След като в края на февруари акциите на производителя на електромобили Tesla понижиха стойността си, сега книжата възстановиха цената си, а в момента фирмата изпреварва най-големите производители на коли по пазарна капитализация.
Акциите на 14-годишната компания приключиха търговията с над 7% ръст на цената в понеделник, което доведе до пазарна капитализация от 48,6 млрд. долара, или със 7% над тази на 113-годишната Ford, пише Quartz.
Скокът беше отбелязан, след като на 2 април Tesla обяви, че е продала рекордните 25 418 превозни средства през първото тримесечие, което е с 69% повече спрямо миналата година.
Остава да видим дали Tesla ще може да поддържа инерцията, която е набрала. Амбициозните цели на главния изпълнителен директор Илон Мъск са известни с това, че поставят под натиск компанията да достави навреме качествени автомобили. Технически проблеми и отлагания доведоха до 9% спад в производството през последното тримесечие на миналата година. Но ръстът на цената на акциите накара Мъск на 3 април да насърчи отново инвеститорите от Wall Street, които заложиха и загубиха милиарди от акции на Tesla.
Tesla се противопостави на очакванията на анализаторите, че компанията ще се сблъска с проблеми, докато увеличава производството. По-рано тази година Goldman Sachs промени препоръката си за акциите на Tesla на „продавай“ заради притеснения за паричния поток, забавянето на производството, както и напускането на директори.
Компанията планира да произвежда по 500 хил. коли годишно до 2018 г. и да се конкурира директно с големи играчи като General Motors и Ford.
Но сега Tesla вече е сред най-високо оценените производители на автомобили в света, изпреварвайки Peugeot (през април 2012 г.), Fiat Chrysler (май 2013 г.), Suzuki (юни 2013 г.), Renault (февруари 2014 г.), Hyundai (юни 2015 г.), Nissan (февруари 2017 г.).
Но Tesla е повече от производител на коли. Тя е вертикално интегрирана енергийна компания, която произвежда и автомобили. За последния половин век бизнес моделите на повечето производители на автомобили бяха насочени към сглобяването, рекламирането и продажбата на коли. Мисията на Tesla, по нейни думи, е в създаването на превозни средства, задвижвани от соларна енергия, както и да накара човечеството да намали ползването на изкопаеми горива.
Планът на Мъск предполага трансформирането на Tesla от финансово нестабилен производител на луксозни електромобили във водещ в света доставчик на чист, автономен транспорт и източници на електричество за милиони компании и домакинства.
Tesla може да започне да изпълнява обещанието си, като комбинира в едно компанията за соларна енергия SolarCity, нейната огромна фабрика за литиево-йонни батерии, все по-големия брой магазини и разрастващия се бизнес със съхранение на енергия. Теорията на Tesla е свързана с това, че компанията може да прави иновации по-бързо, да създава безпроблемно и добро потребителско преживяване, както и да намали разходите чрез икономии от мащаба. Самият Мъск твърди, че Tesla може да бъде първата компания за 1 трлн. долара един ден.
Анализаторите са меко казано скептично настроени.
„Невероятно е, че компания с глобално присъствие като Ford изведнъж е оценена по-ниско или наравно с Tesla”, коментира Дейв Съливан, анализатор проучвания в Autopacific.
Има редица причини за съмнения. Tesla трябва да увеличи обема на производството си, за да постигне целта си за 35 хил. бройки Model 3 – първото ѝ превозно средство за масовия пазар. Освен това трябва да убеди милиони хора и компании да инсталират батерии и фотоволтаичните панели на SolarCity на сградите си. Същевременно трябва да надвие конкуренти, които са по-утвърдени, с по-дълбоки джобове, на тези пазари, докато генерира печалба. Tesla, която е отчела печалба само за две тримесечия от 2003 г. насам, губи стотици милиони долари всяка година.
Днешната висока цена на акциите може да има смисъл, ако Tesla е разглеждана като нещо повече от автомобилна компания, по същия начин, по който Apple е повече от хардуерна компания. Успехът на Tesla ще я направи ключов играч на двата най-големи пазара в света – енергийния и транспортния. Сега просто трябва да покаже, че може да генерира повече пари, колкото харчи.
Вижте още технологични новини в материала на Bloomberg TV Bulgaria!
преди 7 години Михале, никъде не съм сочил Мъск за гений. Пак прочети какво съм писал. Мъск е смел и умен предприемач. Не лежи в един полог като Захариев, а скача на нови предизвикателства - от софтуер, през интернет разплащания, нови технологии, електромобили, космос... Утре може да инвестира в неква нова медицина или в гравитационен двигател. Стартъпи, мартъпи - това сичкото се ражда там, където са минали вече такива като Мъск - те правят нещо за сефте, одрусват най-зрелите плодове от дървото, а после плоскоглавите пищат анализи и се боричкат за некой плод, случайно останал у шумата. Това е...А че смуче от държавата, това е факт. Но фирмите му не са държавни - паретата на Мъск са си у неговите сметки. Така е при днешния капитализъм - приватпрофитсоцлосизъм. Или поне от един размер нагоре. Същото правят и Майкрософт, и Епъл, и Локхийд, и Бойнг, и ДжейПиМорганЧейс, и Уелл Фарго, и Ситигруп, и Даймлер, и ПежоСитроен, и Фолксваген, и УниКредит, и даже КТБ... хихихи.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години за Тесла незнам ама ако погледнеш акциите на Амазон и ше скиваш какво е балон наистина на 900$, айде поне Теслите праят нещо реално, а онова на другия "гений" мани мани .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години мда само дет на "гения" фирмата е държавни дотации, то индиректно всиките му фирми на тоя шнорхел са държавни. И американския данъкоплатец плаща братче, а The Deep State сложили папагала Мъск и вие му се кефите, а от него нищо не зависи същото важи и за останалите генийчета кат тея на Гогала, Фейсбоклука и прочее, па вие си мислете че са предприемачи ..... всъщност са само фигуранти .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години хем му прави евала, хем е по серко :) хахахаха, деменцията не прощава :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Аз капа свалям на хора като Мъск! Дали е мечтател, прозорлив инвеститор или хитър спекулант, няма разлика - не е уфсъ пред яслата, да чека некой да му сипе сготвена и сдъвкана манджица... И най-важното - не си поплюва с мащабите! Не се занимавам с борси и не ми пука дали са му вървежни и надеждни акциите, но като предприемач е великан! Много над по серковците от айтисиктира като Захаросания и компания... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години ти инвестира ли вече ? : ))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Борбата в момента е за пазарен дял, а не за печалба. Ако бъдещето наистина е на електрическите коли, Теслата ще влезе с летящ старт, а традиционните производители ще и дишат праха. Тогава ще дойдат и големите пари. Разбира се, има вероятност и да изгърми много лошо, но това е рискът на иновативните компании. Инвестициите в бъдещето не са за страхливци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Enron беше много по-голям балон, спука се, поизчистиха хубаво след него и живота продължи както преди. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Няма да повлече пазара, защото няма да се спука. Ще бъде спасен по принципа Твърде голям за да фалира, както спасиха ГМ например. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Тесла е готина компания, но е такъв зверски балон, че не ми се мисли как може да повлече пазара, ако се спука. отговор Сигнализирай за неуместен коментар