България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините.
"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция".
България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване, пише Automedia.
В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година.
За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър.
Новите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите.
"Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".
преди 6 години Горанов да започне "разговори" и за данъците на НИ и на земята. Тогава ще разбере какво е народната любов. Щото "народа" не е свикнал да плаща данъци съотвестващи на притежаваното. А ако започнем да говорим и за данък на пенциите, тогава да видите какво следва. Аре давайте сега с минусите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Квото и да говорите ЗМДТ е безвъзвратно остарял и вреден в този си вид . Горанов - евалата че започва тоя труден и неприятен разговор отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Нещастни *** пожелавам ви само ливави шведи да останат в тази държава. Има някой хубави неща останали в наща държава и тях искате да преебете. В провинцията няма кадърен транспорт за *** човек от провинцита трябва да плаща еко рекет при положение че не е останал почти никой да живее там и съответно няма замърсяване от автомобили защото няма хора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години един съвет направете данъка като румънския за 15 годишните коли, до 2 седмици баце ще е дал оставка иначе не съм съгласен затова, че купуваш с една заплата кола от дупница, защото като дойдеш в софия вече трябва да си приготвил пари за ремонт на ходова част и това го няма никъде поне в европа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Виж с'я. Крадците богаташи карат нови коли. От тях не бива да се взема, щото те са власта. От тия дето са купили 20 годишна кола - може, щото те и без това пълнят хазната, за да има от каде да вземат пари богатите и да си купуват нови екологични коли :))))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар