Основателят и главен изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск ще бъде изправен пред съда по обвинение в измама от Комисията на САЩ по ценните книжа и фондовите борси, съобщава WSJ, позовавайки се на документи, подадени в съда в четвъртък.
Американските регулатори настояват Мъск да напусне компанията, която той спаси от затъване преди 15 години, твърдейки, че със своите туитове той е подвел акционерите ѝ.
В иска си Комисията твърди, че Мъск е направил "погрешни и подвеждащи" изявления и не е успял навременно да уведоми регулаторите за съществени събития, свързани с компанията. Искът, подаден от Комисията по ценните книжа и фондовите борси, се случва след решение в последния момент от страна на Мъск и неговите адвокати да се бори с дело, вместо да сключи извънсъдебно споразумение.
Заведеното във федералния съд на Манхатън дело заплашва с тежък удар производителя на електрически автомобили от Пало Алто, Калифорния. Неговата марка и Мъск са тясно свързани помежду си, а анализаторите твърдят, че пазарната стойност на компанията на стойност около 50 милиарда долара се дължи на оценката на Wall Street за визията и уменията на Мъск като новатор.
Припомняме, че през август Мъск обяви в Twitter, че обмисля да свали Tesla от борсата, добавяйки, че "финансирането е подсигурено" - скандал, който доведе до сериозното поевтиняване на книжата на компанията.
По-късно Мъск обясни, че води обсъждания с държавния инвестиционен фонд на Саудитска Арабия и се чувства убеден, че ще бъде уредено финансиране за отписването на Tesla от борсата при цена от 420 долара на акция. В интервю за The New York Times Мъск заяви, че е изчислил цената за сваляне от Wall Street, закръгляйки с 1 долар нагоре стойността на акциите на Tesla в деня на неговия туит с премия от 20%.
Макар че по-късно Мъск се отказа от намеренията си спрямо Tesla, редица институции стартираха разследване срещу него, включително Комисията и Федералната прокуратура.
Tesla не е била назована в делото като подсъдим, но SEC се опитва да забрани на Мъск, най-големият акционер в Tesla и главен изпълнителен директор, да служи като мениджър или директор на публично дружество в САЩ. Акциите на Tesla, които са подложени на силен натиск след опасенията за финансовата мощ на компанията и поведението на Мъск, се понижиха с 9,9% до 277 долара за брой в следборсовата сесия на Nasdaq.
„Това неоправдано действие от страна на SEC ме оставя дълбоко натъжен и разочарован", казва Мъск в изявление. „Винаги съм предприемал действия в най-добрия интерес на истината, прозрачността и инвеститорите. Интегритетът е най-важната ценност в живота ми и фактите ще покажат, че никога не съм компрометирал това по никакъв начин".
Tesla и нейният Борд на директорите съобщиха, че са „напълно уверени в Илон, неговата почтеност и лидерство в компанията".
SEC е изготвила споразумение с Мъск, одобрено от комисарите на агенцията, което се е готвила да внесе в съда в четвъртък сутринта, когато адвокатите на Мъск са се обадили на адвокатите на агенцията в Сан Франциско, за да заявят, че вече не се интересуват от сключването на споразумение , твърди WSJ, цитирайки запознати със случващото се източници. След телефонното обаждане SEC е побързала да изготви иска, който впоследствие е вкарала в съда.
Делото се нарежда сред най-популярните граждански дела на борсова тематика и измами в годините. Подаването на иска по-малко от два месеца след туитовете от 7 август отбелязва необичайно бързи действия от страна на агенция, която бе подлагана на критики заради провала ѝ да решава значими случаи по време на финансовата криза.
"Според Мъск той е изчислил цената от 420 долара на акция, базирайки се на премия от 20% върху цената на затваряне на книжата същия ден, тъй като е смятал, че 20% е "стандартна премия" за сделка за отписване на компания от пазара", казва Комисията в иска си. "Тези изчисления са довели до оценка от 419 долара, а Мъск заяви, че е закръглил цената до 420 долара, тъй като наскоро е научил за значението на числото сред почитателите на марихауана и е сметнал, че приятелката му "ще намери това за смешно, което не е страхотна причина за избор на цена".
Исковете срещу Мъск маркират една турбулентна година на безпокойство за производителя на автомобили, чиято пазарна стойност конкурира тази на много по-голямата компания General Motors Co въпреки факта, че Tesla не е реализирала годишна печалба.
*Актуализирано в 8.00 часа
преди 6 години Цялата работа е, че въобще не става въпрос за коли, а за санкция на Пентагона. Сякаш забравяме за X-Space и за бръщолевенията му за уикенди на Марс на майки с колички и за асансьор до луната - да си хвърляме *** там. Да не се лъжем, че ракетата, която изстреля, е от съня на Мъск-иноватора. Американските военни гнездят като кукувици в чужди бази и високотехнологични фирми. Такива са им великите милиардери. Такива са и китайските. И руските. Само наш Ветко е тръгнал от келнер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Не бързай Жежков! Приходите им ще са между $5.5 и $6 млрд. Загубата ще я намалят до $500 със сигурност. Въпросът е колко е печалбата от скъпите версии на Модел 3. Ако е над 25%, тогава има огромен шанс да стигнат загуба от $350. Аз лично залагам на $400млн.;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години кажи руски либерастни *** ? рублей кат ти глеам познанията си изкарал да и ако искаш мое да го подържиш малко преди да сложиш кожения в устната кухина мм ?! ..... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Нямаш прогноза, очевидно разсъжденията не са силната ти страна :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години А така Жежков, вдигаш КПД-то!Не знам как помните какво точно е казал Мъск, кога и за какво! За него едно е ясно, то говори това, което ще се случи, ако всичките с които работи са като него! Но това е невъзможно и не стават така нещата! А пък е още по-тъпо да му се връзвате и да го обвинявате в лъжа, защото еди какво си не станалао навреме. Но при него едно е сигурно, нещата стават! Винаги стават. Досега няма провал в това което прави, но има проблем със сроковете!Не знам каква ще е загубата на Тесла, но ако е казал, че при 5 хиляди ще са нула на нула. Може да поразсъждаваме и да посмятаме каква може да е загубата!Което си е достойно занимание в този Ивеститорски сайт!;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Глупакус, само ти говориш простотии тук. Маск е казал, че за да излезе на 0 му трябват средно 5000 коли на седмица. Той за последните 89 дни (до вчера вкл.) е произвел 53149 коли по прогноза. Това прави по малко над 597 на ден или 4180 на седмица, като последните 2 седмици има драстичен спад. При средна цена на кола 68'000 долара това прави около 56 млн по-малко приходи на седмица или около 725 млн. на тримесечие. Не знаме каква е себестойността на една кола, нито какви други постоянни разходи има, но е факт, че въпреки увеличението на производството през второто тримесечие спрямо първото на 41030 спрямо 12116 (над 3 пъти) загубата не помръдна. Съвсем скоро ще излязат данните, можем да залагаме - аз залагам за поне 400-500 млн загуба за тримесечието, ти какво прогнозираш ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Е как Тесла, ще противостои на компаниите в които ти инвестираш! Та ти няливаш огромни суми и те затова са добре с кеша!Абе Форд искали да правят обратно изкупуване на акции, но нямало кой да им продава! Я им продай някоя акция на чиляците, че го закъсаха в мирно време!хахахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Жежков ако имаш вятърна централа пред устата си, ще праваш мегавити ток, толкова много говориш "умнотии". А пък и ако си вклюваш мозъкът може и да качиш кпд-то на централата на 150%! Според графиките на Блумбърг Тесла са произвели Модел 3, 28 хил през второто и над 53 хиляди през третото тримесечие. Или почти двойно. Ако от продажбата на 28 хил топят по 270млн от загубата се пита в задачата, кога ще я стопят, при каква продукция на тримесечие? Ще ти отговоря, че качи мегаватите на 10 в секунда - около 100 хиляди на тримесечие. Или почти двойно от сега. Ако запазят темповете на нарастване, ще го постигнат най-късно първото тримесечие на 2019. Което е много добър срок. Но да изчакаме отчета, че може да има голями изненади.А колкото до конкуренцията - германската тройка, те още не правят доставки на техните SUV, най-рано 2019! И между другото и BMW и MB предупредиха инвеститорите за очаквано намаление на печалбата, като изобщо не споменават падащите им продажби в САЩ!В началото на седмицата ще знаем продажбите на коли в САЩ за септември! ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Миша ты молодец! Всегда на стороне рублей! Нужно подумать о том, чтобы поднимать твою зарплату!;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Електромобилите ще завладеят пазара. Ето и 7 причини за това https://***.investor.bg/analizi/447/a/elektromobilite-shte-zavladeiat-pazara-eto-i-7-prichini-za-tova--268884/-----------------------------------------мдам бех написал 8смата причина дет електрокарите нема завладеят нищо, а те тва тука е причина номер 9 и остааме на тунджа ..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар