България е сред 28-те членки на ЕС, в които има регистриран растеж на продажбата на хибридни автомобили, показват данни от анализ на Евростат и Асоциацията на производителите на автомобили (АСЕА) за 2018 г., съобщава БТА.
През миналата година в страната са били продадени около 2100 автомобила с алтернативно задвижване при продадени 1300 бройки през 2017 г., което е увеличение от почти 60 на сто, показва статистиката на АСЕА. Като цяло в ЕС са били продадени около 2 милиона леки коли, класифицирани като електрически автомобили или хибридни електрически автомобили, които могат да бъдат задвижвани в комбинация с бензинов или дизелов двигател плюс електричество.
В България по последни данни се движат около 800 изцяло електрически коли и над 2000 хибрида. В момента на пазара у нас 18 различни марки предлагат автомобили с алтернативно задвижване, като цените им варират между 60 хил. и 80 хил. лева. Според експерти в бранша освен високата цена, една от главните спирачки за развитието на този "транспорт на бъдещето" у нас, е както липсата на достатъчно зарядни станции за електромобилите и хибридните варианти, така и липсата на редица други бонуси и отстъпки, предлагани в развитите европейски страни на собствениците на електромобили.
Според експерти България изостава от водещите европейски държави в активното развитие на електроразпределителната инфраструктура, което трябва да осигури изграждането на национална мрежа от зарядни електростанции с достатъчна мощност. За това ще са нужни целеви инвестиции в електроразпределителните мрежи в продължение най-малко на 5 - 7 години за минималното разгръщане на високомощни зарядни станции в страната.
Едно от малкото предимства, които ползват собствениците на хибридни автомобили в България е освобождаването им от общински данък за превозни средства, както и безплатното паркиране в големите градове.
През миналата година в държавите членки на ЕС са регистрирани 262 милиона автомобила. Около 2 милиона или по-малко от 1 процент от тях са класифицирани като електрически автомобили или хибридни електрически автомобили, които могат да бъдат задвижвани в комбинация с бензинов или дизелов двигател.
Като цяло около 58 на сто от продадените в ЕС автомобили са били задвижвани с бензин, други 36% са били дизелови, а останалите са били електрически или хибридни автомобили, отчита статистиката. Според последни актуални данни на АСЕА най-висок дял в продажбата на електрически и хибридни автомобили е регистриран в двете балтийски републики Литва и Латвия. В Литва ръстът е от 225% или 767 продадени алтернативни автомобила през 2017 г., при 2 494 през м.г. В Латвия увеличението е от 102% - продадени 408 хибридни автомобила през 2017 г., при 824 през м.г.
Значителен растеж на продажбите на автомобили с алтернативно задвижване е регистриран и в две от съседките ни - в Румъния растежът е близо 80 на сто - или продадени 3237 хибрида през 2017 г. - при 5809 през м.г. В южната ни съседка Гърция растежът на продажба на хибриди е над 70 на сто - или продадени 2906 автомобила през 2017 г., при 4980 през м. г.
Други страни в ЕС с бързо преминаване към алтернативни автомобили са още Норвегия, Швеция, Полша, Финландия, Великобритания и Люксембург, където освен финансови облекчения за собствениците им, са осигурени и достатъчно на брой зарядни станции за електромобилите.
Очаква се през 2020 г. в ЕС да има мрежа от минимум 800 000 зарядни станции за коли на ток, като към момента техният брой варира около 20 хил., като за целта са предвидени близо 10 млрд. евро, които ще бъдат инвестирани в европейски мрежи за зареждане на коли с ток вместо с дизел и бензин.
През следващите 10 години се очаква стремително увеличение на електрическите превозни средства в Европа - до 2030 г. водещите индустриални държави в Европа и света ще прекратят вътрешните продажби на автомобили с въглеродни горива, а броят на традиционните автомобили в експлоатация бързо ще намалява.
Масовото навлизане на електромобили в Европейския съюз, което ще започне през следващите 5 години ще доведе до силно поевтиняване на транспортните услуги и строителството и ще предизвика появата на нови технологии, производства и професии, показват анализите на експерти.
Според тях държавите членки на ЕС, които не успеят да вървят в крак с новите технологии и с тяхното информационно и инфраструктурно обезпечаване, ще търпят значителни търговски загуби и ще са подложени на санкции както заради използването на бензинов и дизелов транспорт, така и заради недостатъчен капацитет на националните мрежи от зарядни станции.
преди 5 години Хъмм и как го прецени. Аз ли знам по добре или ти Старата ми Тойота 2016г(Корола) извън града 6/100км. Хибрида 4/100км.. Като днес ходих до село на 40км и ми даде разход 3.7.на магистралата съм съгласен с 120-140км. Се вдига много разхода на 5 Хахах отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Е от къде го измисли пък това "почти всички нови бензинови коли са хибриди". Да имат и Хибридна версия, която в повечето случаи е с едно 4-5000лв. По-скъпа. Но по една или друга причина хората избират хибрида. В повечето случаи в хибридната версия екстрите са повече ( нивото на оборудване). Като сложиш и разхода на гориво на половина по малък и данъка (2019г-30лв). Вече тия 4000 не ти се виждат чак толкова голяма разлика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Забравих да отбележа, че по отношение на екологията и чистият въздух, НИКОЯ МЕДИЯ не си позволява да говори за въздушен, морски и товарен транспорт, които са най големите замърсители на околната среда. ЗАЩО ЛИ!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Колко жалко е, че хората не обичат да мислят, а се доверяват сляпо на медиите!Изграждането на зарядни станции за леки автомобили в България докато автопаркът от Ел. Автомобили в Европа не стане 60% е безмислена история. Когато международният транспорт с Ел. Камиони стане факт, то тогава зарядните ще се окажат с нисък капацитет и ще трябват нови макар, че по голямата част от товарите ще се возят с железницата. Всичко това иска ,,ТОК,,! От къде ще вземем тези количества и на каква ЦЕНА!? Сега вече да мислим за дизела и промиването на мозъци с цел огромни БЪДЕЩИ ПЕЧАЛБИ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Хибрида е създаден за градска среда и е непобедим ако живееш и караш в град като София всеки ден и ходиш 2 пъти на почивка в годинатаАко имаш гараж можеш и с електрик само за града. 3 пъти по евтино е движението с него от хибрида, цената на придобиване е много по еисока, както и нови батерии на десет години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Хибрида е създаден за градска среда и е непобедим ако живееш и караш в град като София всеки ден и ходиш 2 пъти на почивка в годинатаАко имаш гараж можеш и с електрик само за града. 3 пъти по евтино е движението с него от хибрида, цената на придобиване е много по еисока, както и нови батерии на десет години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години У нас дизела е евтин защото се краде масово. Други пък гледат отстрани и си мислят, че и за тях ще е същото. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Аха извънградско отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години дизела е по-евтин ние сме бедна страна, а ппреди 89та не сме имали дизели .... и хората се изнасят не заради "замърсения въздух" а защото постоянно ги използват като например с "екологичните дивотии" които ви проповядват. Я сметни колко хора биха си позволили хибриди с 600 лв. средна заплата за страната ? В София взимат средна 1600лв. според данните и ти какъв хибрид караш или електричка ?! .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години извън градско мноо добре знаеш кога си заредил защото си харчи кат нормална бензинка Тойотата т.е. 6/100 л. отговор Сигнализирай за неуместен коментар