IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Tesla вече е по-високо оценена от Ford

Обяснението е, че компанията на Илон Мъск не е само производител на електромобили

10:27 | 04.04.17 г. 47
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

След като в края на февруари акциите на производителя на електромобили Tesla понижиха стойността си, сега книжата възстановиха цената си, а в момента фирмата изпреварва най-големите производители на коли по пазарна капитализация.

Акциите на 14-годишната компания приключиха търговията с над 7% ръст на цената в понеделник, което доведе до пазарна капитализация от 48,6 млрд. долара, или със 7% над тази на 113-годишната Ford, пише Quartz.

Скокът беше отбелязан, след като на 2 април Tesla обяви, че е продала рекордните 25 418 превозни средства през първото тримесечие, което е с 69% повече спрямо миналата година.

Остава да видим дали Tesla ще може да поддържа инерцията, която е набрала. Амбициозните цели на главния изпълнителен директор Илон Мъск са известни с това, че поставят под натиск компанията да достави навреме качествени автомобили. Технически проблеми и отлагания доведоха до 9% спад в производството през последното тримесечие на миналата година. Но ръстът на цената на акциите накара Мъск на 3 април да насърчи отново инвеститорите от Wall Street, които заложиха и загубиха милиарди от акции на Tesla.

Tesla се противопостави на очакванията на анализаторите, че компанията ще се сблъска с проблеми, докато увеличава производството. По-рано тази година Goldman Sachs промени препоръката си за акциите на Tesla на „продавай“ заради притеснения за паричния поток, забавянето на производството, както и напускането на директори.

Компанията планира да произвежда по 500 хил. коли годишно до 2018 г. и да се конкурира директно с големи играчи като General Motors и Ford.

Но сега Tesla вече е сред най-високо оценените производители на автомобили в света, изпреварвайки Peugeot (през април 2012 г.), Fiat Chrysler (май 2013 г.), Suzuki (юни 2013 г.), Renault (февруари 2014 г.), Hyundai (юни 2015 г.), Nissan (февруари 2017 г.).

Но Tesla е повече от производител на коли. Тя е вертикално интегрирана енергийна компания, която произвежда и автомобили. За последния половин век бизнес моделите на повечето производители на автомобили бяха насочени към сглобяването, рекламирането и продажбата на коли. Мисията на Tesla, по нейни думи, е в създаването на превозни средства, задвижвани от соларна енергия, както и да накара човечеството да намали ползването на изкопаеми горива.

Планът на Мъск предполага трансформирането на Tesla от финансово нестабилен производител на луксозни електромобили във водещ в света доставчик на чист, автономен транспорт и източници на електричество за милиони компании и домакинства.

Tesla може да започне да изпълнява обещанието си, като комбинира в едно компанията за соларна енергия SolarCity, нейната огромна фабрика за литиево-йонни батерии, все по-големия брой магазини и разрастващия се бизнес със съхранение на енергия. Теорията на Tesla е свързана с това, че компанията може да прави иновации по-бързо, да създава безпроблемно и добро потребителско преживяване, както и да намали разходите чрез икономии от мащаба. Самият Мъск твърди, че Tesla може да бъде първата компания за 1 трлн. долара един ден.

Анализаторите са меко казано скептично настроени.

„Невероятно е, че компания с глобално присъствие като Ford изведнъж е оценена по-ниско или наравно с Tesla”, коментира Дейв Съливан, анализатор проучвания в Autopacific.

Има редица причини за съмнения. Tesla трябва да увеличи обема на производството си, за да постигне целта си за 35 хил. бройки Model 3 – първото ѝ превозно средство за масовия пазар. Освен това трябва да убеди милиони хора и компании да инсталират батерии и фотоволтаичните панели на SolarCity на сградите си. Същевременно трябва да надвие конкуренти, които са по-утвърдени, с по-дълбоки джобове, на тези пазари, докато генерира печалба. Tesla, която е отчела печалба само за две тримесечия от 2003 г. насам, губи стотици милиони долари всяка година.

Днешната висока цена на акциите може да има смисъл, ако Tesla е разглеждана като нещо повече от автомобилна компания, по същия начин, по който Apple е повече от хардуерна компания. Успехът на Tesla ще я направи ключов играч на двата най-големи пазара в света – енергийния и транспортния. Сега просто трябва да покаже, че може да генерира повече пари, колкото харчи.  

Вижте още технологични новини в материала на Bloomberg TV Bulgaria!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:32 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

4
rate up comment 8 rate down comment 3
majnata
преди 7 години
MZ/Xпреди 2 седмици"Конвертируемите облигации на Тесла са добър инструмент хем да можем да намажем от еветуалния растеж, но и да имаме някаква гаранция да си върнем инвестираните пари."МЗто давай смело , пачките чакат да ги обереш ! : )))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 6
majnata
преди 7 години
Тия 50 млрд. са засега сватбарска стрелба у въздуха .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 1
sdar
преди 7 години
Много добре оценена Тесла, или може би дори надценена. Не се споменава дори колко е оборота на тази компания, по груби оценки ако са направили 100к автомобила за 2016г. по около $40к цена би трябвало да е около $4млрд. И това е оборот на компания с капитализация от $50млрд. Знам че няма връзка между двете, но все пак тия $50млрд. чакат някаква възвръщаемост.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 3
majnata
преди 7 години
Купувай акции , стига агитира...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още