разходите си.
Той подчерта, че електрическата мобилност е под голям риск заради високите цени на електричеството и икономическата криза в света. Грозданов посочи и липсата на традиция в България при управлението на такъв вид превозни средства.
Има ли риск пред серийното производство на Rivian и навлизането на компанията на пазара за електромобили? Ще премине ли по-лесно светът с електрически коли към Зелената сделка? Защо на България й е трудно да привлече инвеститори за производство на електрически автомобили? Във всички общини ли ще се прилага държавната помощ за покупка на електрически коли? Как може да се насърчи електромобилността в България?
Целия разговор може да чуете във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости от предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.
преди 2 години Ако може да ми дадеш линк към черновата на закона да се запозная иначе не мога да коментирам детайли по него. Иначе при колко лева активи на човек слагаш границата между средна и високата класа в България? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години По скоро трябваше да го направят с план и постепенна регулация, но за това се изкат държавници! ... примерно от 2025 забраняваме таксита ако не са електрички... 2026 50% от автопарка на фирмите да са електрички, там всякви дистрибутори дето бръмчат из града да са с електрички и тнт... 2028 целия автопарк! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години единствено това че са от Европа има някво оправдание ... друга е идеята на субсидийте. Субсидираш нещо зада му е ниска цената, нали така? ... тоест ако таргета ти е крайния клиент, има смисъл да го правиш за стоки от първа необходимост и някои бързооборотни (манджа, дрехи и тнт), ако таргета е една нова технология да се наложи или продукт който можеш и без него... тогава таргета на субсидията ти трябва да е към производителя!В конкретния случай... за кола от 60-70-80 хиляди, как си мислиш че с 12К дискаунт ще се обнови автопарка ни ? ... ще се обновят има-нема 100 коли и то на хора които и без субсидията щеше да си я купят.... Няма логика да субсидираш луксозна стока, ако не я произвеждаш ти! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Точно за средната класа е субсидията. Аз отдавана съм се записал за Сайбъртрака и със, или без субсидия все ми е тая. Решил съм го и ще го купя. Не мрънкам. Въпроса е че и средната класа трудно ще се възползва, щото ти искат да предадеш пре Евро или Евро 1 стандарт автомобил, който да си притежавал няколко години. Което е тотална малоумщина. Щото не вервам да си пазиш мосчквича или ладата от баща си, че да я върнеш.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години една електрическа дачия с топ оборудването струва 19х евра - 6х субсидия , разсрочена за 36 месеца ... ?! ... у нас и сега дачиите са най-купувани ... :))) ... напълно поносимо . проблемът е зарядната инфраструктура - масовата и липса - и токът за зареждане - изчистен от допълнителните такси и задължения . има да се пипа из законодателството доста . нема да стане само със субсидията . всички по веригата на доставки и услуги трябва да могат да печелят ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Това беше очаквано, и честно казано субсидията надхвърля очакванията ми, мислех че ще е 10 000лв. Много хубаво, добра новина е това. Вярно е че само богатите могат да я използват но няма друг начин. То ако можеше и средната класа да я ползва щяхме да източваме бюджета, а не е това идеята на субсидията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години АП, ти хубаво ще си го купиш от Румъния, но къде ще го зареждаш за да го ползваш все пак. То не става да се субсидират електромобили без да се построят безплатно зарядни станции с пари от Европа трябва да бъде. България е във валутен борд, няма въможност при тази икономика тя да субсидира такива скъпи начинания при положение че не може да си позволи да емитира един свеж лев. Никакъв проблем нямат в Европа да напечатат едни пари които веднага да се обезпечат с построена инфраструктура. Друго се наблюдавало в Европа, голям разнобой и вериги от зарядни станции които продават тока за зареждане по скъпо от колкото са го купили с цел печалба. Хората прекалено много говорят за електромобили и много слабо ги купуват, защото нещата са свързани. В Европа повече са загрижени да има автоиндустрията какво да произвежда и нея да субсидират, а не потребителите на продуктите които тя ще избълва как ще се оправят после и кой ги чака да им изпразва здраво джобовете. Принципа им е да дадем пари на фирмите, а кой и с какво ще им купува продуктите въобще не се и замислят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Абе и без да ги произвеждаме има някакъв смисъл. Най малкото ще се стимулира малко обновяване на парка. Още повече, че парите ще са от Европа, не от бюджета. Поне в основата част.Ама начина и условията дето поставят ще провалят или поне в голяма степен ще опорочат програмата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ако знаеш пък колко румънци карат над 10 годишни коли с българска регистрация... щото новия внос там е забранен... имам познат във Видин с над 200 коли на негово име :):) в Крайова е пълно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години ***, попа има и румънско гражданство, защо да не му дадат отговор Сигнализирай за неуместен коментар