През тази седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) направи предложение, което предвижда билетът за градския транспорт в София да поскъпне до 1,50 лв., припомнят анализаторите Явор Алексиев и Веселин Божков от Инфограф. Според тях обаче предложената цена има за цел постигнето на компромисен вариант - някъде между сегашната цена от 1 лв. и предложеният ръст от 50 ст.
Предложението на ЦГМ им дава повод да сравнят цените на градския транспорт в София и тези в други големи европейски градове, повечето от които столици.
Ето какво казват анализаторите:
Сравнения на номиналната стойност (в червено на графиката) на цените на билетите за градския транспорт би била неуместна поради разликите както в заплатите, така и в цените в страните членки на ЕС.
Причината е, че едно евро не купува същото количество стоки и услуги в различните страни от ЕС. Докато в София за тази сума можете да отидете до центъра и да се върнете, в Лондон няма да можете да си позволите дори едно единствено пътуване. И все пак: в номинално изражение билетът е най-евтин именно в София (0,51 евро).
За да сравним „стойността“ на едно пътуване в София с това в други европейски градове, използвахме последните данни на Евростат за паритетите на покупателната способност (ППС) в страните от ЕС.
ППС се използват за превръщане на номиналните разходи в национална валута (лева, евро, паунд и т.н.) в единна условна валута, наричана „Стандарт на покупателната способност” (СПС). Тази условна валута има еднаква покупателна способност във всички страни от ЕС, което позволява да се използва за база на подобни сравнения.
Например: Минималната работна заплата (МРЗ) в Полша през втората половина на 2015 г. е 418 евро, а тази в България – 194 евро. В номинално отношение МРЗ в Полша е 2,15 пъти по-висока от тази в България. Обаче, ако вземем предвид различната цена на стоките и услугите в полската и българската икономика и приложим ППС, минималната заплата в Полша възлиза на 749 СПС, а тази в България – на 401 СПС – разликата се стопява до 1,87 пъти.
Тази промяна отразява факта, че цените у нас са по-ниски от тези в Полша и че 1 евро у нас може да закупи повече стоки или услуги, като в крайна сметка този ефект в цените е по-силен от разликата в заплатите.
Към момента единствената столица, в която цената на един билет за градския транспорт (в СПС – в син цвят на графиката) е по-ниска от тази в София, е Братислава. Малко по-скъп (както в номинално изражение, така и в СПС) е транспортът в Букурещ.
Сравнението, базирано на покупателната способност, показва, че ако цената на билета в градския транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (приблизително 0,77 евро), неговата стойност в СПС би надминала тази в 10 европейски града - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ.
Подобен „скок” би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална.
При тълкуването на графиката и данните трябва да се има предвид следното:
1. Данните за цените на билетите за градския транспорт в европейските градове са взети от сайта priceoftravel.com. Няма как да претендираме за акуратност на предоставените там цени, но те в голяма степен съответстват на личните ни впечатления, както и на тези на българи, живеещи в чужбина, до които се допитахме. При предоставяне на снимков материал от наши сънародници, опровергаващ тези цени за еднократно пътуване (за пътник без привилегии), ще коригираме графиката своевременно.
2. Начинът на организация на публичния транспорт в европейските градове е много различен, поради което понякога е трудно да изберем една цена като „представителна“. В някои столици цената зависи от продължителността на пътуването, а в други - от изминаваното разстояние. За да направим сравнението с България възможно, сме използвали винаги най-ниската предоставена от сайта цена, тъй като у нас разходът на пътуващия за една или десет спирки е един и същ.
3. В някои градове (като Стокхолм) имате възможност да закупите електронна карта, която след това трябва задължително да заредите с определена сума. Цените на билетите варират значително в зависимост от това кога сте ги закупили, начинът на закупуване (карта, СМС или от машина), възрастта ви и т. н. В подобни случаи сме използвали редовната цена на билета за метро за лице без карта и привилегии.
4. Сравненията на цените на билетите в София и европейските градове се базират на индекса на равнища на цени (ИРЦ) на Евростат за 2014 г. Това предполага известни (но не съществени) отклонения от крайните резултати както поради промените в ценовото равнище в отделните икономики през 2015 г., така и поради различния темп на ръст на възнагражденията и други индикатори.
5. Всички изчисления, правени на база ППС, важат за цялата икономика на една страна, поради което не отразяват напълно действителното съотношение на заплатите и цените в самите столици. В общия случай обаче както заплатите, така и цените във водещите европейски градове, са по-високи от тези в по-малките населени места.
6. Динамичните сравнения (къде ще попадне София спрямо други европейски столици при увеличаване на цената на билета за градския транспорт до 1,50 лв.) се базират на презумпцията, че цените в останалите столици ще останат без промяна.
Още графики можете да разгледате тук!
преди 8 години Пак обаче остана без отговор въпросът, когато имаш дефлация и когато горивата са паснали с поне 30%, какво налага вдигане на цената дори с 10%, да не говорим за 50%... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Пич, правя си добре сметката, всичко изредено Е включено. По-изгодно е. Возим се 2 души в колата всеки ден. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години всичките неща изброени от теб така или иначе ги плащаш ако имаш кола.сега втъпроса е как да ме накарата ад слезна от нея и да ползвам градския ... та питам как ? с по ниска цена ли ме стимулират или с това че стигам по бързо ... еми не, и следователно що да ходя и да чакам на студа на спирката ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Каквато и кола да караш, 1000 лева на година и пада цената, хайде да са 500. Ако караш кола, купена за 1500 лева, на нея няма да и пада цената, но пък ако ще си рискуваме живота за да ни е по-изгодно.. нали, пък и не е ясно дали я караш или я буташ.Точка 2, сам казваш 50 лева на месец БЕЗ ГОРИВОТО - ТОЧНО колкото картата за транспорта. БЕЗ ОВЕХТЯВАНЕТО И БЕЗ ГОРИВОТО! Сега.. ама ако караш деца на градина ама ако карам тъщата на лекар... Глупости отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Когато караш евтина кола, не ти трябва каско, а само ГО. Гуми не си купуваш всяка седмица, а веднъж на няколко години за двата сезона. Ако не работиш в центъра, нямаш паркиране в зона. Техническия преглед е 35 лв. Обслужването ти на евтин автомобил е не повече от 200-300 лв. на година - масло, някой тампон и др. Когато стане за по-основен ремонта автомобила - просто си купуваш друг. Данък - 20 лв. Като го събера и разделя на брой месеци не се получава повече от 50 лв. на месец без горивото. А ти е по-удобно и по-бързо. Ако имаш деца да караш на детска градина или училище - спукана ти е работата с ГТ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ами значи извода е, че не трябва да се вдигат цените, а да се махнат намаленията за студенти . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ползвам намаление за студенти отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години По-изгодно ти е на върба! Каско, гражданска, данък, обслужване, гуми, паркиране, овехтяване на самата кола, гориво, технически преглед отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години И при сегашните цени на мен ми е по-изгодно да се возя с колата си. Сметнал съм не само разходите за гориво, а комплексно. Времето не го броя. Няма никаква пазарна логика, когато цените на горивата са спаднали с 30%, когато официално има дефлация, да се вдига някаква цена с 50%, та дори и с 10%. Отделно пускането на метрото (с европари !) води до понижаване разходите на човеко-километър. В крайна сметка това предложениее нагъл опит да се краде повече и да се разширява кръга на неплащащите, за сметка на общинския бюджет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Това, което пропускат в т.нар. си политика нашите управници е, че при определяне на цена на билет, трябва да се има предвид че най-често се налага смяна превозно средство, т.е. умножено по 2. Ако заместя 3 лв. и средна продължителност на пътуване 40 мин. с евтин автомобил на газ, за 3 лв. няма ли да ми е по-удобно и по-бързо да си стоя в колата? отговор Сигнализирай за неуместен коментар