IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Горанов: Обмисляме екологичен принцип на облагане на автомобилите

България е сред малкото страни в ЕС, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му

21:47 | 06.04.18 г. 16
Автор - снимка
Създател
<p>
	Финансовият министър Владислав Горанов.&nbsp;<em>Снимка: БТА</em></p>

Финансовият министър Владислав Горанов. Снимка: БТА

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините.

"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция".

България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване, пише Automedia.

В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година.

За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър.

Новите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите.

"Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:03 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

15
rate up comment 3 rate down comment 5
mitkomik
преди 6 години
Не съм нито крадец , нито далавераджия! Работя достатъчно , за да си позволя да си купя нова кола. Не смятам , че е нормално за новата ми кола да плащам данък от 682лв!!! За старата ми , която е на 15 години плащам 23,80??? Значи за новата дадох една торба пари, още една по-малка ДДС, еко такси и всякакви други такива и трябва и на година да плащам по 700лв??? В коя държва го има това? И да - не смятам , че трябва БГ да продължава да е авто гробище на Европа! Колата , както и жилището не са задължителни! Да не подхващам и темата , че кола купена за 1500 лв - реално не може да мине технически преглед! Тя се поддържа от кварталния специалист с тел и пирон - че по-евтинко! Ако имаше нормална държава - 70 % от колите нямаше да са в движение поради технически неизправности и домашен тунинг!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 10 rate down comment 10
FNM
преди 6 години
Това вече е добра новина. По Великден може би стават чудеса! А дано....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 15 rate down comment 14
kane
преди 6 години
На мен най-ми допада идеята за данък в/у мпс на база тонаж!Колкото е по леко в кг. мпс-то толкова по малко данък, за тежките джипки, хамъри и пикъпи яко данъкКолкото по тежко е едно мпс ткова повече калории са необходими за превеждането му в движение. Това е екологическия разход - разхода на енергия!Тежките трошат пътищата, мостовете много повече, а и при еднин инцидент причиняват огромни щети и поразии, човешки животи и т.н.Някой ще кажат че електричките не отделят въгерод, но за тяхното скъпо все още производство се отделя огромно количество такова, както и за батериите, които се сменят често и т.н. така че за колелото няма данък, за мотопеда незначителен за сметка на с класата, а8, хамъри и пр тонажи
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 10 rate down comment 19
thehappyroger
преди 6 години
Дали ще схванете някога като колективна цивилизация, че кретено-масонският капитализъм е най-глупавото нещо, което съществува в цялото вечно съществуване?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 22 rate down comment 11
thehappyroger
преди 6 години
Кретено-масона Горанов както винаги е мн активен и гениален в даването на прекрасни идеи българина да заживее по-добре, я кажи как се строи къща за няколко милиона с министерска заплата, Горанов, вие в София си го направете както искате, в провинцията на ромите въобще не им дреме за тъпите ви правила и закони, те ще си берат безразборно дърва и след 2030-та с каруци, вие ми налагайте еко стандарти за които да плащам. Благодаря, Горанов, сигурно пак ще гласуват за вас, а до 2030-та един град смехономика, останалото деградиращо ромско гето, разпадаща се мизерия и бойочарник/горановчарник/гинкочарник/шишичарник/доганочарник/боклучкарник, до 2025-та по-голямата част от малкия и средния БГ бизнес ще фалира, след 2030-та пари за заплати в държавният сектор, за пенсии и за бюджет ще ги събирате на ромите от желанието да си берат дърва.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 21 rate down comment 8
supertrader
преди 6 години
Очевидно не става въпрос за екология и за това хората да живеят по добре, освен това трябвало да бъде скъпо, било прекалено евтино. Като си избираме кой да управлява държавата трябва да внимаваме за душмани, евтиния и бърз транспорт повишава конкурентноспособността но явно не е тази целта - целта икономиката да не върви и да вземем подкупа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 26 rate down comment 5
megatone
преди 6 години
"Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил."Само така - в България всичко трябва да е скъпо и трудно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 23 rate down comment 8
supertrader
преди 6 години
Само не мога да разбера какъв е проблема че ще се внасят по нови дизелови коли от Европа защото там ще ги чистят като екологично мръсни. Но очевидно това за някой е проблем. Всички автомобили които се произвеждат сега са проектирани с компютърен софтуер и изчислени за безопасен технически живот от 7 години, над тази си възраст новите автомобили са опасни. Автомобилите отпреди 2000-та година са с много по дълъг безопасен период на употреба, за тях 15 години експлоатация не са много, но за тези новите а адски много и са опасни. Екологично чисти реално..по чисти са автомобилите на газ - пропан бутан и метан, като не искате дизели просто махнете данъците на газовите автомобили. Реално всеки автомобил замърсява според кубатурата на двигателя си, един автомобил с двигател от 3000 кубика замърсява колкото два по 1500 и няма никакви евро стандарти работещи а евро 6 не са по еко от евро 1 защото разликата е минимална - нищожна. Ако наистина някой го е грижа за мръсния въздух ще се заеме с това с което се отопляват хората, защото отоплението замърсява драстично. Чрез автомобилите нищо няма да се постигне по отношение на замърсяването на въздуха но на Горанов едва ли му пука въобще за това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 10
ceneto
преди 6 години
няма такъв данък от 25 лв в софия за 95 кс. ЗМДТ е остарял, но едва ли тези ще успеят да го осъвременят, защото са загубили връзка с реалноста
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 24 rate down comment 3
doba
преди 6 години
Данъците върху МПС са на общинско ниво, не на държавно.От статията разбирам, че 95кс в столицата се облагат с 25лв, докато в града, в който живея ми взимат двойно? В столицата пак са на 'далавера', провинцията сме прекарани.За протокола: автомобилите над 30г според ЕС директива се водят ретро и като такива следва да се освобождават от данъци и винетки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още