Основателят и главен изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск ще бъде изправен пред съда по обвинение в измама от Комисията на САЩ по ценните книжа и фондовите борси, съобщава WSJ, позовавайки се на документи, подадени в съда в четвъртък.
Американските регулатори настояват Мъск да напусне компанията, която той спаси от затъване преди 15 години, твърдейки, че със своите туитове той е подвел акционерите ѝ.
В иска си Комисията твърди, че Мъск е направил "погрешни и подвеждащи" изявления и не е успял навременно да уведоми регулаторите за съществени събития, свързани с компанията. Искът, подаден от Комисията по ценните книжа и фондовите борси, се случва след решение в последния момент от страна на Мъск и неговите адвокати да се бори с дело, вместо да сключи извънсъдебно споразумение.
Заведеното във федералния съд на Манхатън дело заплашва с тежък удар производителя на електрически автомобили от Пало Алто, Калифорния. Неговата марка и Мъск са тясно свързани помежду си, а анализаторите твърдят, че пазарната стойност на компанията на стойност около 50 милиарда долара се дължи на оценката на Wall Street за визията и уменията на Мъск като новатор.
Припомняме, че през август Мъск обяви в Twitter, че обмисля да свали Tesla от борсата, добавяйки, че "финансирането е подсигурено" - скандал, който доведе до сериозното поевтиняване на книжата на компанията.
По-късно Мъск обясни, че води обсъждания с държавния инвестиционен фонд на Саудитска Арабия и се чувства убеден, че ще бъде уредено финансиране за отписването на Tesla от борсата при цена от 420 долара на акция. В интервю за The New York Times Мъск заяви, че е изчислил цената за сваляне от Wall Street, закръгляйки с 1 долар нагоре стойността на акциите на Tesla в деня на неговия туит с премия от 20%.
Макар че по-късно Мъск се отказа от намеренията си спрямо Tesla, редица институции стартираха разследване срещу него, включително Комисията и Федералната прокуратура.
Tesla не е била назована в делото като подсъдим, но SEC се опитва да забрани на Мъск, най-големият акционер в Tesla и главен изпълнителен директор, да служи като мениджър или директор на публично дружество в САЩ. Акциите на Tesla, които са подложени на силен натиск след опасенията за финансовата мощ на компанията и поведението на Мъск, се понижиха с 9,9% до 277 долара за брой в следборсовата сесия на Nasdaq.
„Това неоправдано действие от страна на SEC ме оставя дълбоко натъжен и разочарован", казва Мъск в изявление. „Винаги съм предприемал действия в най-добрия интерес на истината, прозрачността и инвеститорите. Интегритетът е най-важната ценност в живота ми и фактите ще покажат, че никога не съм компрометирал това по никакъв начин".
Tesla и нейният Борд на директорите съобщиха, че са „напълно уверени в Илон, неговата почтеност и лидерство в компанията".
SEC е изготвила споразумение с Мъск, одобрено от комисарите на агенцията, което се е готвила да внесе в съда в четвъртък сутринта, когато адвокатите на Мъск са се обадили на адвокатите на агенцията в Сан Франциско, за да заявят, че вече не се интересуват от сключването на споразумение , твърди WSJ, цитирайки запознати със случващото се източници. След телефонното обаждане SEC е побързала да изготви иска, който впоследствие е вкарала в съда.
Делото се нарежда сред най-популярните граждански дела на борсова тематика и измами в годините. Подаването на иска по-малко от два месеца след туитовете от 7 август отбелязва необичайно бързи действия от страна на агенция, която бе подлагана на критики заради провала ѝ да решава значими случаи по време на финансовата криза.
"Според Мъск той е изчислил цената от 420 долара на акция, базирайки се на премия от 20% върху цената на затваряне на книжата същия ден, тъй като е смятал, че 20% е "стандартна премия" за сделка за отписване на компания от пазара", казва Комисията в иска си. "Тези изчисления са довели до оценка от 419 долара, а Мъск заяви, че е закръглил цената до 420 долара, тъй като наскоро е научил за значението на числото сред почитателите на марихауана и е сметнал, че приятелката му "ще намери това за смешно, което не е страхотна причина за избор на цена".
Исковете срещу Мъск маркират една турбулентна година на безпокойство за производителя на автомобили, чиято пазарна стойност конкурира тази на много по-голямата компания General Motors Co въпреки факта, че Tesla не е реализирала годишна печалба.
*Актуализирано в 8.00 часа
преди 6 години Зелка, казал си му на Изтрещяторът всичко както си е, но не се заблуждавай, че той ще те послуша. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Точно така Имп, колкото по-скоро се отървеш от акцийките си, толкова по-добре. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години ИЗТРЕЩЯТОРЕ, прав си че няма да ги събори. Само дето не схващаш, че ще ги преформатира бавно и мъчително, но за сметка на това завинаги. Първите три заедно с всички останали ДВГ динозаври ще застави да станат производители на електромобили на 100% много по-рано, отколкото си мислиш, а петролните фирми ще принуди да станат производители на електричество, но не от твоя любим нефт. Бъдещето на бензиностанциите е да станат електростанции. Друго нямат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години уфффф , като ти видя злобарските и неграмотни коментари под тема за Мъск и Тесла и не мога да задържам :))) и ще ти драсна няколко реда :)))1. Тесла никъде и никога не са продавали акции с цел дивидент за купувача. НИКЪДЕ ! НИКОГА ! Всички което са предлагали е с дългосрочна цел . Има го писано към всяко IPO . Така започва всяко тяхно представяне : Tesla проектира, разработва, произвежда и продава електрически автомобили, компоненти за задвижване на електрически автомобили и системи за съхранение на енергия в целия свят. Компанията се фокусира върху глобалния преход към устойчива енергия.Притежателите на акции получават според устава на компанията и количеството акции място в управителния съвет и там решават , ще инвестират ли , ще теглят ли дивидент ... анадъмо ? Свободно търгуемите НЕ НОСЯТ ДИВИДЕНТ , а са си за чиста спекула :))) . Колко пъти трябва да ти го пиша за да вденеш и да спреш да пишеш за пустия дивидент дето няма да получаваш ? Значи напъваш се да купиш достатъчно акции за да влезеш в борда на директорите и променяш политиката на компанията от реинвестиране в раздаване на дивиденти или не купуваш акции , караш си на това което имаш и не драскаш като латерна едно и също под всяка статия за Тесла :)))2. Значи Daimler и Toyota смятат Тесла за визионерска и иновативна компания и купуват акции за да им помогнат да си стъпят на краката , ти решаваш че са циркаджии. Те ти прессъобщенията :https://***.tesla.com/it_IT/blog/strategic-partnership-daimler-acquires-stake-teslahttps://***.tesla.com/blog/tesla-motors-and-toyota-motor-corporation-intend-work-jointly-ev-development-tmЗначи компании с над 100 годишна история в автомобилостроенето смятат Тесла за компания с бъдеще и визия , ти ги смяташ за циркаджий и мошшшшшшеници :))) . Стига бе , не си сериозен :))) . Ти мани какво ги смятат ама и двете инвестират по $50.000.000 в стартъп дето получават само присъствие в борда на директорите без право на управленски решения. Това разбираш ли го както е написано ? И двете компании КУПУВАТ от Тесла различни неща едните батерии купуваха доскоро другите електродвигателите. И двете компании са си продали акцийте с печалба от по 900-1000% :))) и не са взимали дивидент. Да го е***а и дивидента :))). И двете компании смятат Тесла за достоен конкурент на МЕЖДУНАРОДНИЯ пазар.3. Щото много четеш и знаеш виж това от BP , също твои любимци за слуз :https://***.bp.com/en/global/corporate/what-we-do/alternative-energy.htmlами то остави ами и това виж :))) :https://***.bp.com/en/global/corporate/media/latest-news/tesla-bp-wind-farm-US.htmlзначи BP смятат Тесла за надежден парньор с визия в бъдещето и им правят поръчки ти ги смяташ за мошшшшшшшшеници и циркаджий. Стига бе , пак да напиша , не си сериозен :))). Във втория линк има и карта колко вятърни парка оперират BP . Да не пропусна нещо , значи оперират на свободен пазар без субсидий. Мххмммм ... нещо циркаджийско тука намирисва, а? BP - чиста енергия без слуз и газ.4. Я прочети това :https://gas2.org/2017/11/05/four-automakers-team-create-fast-charger-network-europe/Много хубаво виж списъка от компании: Daimler, Volkswagen, Ford, and BMW. Вдяваш ли го това или не го вдяваш? Къде е 2010г с първото IPO на Тесла и зарядните станции сега :https://***.tesla.com/superchargerима карта със зарядните станции малко по-надолу ако врътнеш скролчето на мишката, ако нямаш скролче има едни плъзгачи на браузъра отстрани с тях можеш да мръднеш картинката ;) ... И къде са тези компании, дето по принцип ги изброяваш, и какво правят 2018г. Има една разлика от 8 години, ако я забелязваш. Ти как мислиш, те смятат ли Мъск и Тесла за мошшшшшшшшшшшеник и циркаджий, и ако да, защо повтарят същия цирк почти 10г след тях :))). Я виж да разпродаваш с печалба бързо ако имаш техни акции да не те изпързалят нещо :))) , преди да спрат дивидента да го е***а.5. Мъск е визионер. Има поглед напред, решава че нещо има хляб в него , че е полезно и го прави. Не го прави сам има във всяка от фирмите, които е създал екип от инженери, поне 20-30 хиляди. Мотивирал ги е, плаща им заплата. Ти колко човека си мотивирал и им плащаш заплата? Тъй, за протокола питам :))) . Само погледни рейтинга му . Не случайно е постоянно в топ 100 на влиятелните бизнесмени. Там помежду другото е и твоят мъдър любимец Тръмп :))) . Има едно филмче , отдели му внимание:https://***.youtube.com/watch?v=CC3bUpt4m-AЗначи National Geographic смятат Мъск за нещо значимо и му отделят време да направят филм , ти го смяташ за циркаджия и мошшшшшшшеник. Не си сериозен човек :))). Между другото виж филма, чуй за какво говори в него и виж коя година е. Ако вдяваш какво съм написал де :))) ... (обяснявам - имам впредвид значението на думата визионер, че знам ли какво ще си помислиш :))) )6. Мога да пиша още ама не виждам смисъл :))) . Ти си като латерна , независимо от всичко ще продължиш с мошшшшшшшеник , циркаджия и пр... И да не помислиш че не те уважам или нещо се заяждам. Напротив , виж колко време ти отделих - около час и полувина да го е***а :))) . Айде че работа ме чака днес , нищо че е събота , трябва да заработвам и моя дивидент :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Гоуемец си! Няма и дума. Абе да те питам, само: Колко телефона продават сега Nokia, Alkatel, Ericson, Sagem, Benefon, Blackberry и ред други европейски и световни компании? И колко продаваха 2006 година?Не Tesla, ще унищожи някаква компания, а пазара. Навлизането на новите технологии, ще промени коренно пазара на автомобили. За Китай това е звезден шанс! Имат парите! Имат почти технологиите и ще направят всичко възможно да вземат бизнеса с електрически коли на останалият свят!И грам няма да им пука за VW, BMW и MB! А срещу Китай тези компании са нищо. И защото все гледате къде не трябва. Китай ще е бъдещият производител на батерии и електрически коли! И ако някой западняк иска да се включи ще прави бибитки на китайските лидери и ще подпазва. Какво направиха супер компаниите от Германия в ДизелГейт. Взеха да искат помощ от държавата, а не да си решат проблема. Същото и правят с електромобилите. Блеят и не правят заводи за батерии, а сключват сделки с китайски производители. И защо Китай ще им продава батерии, а не цели коли!?! Защото са *** ли или защото ни мислят за голямата работа!Не ще направят всичко възможно да са монополисти на този пазар и ще вложат всичките си ресурси в това. В колко отрасъла това вече се случва!!?Фотоволтаици, компютри, телефони, мрежово оборудване (5G), започнаха и в роботиката.Така, че не мисли Тесла! Не тя ще ти погуби акциите, а голямата държава!;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Аха да напишеш нещо умно, ама не ти се получи!Ако изобщо си чел нещо за него, той започва SpaceX и Telsa с около $330 млн, спечелени от продажбата на дяловете му в PayPal, а пък инсвестицията му в PayPal или по-точно x.com е дошла от продажбата му на zip2. Абе големи са му финансовите възможности, за човек който е имигрант в САЩ!И защото знам, че го знаеш 2013 декември е бил пред фалит и е трябвало да избира коя компания да оцелее. Но по невероятна случайност брачедите му си продават тяхванта софтуерна компания (не и помня името), в която е имал дял и е взел мисля, че $20млн (или повече) и е спасил компаниите, до подписването на договра на SpaceX с Nasa. Оттогава се грижи (с пари) само за Tesla!;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Всеки с неговият финансов ресурс може да реализира направеното от него. Не виждам какъв е неговият специфичен и уникален принос.Мислите ли, че под друга шапка компаниите му ще спрат да функционират или че ще им се влоши представянето? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Нищо, прекалено го влекат прожекторите...Малко в повече го дава на шоумен. Прилича на футорист, който само разпалва фантазиите на хората, а през това време смуче държавни субсидии. Не се вписва в рамките на типичния изобретател, някак си. Продавач на мечти, който плаща на други хора да реализират обещаното от него. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години При императора нещата са ясни - назoбал се е с акцийки на автомобилни и петролни компании и бизнесът на Тесла ще му изяде черната душица. Ама на останалите Мъск какво ви е направил? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Демек? Искат да му приберат биснеса ли? Като нашите батки по морето, само дето не са в анцузи, а в костюми и гледат сериозно през затъмнените очила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар