Автомобилна индустрия
В Украйна има фабрики, които произвеждат автомобилни части, с което страната се свързва с веригите на доставки както за руската, така и за по-широката европейска автомобилна индустрия. Основните международни доставчици, включително Bosch и Aptiv, имат заводи в западната част на страната, по протежение на границата с Полша.
Много от другите фабрики в сектора произвеждат електрически кабели и разчитат на по-евтината работна ръка. Те са собственост на компании, които имат подобни операции в Северна Африка, според Иън Хенри, специалист по автомобилното производство в AutoAnalysis. „В момента е трудно да се каже колко скоро Украйна ще стане определящ производствен проблем, а не просто поредното главоболие“, казва Хенри.
Снабдяването с паладий, който се използва в каталитични преобразуватели и полупроводници, както и никел за батерии, е проблем. Нарастващата цена на никела, доставки на който се правят също от Индонезия и Филипините, вече накара производителите на автомобили да потърсят алтернативни материали за батериите си за електрически автомобили, според Доминик Триб, специалист по веригата на доставки в консултантската компания Vendigital.
Няколко автомобилни производители имат предприятия в Русия - Renault, Stellantis, Toyota, Kia и Nissan. Renault, който притежава най-големия автомобилен производител в страната "Автоваз", е най-изложен на рискове. Руското му дъщерно дружество има два завода, а Renault има собствен завод в Москва. Автомобилите на френския автомобилен производител представляват малко под една трета от продаваните превозни средства в страната.
Лука де Мео, главен изпълнителен директор на компанията, коментира пред медията миналата седмица, че компанията изготвя планове за действие при извънредни ситуации, за да поддържа притока на части към обектите в случай на санкции или прекъсване. Между 10% и 20% от частите, които отиват в заводите на "Автоваз", са вносни, докато за завода на Renault в Москва делът е между 30% и 40%.
Някои от руските доставчици на Renault включват френската Valeo, която има фабрика източно от Москва, произвежда някои трансмисионни системи и други части. Valeo в четвъртък заяви, че следи ситуацията.
Stellantis е единствената автомобилна компания с база в Русия, която изнася значителен обем превозни средства за Европа. Собственикът на Jeep и Fiat планираше да започне производството на микробуси за износ в Калуга, южно от Москва, за да отговори на нарастващото търсене. По-рано тази седмица Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, каза, че групата може да прехвърли дейностите си обратно в Европа, ако се стигне до забрана на износ или ако не може да получава части.
Производители на храни
Украйна е един от водещите световни производители на зърнени храни и слънчогледово масло, затова и западните търговци на зърно, хранителни компании и някои пивовари имат операции в Украйна. С навлизането на руски войски в страната няколко от тях прекратиха операции.
Mondelez, производителят на шоколад Cadbury и бисквитки Oreo, заяви, че спира дейността на двете си украински фабрики в Тростянец и Вишгород, които произвеждат редица продукти, включително местни марки.
Carlsberg, третият по големина пивовар в света, казва, че и в трите му пивоварни в Украйна работата е спряна. „Преустановихме работата в нашите пивоварни в Запорожие и Киев и помолихме служителите си да останат вкъщи и да спазват инструкциите на властите. Третата ни пивоварна в Лвов е временно затворена поради прекъсване на доставките на природен газ“, посочва датската група.
Cargill, американската селскостопанска търговска група, която притежава по-голямата част от зърнен терминал близо до Одеса на Черно море, заяви, че „работим, за да определим дали има прекъсвания или въздействия върху нашите операции в региона. Имаме планове за действие при извънредни ситуации“. Американската компания трябваше да изостави завода си за трошене на слънчоглед в Донецк през 2014 г., след като въоръжени лица го превзеха.
Nestlé, най-голямата хранителна компания в света, има близо 5800 служители в Украйна. Швейцарската група препоръча на служителите да останат у дома и да следват указанията на властите.
Всичко за войната в Украйна четете тук
преди 2 години Много емоции под давлението на пропагандата води до такива резултати. Както съм казвал, преди да направиш нещо, трябва да си помислиш добре и да си направиш сметката, как на теб биха ти се отразили твоите действия. Та в ситуацията ще стане нещо като - аз много обичам да гледам кози и без да си направя реална сметка дали е рентабилно това, се бухвам и инвестирам едни примерно 20000 лева. Правя го емоционално - обичам много козите. След това се получава, че инвестицията ми е нерентабилна и губя парите. Та трябва хладна преценка - без емоции. Сега бушуват много емоции и това обикновено замъглява реалната преценка. Та това е по - просто казано положението със санкциите срещу Русия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Сутринта обявих жестоки санкции на бензиностанциите и хипермаркетите. Казах им, че са мръсни варвари, които газят демокрацията и няма да си купя нищо от тях, докато не ми заиграят по свирката. Сега ги чакам да се обадят да преговаряме....А сега сериозно. Лемурите от ЕС и САЩ не могат от един СУИФТ да ги извадят, а се бият в гърдите, че налагали санкции??? Спрете незабавно вноса на всичко от Русия бе, кавали. Белким ги усетят тия "санкции" руснаците... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години О, бедняк - намерил си спонсор да ти плати интернета, честито :)Какво е чувството рашките акции да олекват наполовина, съчетано с потъване на руплата? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Хайде сега да видим какво ще си причини "демократическият свят", налагайки санкции на "икономиката-жуже" на Русия !!! Задайте си въпросът: какво би станало, ако Apple с пазарна капитализация 3 ГБ, спре да фабрикува телефончета? Отговор: абсолютно нищо !!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Абе, той и запада разчитаме на Китай да му осигурява икономическият растеж , а сега се чуди кво да прави с него така, че леко с взаимовръзката отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Путин да не се скара с Китай, че тогаз ще ядем дядовия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Нека не се държим като развълнувани ученички. "Тоталитарни режими", междувременно всичко в магазина е от Китай. Да спрем и с тях търговията, ако ще сме високо морални и принципни? Като изринаха Тибет, имаше ли "санкции" въобще, не си спомням? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Като цяло ще страдаме... Да, но дали би било по-добре да продължим да работим с тоталитарни режими? Свободната търговия и икономика ще се съвземат те саморегулируеми, но човешките животи няма да се върнат :/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Производители на торове - няма торове, няма храна - страдаме ние; голям износител на петрол и газ - дигат се цените, има недостиг - страдаме ние; една трета от световния износ на пшеница - няма пшеница, вдигат се цените - страдаме ние; желязо, алуминий... суровини за производство на чипове... Мале много тежко ще ги накажем? Като си го изстрадаме ние? Нещо като самобичуването в средните векове? отговор Сигнализирай за неуместен коментар