Клиентите са като ученици, устройствата - като реликви, представата за продукта – като божествена намеса: дори и след смъртта на харизматичния си основател Стив Джобс Apple не загуби своето очарование.
Технологичната компания със стойност на марката си от 183 млрд. долара отново е най-ценният бранд в света. До този резултат достига анализаторската компания Millward Brown в своята класацията "BrandZ", която се публикува днес.
Култовата марка успява да увеличи стойността си с 19% на годишна база и с това защитава лидерската си позиция в класацията. Причините са многостранни – иновативни продукти, висока рентабилност на компанията, лоялни клиенти. „Компания, която има подобна пазарна стойност, трябва да сбърка наистина много, за да слезе от върха“, казва Бернд Бюхнер, регионален мениджър на Millward Brown за Германия, цитиран от DPA.
За седми пореден път Millward Brown изчислява стойността на 100-те най-ценни в света марки по поръчка на британския рекламен концерн WPP. За разлика от други подобни класации, като например изследването Best Global Brands на Interbrand, BrandZ разчита не само на анализ на финансовите данни, но и на обстойна анкета с клиенти, като базата данни на анализаторите включва повече от 2 млн. потребители.
Оценяването на марките става все по-важно. „Много компании разбраха, че марката е съществен двигател за стойността ѝ“, казва Ник Стъки, който дълги години консултира Interbrand и през 2011 г. основава своя собствена компания за консултации по отношение на брандовете - Brandlead. Според него мениджмънтът на стойността на марките е мост между суровите предприемачески финансови данни и по-скоро разчупеното маркетингово мислене.
С едно място подобрява класирането си технологичният концерн IBM. Със стойност на бранда от 116 млрд. долара – ръст от 15 на сто, компанията заема второто място. Интернет гигантът Google, който преди година бе на второ място, сега е на трето. Стойността на неговата марка се понижава за първи път в историята на класацията на годишна база – с 3% до 108 млрд. долара.
Прави впечатление, че седем от топ 10-те компании са технологични фирми, въпреки че McDonald's и Coca-Cola запазват миналогодишните си места - четвърто и шесто. Marlboro се премества с една степен до седмо място, въпреки кампаниите против тютюнопушенето в по-голямата част на света.
Социалната мрежа Facebook е най-бързият катерач в топ 100, тъй като покачването на стойността на марката е със 74% до 33,2 млрд. долара, което го поставя на 19-то място.
Първите десет компании в класацията | ||||
---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | Марка | Категория | Стойност 2012 (млн. долара) |
1 | 1 | Apple | Teхнологии | 182,951 |
2 | 2 | IBM | Teхнологии | 155,985 |
3 | 3 | Teхнологии | 107,857 | |
4 | 4 | McDonald's | Хранителни услуги | 95,188 |
5 | 5 | Microsoft | Tехнологии | 76,651 |
6 | 6 | Coca-Cola | Напитки | 74,286 |
8 | 7 | Marlboro | Tютютневи изделия | 73,612 |
7 | 8 | AT&T | Мобилни услуги | 68,870 |
13 | 9 | Verizon | Мобилни услуги | 49,151 |
9 | 10 | China Mobile | Мобилни услуги | 47,041 |