През тази седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) направи предложение, което предвижда билетът за градския транспорт в София да поскъпне до 1,50 лв., припомнят анализаторите Явор Алексиев и Веселин Божков от Инфограф. Според тях обаче предложената цена има за цел постигнето на компромисен вариант - някъде между сегашната цена от 1 лв. и предложеният ръст от 50 ст.
Предложението на ЦГМ им дава повод да сравнят цените на градския транспорт в София и тези в други големи европейски градове, повечето от които столици.
Ето какво казват анализаторите:
Сравнения на номиналната стойност (в червено на графиката) на цените на билетите за градския транспорт би била неуместна поради разликите както в заплатите, така и в цените в страните членки на ЕС.
Причината е, че едно евро не купува същото количество стоки и услуги в различните страни от ЕС. Докато в София за тази сума можете да отидете до центъра и да се върнете, в Лондон няма да можете да си позволите дори едно единствено пътуване. И все пак: в номинално изражение билетът е най-евтин именно в София (0,51 евро).
За да сравним „стойността“ на едно пътуване в София с това в други европейски градове, използвахме последните данни на Евростат за паритетите на покупателната способност (ППС) в страните от ЕС.
ППС се използват за превръщане на номиналните разходи в национална валута (лева, евро, паунд и т.н.) в единна условна валута, наричана „Стандарт на покупателната способност” (СПС). Тази условна валута има еднаква покупателна способност във всички страни от ЕС, което позволява да се използва за база на подобни сравнения.
Например: Минималната работна заплата (МРЗ) в Полша през втората половина на 2015 г. е 418 евро, а тази в България – 194 евро. В номинално отношение МРЗ в Полша е 2,15 пъти по-висока от тази в България. Обаче, ако вземем предвид различната цена на стоките и услугите в полската и българската икономика и приложим ППС, минималната заплата в Полша възлиза на 749 СПС, а тази в България – на 401 СПС – разликата се стопява до 1,87 пъти.
Тази промяна отразява факта, че цените у нас са по-ниски от тези в Полша и че 1 евро у нас може да закупи повече стоки или услуги, като в крайна сметка този ефект в цените е по-силен от разликата в заплатите.
Към момента единствената столица, в която цената на един билет за градския транспорт (в СПС – в син цвят на графиката) е по-ниска от тази в София, е Братислава. Малко по-скъп (както в номинално изражение, така и в СПС) е транспортът в Букурещ.
Сравнението, базирано на покупателната способност, показва, че ако цената на билета в градския транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (приблизително 0,77 евро), неговата стойност в СПС би надминала тази в 10 европейски града - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ.
Подобен „скок” би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална.
При тълкуването на графиката и данните трябва да се има предвид следното:
1. Данните за цените на билетите за градския транспорт в европейските градове са взети от сайта priceoftravel.com. Няма как да претендираме за акуратност на предоставените там цени, но те в голяма степен съответстват на личните ни впечатления, както и на тези на българи, живеещи в чужбина, до които се допитахме. При предоставяне на снимков материал от наши сънародници, опровергаващ тези цени за еднократно пътуване (за пътник без привилегии), ще коригираме графиката своевременно.
2. Начинът на организация на публичния транспорт в европейските градове е много различен, поради което понякога е трудно да изберем една цена като „представителна“. В някои столици цената зависи от продължителността на пътуването, а в други - от изминаваното разстояние. За да направим сравнението с България възможно, сме използвали винаги най-ниската предоставена от сайта цена, тъй като у нас разходът на пътуващия за една или десет спирки е един и същ.
3. В някои градове (като Стокхолм) имате възможност да закупите електронна карта, която след това трябва задължително да заредите с определена сума. Цените на билетите варират значително в зависимост от това кога сте ги закупили, начинът на закупуване (карта, СМС или от машина), възрастта ви и т. н. В подобни случаи сме използвали редовната цена на билета за метро за лице без карта и привилегии.
4. Сравненията на цените на билетите в София и европейските градове се базират на индекса на равнища на цени (ИРЦ) на Евростат за 2014 г. Това предполага известни (но не съществени) отклонения от крайните резултати както поради промените в ценовото равнище в отделните икономики през 2015 г., така и поради различния темп на ръст на възнагражденията и други индикатори.
5. Всички изчисления, правени на база ППС, важат за цялата икономика на една страна, поради което не отразяват напълно действителното съотношение на заплатите и цените в самите столици. В общия случай обаче както заплатите, така и цените във водещите европейски градове, са по-високи от тези в по-малките населени места.
6. Динамичните сравнения (къде ще попадне София спрямо други европейски столици при увеличаване на цената на билета за градския транспорт до 1,50 лв.) се базират на презумпцията, че цените в останалите столици ще останат без промяна.
Още графики можете да разгледате тук!
преди 8 години Е как точно пътуваш цял месец където си искаш за 21.50, От сайта на ЦГМ Месечна - за всички линии персонализирана 50,00 лв неперсонализирана - 60,00 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Аз ползвам транспорта в София редовно и смятам, че има как да се вдигнат цените. Смешно е цял месец да пътувам където поискам само за 21.50 лв. Че и без намалението 50 лв. е доста приемливо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Всъщност абсурдно ниското плащане или направо НЕплащането - нерегламентирани или не, са масово явление. Например пенсионерските карти са абсурдно евтини, куп държавни служители (дори такива в общински фирми) не плащат, *** също не плащат и т.н. С големи намаления трябва да пътуват САМО учениците - от къщи до училище, пенсионерите да получават карти с определен брой месечни пътувания (напримерно около 20), а не по цели дни да си правят разходки из София - просто за да си убиват времето. Държавните и общински служители да си плащат - какво като пътували по работа - и аз пътувам по работа. Тогава билетчето дори ще може да поевтинее, защото сега трима се возят, а плаща един.Разбира се, лекето фъндъкова никога няма да посегне на "правата" на Хелектората си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Именно де, за тях става дума. Пък и честно да ти кажа, и от останалите плащат .. половината да кажем. Хайде да са 70%. Просто контрола е такъв че или ще избягаш или ще се караш и даже биеш с контрольора или просто ще слезеш на следващата спирка и.. пари- нямам, документи - не ги нося ами.... хайде чао ( е малко ще те обиждат, което също е неправилно) и така. Абе простотията е гъста. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години В Англия беше така организирано-имаш една седмица да платиш 20 паунда, ако не платиш-стават 100, автоматично, ако не платиш...май беше до месец влизаш в съда. Административна присъда и изпълнение на присъдата. И тук може да е така-без билет-20 лева. Фиш. Ако не го платиш до седмица-акт за 200 (примерно). Имаш един месец да го платиш. Ако не-съд и ще си го платиш или цял живот ще живееш без да се осигуряваш отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Вместо да вдигат цената, по-добре да вземат да организират контрола така, че всички да си плащат. А как? Ами лесно. Малко проверки, но контрольори с полиция и когото хванат - 300 лева глоба. Искат му се лични документи, пише му се акт и така. Ако не плати до месец - лихви. Ако не плати до 6 месеца -съдия изпълнител, разходи по делото... отговор Сигнализирай за неуместен коментар