fallback

Луксозните брандове изпращат смесени сигнали за икономиката

Потребителското доверие е на рекордно дъно в еврозоната и не по-високо в САЩ, но търсенето на лускозни чанти и бижута расте

22:41 | 29.07.22 г. 1

Потребителите може и да затягат коланите си, но все още изливат пари за чантите на Hermes. Устойчиво ли е на рецесия търсенето на луксозни стоки, или просто изостава спрямо останалите индикатори? Отговорът би трябвало да се изясни по-късно тази година, пише Wall Street Journal.

В петък базираният в Париж производител на 10 хил. чанти Birkin заяви, че продажбите през първото полугодие на тази година са се увеличили с 23% спрямо същия период на 2021 г., а оперативните маржове са ударили рекордни стойности. Търсенето е силно във всички региони, дори в Китай, която изживя блокада за няколко седмици през второто тримесечие. Веднага щом магазините отвориха врати, потребителите се завърнаха, а продажбите на Hermes в континентален Китай са нараснали с двуцифрен темп през юни.

Други европейски имена съобщиха за подобни тенденции по-рано тази седмица. Собственикът на Christian Dior LVMH заяви, че продажбите са нараснали с 21% на годишна база през полугодието. Ръстът на Kering е 16%, макар че брандът му Gucci, който генерира лъвския пай от печалбата на групата, изглежда малко слаб в САЩ.

Разходите от американците и европейците растат въпреки заглавията за рекордно ниски потребителски настроения в еврозоната и по-голямата предпазливост в САЩ. Много луксозни брандове са увеличили над двойно размера на продажбите си в Америка спрямо предпандемичните нива. А бутиците в Париж и Милано сега са пълни с американски туристи, които се възползват от слабостта на еврото спрямо долара.

Заради по-богатите си клиенти луксозните брандове може да са по-имунизирани срещу предизвикателствата пред другите бизнеси. Walmart наскоро заяви, че потребителите купуват по-малко дрехи, а резултатите на Amazon.com от тази седмица показаха забавяне на разходите онлайн.

Данните за американските кредитни карти на Bank of America наистина показват, че потребителите, печелещи по-малко от 50 хил. долара годишно, които стояха зад продажбите на луксозни стоки през 2021 г., преосмислят приоритетите си на фона на поскъпващите храни и бензин. Но това е повече от компенсирано от търсенето от основните потребители на луксозни стоки.

Необичайно е, но последните спадове на фондовите пазари не са направили потребителите на луксозни стоки предпазливи. Индексът S&P 500 отбелязва 14% спад за тази година, а S&P China 500 е надолу почти с една пета. Имотните пазари обаче, които имат влияние върху ефекта на богатството, задвижващ разходите върху стоки, от които никой не се нуждае, е устойчив. Цените на жилищата все още са близо до рекордните върхове в САЩ въпреки растящите лихвени проценти. Ипотечен бойкот от китайските купувачи на жилища предизвиква безпокойство, но засега срив няма. Китайските домакинства имат особено голям дял от богатството си, свързано с имоти.

Инвеститорите са изнервени и заради това колко дълго може да продължи ръстът при разходите, но изглеждат успокоени от последните отчети. В петък акциите на Hermes поскъпнаха с 8% в ранната търговия – необичайно голямо движение за книжа, които традиционно се смятат за убежище. През последното десетилетие акциите са затваряли при ръст от над 5% само дузина пъти.

Противно на интуицията е да се смята, че покупките на луксозни стоки могат да бъдат защитени от спад. Засега обаче е трудно да се намерят доказателства за обратното.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:41 | 14.09.22 г.
fallback