Големите корпорации, включително Uber и Johnson & Johnson, вече нямат главен директор "Маркетинг" и тази длъжност е на път да отпадне през следващата година, според нов доклад, цитиран от CNBC. McDonald’s също отстрани тази длъжност през юли 2019 г.
През дигиталната ера възможността потребителите да имат досег с дадена компания е по-голяма от всякога. Потребителите имат директна връзка с брандовете не само чрез рекламите, които виждат в Instagram например, но чрез възможността да изпратят съобщение до екипа за обслужване на клиенти чрез социалните мрежи.
Това оказва силен натиск върху служителите, занимаващи се с маркетинг. Сега в набора от работните им задължения все по-голяма важност придобива получаването на обратна връзка в реално време, което е показател за това колко добре и колко често една фирма общува с клиентите си.
Появата на дигиталните технологии бележи „болезнен преход“ за маркетинг директорите, като от създаване на стратегия за дългосрочно изграждане на марката те трябва да се преориентират към фокусиране върху тримесечните финансови резултати, сочи докладът на Forrester „Прогнози 2020“.
Сега повече от всякога маркетинг директорите трябва да отговарят за това как се възприема тяхната марка навсякъде. „Реалността е, че повечето маркетинг директори не са преминали ефективно през този преход“, заявяват авторите на доклада. „Тези, които успеят, ще направят това, са отговорни за всичко - бранда, комуникациите, продажбите, клиентския опит и подбора на технологии", добавят те.
Маркетинг директорът на KFC Андреа Захуменски например отговаря за иновациите, маркетинга, операциите, медиите и продажбите във фирмата. Тя предприема стъпки към сближаване на екипа по иновациите и маркетинговия състав, за да ускори създаването на нови продукти като лимитирана серия на сандвича KFC x Cheetos, чиито продажби стартираха в Ню Йорк през юли.
Според доклада на Forrester съвместната дейност на двата екипа и съчетаването на хранителни иновации с маркетингови похвати позволява идеите да оживеят бързо и да бъдат предоставени на клиентите със стратегическа гъвкавост.
В отделен доклад на американска организация, наречена "Съвет на маркетинговите директори" също е отбелязана промяна в отношението към маркетинга.
„В големите компании за бързооборотни потребителски стоки, включително Coca-Cola, Kimberly-Clark и Mars, фигурира нововъведената длъжност „главен ръководител на растежа“, като в същото време се елиминира длъжността главен директор "Маркетинг". Това предполага фундаментална промяна в мисленето и евентуално отслабване на позициите на маркетинга в борда”, се казва в доклада.
Според изследванията на Съвета на маркетинговите директори 70% от анализаторите казват, че техните компании очакват маркетингът да бъде основният източник на растеж за бизнеса, но някои от допитаните посочват, че не са толкова ангажирани, колкото би трябвало да бъдат, с източници на растеж като разработването на нови продукти например.