Tesla Inc планира през следващия месец да представи електрически тежкотоварен камион с работен обсег до 480 км, предава Ройтерс. Това е доказателство, че производителят на електрически коли възнамерява да навлезе и на пазара на товари.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск обещава да представи през следващия месец прототип на камиона си Tesla Semi в опит да разшири пазара на компанията извън луксозните автомобили. Предприемачът измъчва транспортната индустрия с перспективата за тежкотоварни автомобили, задвижвани от батерии, които могат да се конкурират с конвенционалните дизелови камиони, които могат да пропътуват до 1 600 км с един резервоар гориво.
Електрическият прототип на Tesla ще бъде в долния край на сегмента, който в бранша се обозначава с термина „дълги разстояния", смята Скот Пери, изпълнителен директор на базирания в Маями транспортен оператор Ryder System Inc. Пери коментира, че се е срещал с директори на Tesla по-рано през годината, за да дискутира технологиите в завода на производителя във Фримънт, Калифорния.
Пери казва, че усилията на Tesla са съсредоточени върху електрическа голяма платформа, известна като "дневна кабина" без наличие на легло за нощувка, като тя ще е способна да изминава до около 480 км с едно зареждане.
Tesla отговаря на въпросите на Ройтерс с изявление по електронната поща, в което се казва: "Политиката на Tesla е винаги да отказва да коментира спекулациите, независимо дали са верни или неверни, тъй като това би било глупаво. Глупаво!".
Планът на Tesla, който може да се промени в течение на разработките, е в съответствие с това, което производителите на батерии твърдят, че е възможно с настоящите технологии. До този момент Tesla не е давала публично подробности за камиона си, като например какво разстояние ще може да измине, колко ще струва и какъв ще е полезният товар. Илон Мъск признава обаче, че компанията се е срещала с потенциални купувачи, за да обсъди техните нужди.
Мъск обяви плановете на компанията за камион с изцяло електрическа тяга през миналия август без да дава особени подробности за бъдещото превозно средство. Масовото производство на електрическите камиони ще стартира след 18 месеца до 2 години.
Други компании също работят по електрически тежкотоварни машини. Превозното средство на Daimler ще излезе официално по улиците на Германия по-късно през тази година, като гигантът обяви, че вече има 20 потенциални клиенти.
Що се отнася до плановете на Tesla, компанията пусна вече на пазара първия масов електромобил Model 3. Model Y пък ще бъде наличен за купуване до края на 2018 г. Очаква се компанията да представи и първия си пикап и микробус.
Акциите на Tesla поскъпват с около 65% през тази година, но скептиците са много. Някои се съмняват в способността на Мъск да превърне Tesla от нишов производител до голям производител на автомобили. Около 22% от акциите, предлагани за търговия, се държат за „къси продажби“ от инвеститори, които очакват книжата да поевтинеят.
Мъск, странен милиардер, чиито амбиции в транспорта включват колонизирането на планетата Марс, отдавна се противопоставя на конвенционалната индустрия. По време на годишната среща на акционерите на Tesla през юни той повтори обещанието си за електрически камион за дълги разстояния. „Много хора не мислят, че може да направим тежкотоварен камион за дълги разстояния, който е електрически, но сме уверени, че това може да бъде направено", каза той тогава.
Докато прототипът, описан от Пери, все още е далеч от възможностите на конвенционалните дизелови камиони, Мъск може все пак да намери доста добра ниша. Около 30% от превозите с камиони в САЩ са регионални пътувания до около 350 км, според Сандийп Кар, главен стратегически директор на базираната в Торонто Fleet Complete, която проследява и анализира движението на камиони. Камион с пробег в този диапазон би могъл да доставя товари регионално, например от пристанища до близки градове или от складове до обекти за търговия на дребно.
Интересът към електрическите камиони е висок сред превозвачите, които искат да намалят своите вредни емисии и оперативни разходи. Електродвигателите изискват по-малка поддръжка от двигателите с вътрешно горене, а токът от мрежата е много по-евтин от дизела.
Сегашната технология не е достатъчно напреднала що се отнася до зареждане на камионите в цялата страна. Експерти казват, че изискваните батерии ще бъдат толкова големи и тежки, че няма да има достатъчно място за товари.
Средностатистически дизелов тежкотоварен автомобил струва около 120 хил. долара. Цената само на батерията за голяма платформа, способна да достигне до 640 км и превозваща типичен полезен товар, може да бъде по-висока от тази, смятат учени от Carnegie Mellon University.
преди 7 години че купи си, кой те спира, такива има на пазара от много време и не са скъпи..... незнаеше, нали ? :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години ясно ми е че си хейтър и тоя Мъск ти вади очите, но виж в статията пише че даже Даймлер ще ги изпреварят и че даже имат 20 потенциални клиенти :):) хората от сектора го искат това чудо, и незнам що не искат да слушат нашите дървосекачи ! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години еми не, не е ... сертифицирането му ще отнеме доста повече време защото вози хора, но спокойно един ден и рейс ще има, но най вероятно ще е от последните неща! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години също така който си беше празнодумец тогава си остана такъв и сега ! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години ама по магистралата ще е възможно, автономията решава проблема с чакането за зареждане. няма човек => никой не чака ... аз не разчитам на това със смяната на батерията, смятай кви складове ще трябва да има по зарядните отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години а кой каза че ще има шофер ? ... и защо автономен автомобил да има работно време ? на робота не му пука колко ще чака на зарядното отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години що ми е нужно да питам изчезваща професия ? тираджии на тоя камион май нема да се качи никога ! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Мхм , супер е напрао ... а дали е достатъчно питай неко тираджия ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години хахахаха, пак дежурните *** и "разбирачи" ... обаче нещата се случват въпреки тях :) ... 480км е повече от добре за прототипа и по принцип достатъчно за дълги превози. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Нали се сещаш, че една батерия за този камион ще струва около 20-30 хил. долара. Скъпичък ще излиза този камион. Евтина била поддръжката? Ако на 5-8 години, ако не и по-рано трябва да се сменя батерията изцяло, направо ще валят поръчки :) Но ще видим. Все още е прототип, така че може за 18 месеца технологиите да напреднат космически.Както каза колегата от първия пост, Мъск си е типичен маркетингов продукт. Нищо отзад и лъскава обложка отпред. отговор Сигнализирай за неуместен коментар