IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Последствията за икономиката от нахлуването на Русия в Украйна ще са мащабни

Прекъсвания на износа ще засегнат широк спектър от индустрии - от производители на торове до производители на храни, автомобили и самолети

10:13 | 25.02.22 г. 31
<p>
	<em>Снимка: EPA/ROMAN PILIPEY</em></p>

Снимка: EPA/ROMAN PILIPEY

Автомобилна индустрия

В Украйна има фабрики, които произвеждат автомобилни части, с което страната се свързва с веригите на доставки както за руската, така и за по-широката европейска автомобилна индустрия. Основните международни доставчици, включително Bosch и Aptiv, имат заводи в западната част на страната, по протежение на границата с Полша.

Много от другите фабрики в сектора произвеждат електрически кабели и разчитат на по-евтината работна ръка. Те са собственост на компании, които имат подобни операции в Северна Африка, според Иън Хенри, специалист по автомобилното производство в AutoAnalysis. „В момента е трудно да се каже колко скоро Украйна ще стане определящ производствен проблем, а не просто поредното главоболие“, казва Хенри.

Снабдяването с паладий, който се използва в каталитични преобразуватели и полупроводници, както и никел за батерии, е проблем. Нарастващата цена на никела, доставки на който се правят също от Индонезия и Филипините, вече накара производителите на автомобили да потърсят алтернативни материали за батериите си за електрически автомобили, според Доминик Триб, специалист по веригата на доставки в консултантската компания Vendigital.

Няколко автомобилни производители имат предприятия в Русия - Renault, Stellantis, Toyota, Kia и Nissan. Renault, който притежава най-големия автомобилен производител в страната "Автоваз", е най-изложен на рискове. Руското му дъщерно дружество има два завода, а Renault има собствен завод в Москва. Автомобилите на френския автомобилен производител представляват малко под една трета от продаваните превозни средства в страната.

Лука де Мео, главен изпълнителен директор на компанията, коментира пред медията миналата седмица, че компанията изготвя планове за действие при извънредни ситуации, за да поддържа притока на части към обектите в случай на санкции или прекъсване. Между 10% и 20% от частите, които отиват в заводите на "Автоваз", са вносни, докато за завода на Renault в Москва делът е между 30% и 40%.

Някои от руските доставчици на Renault включват френската Valeo, която има фабрика източно от Москва, произвежда някои трансмисионни системи и други части. Valeo в четвъртък заяви, че следи ситуацията.

Stellantis е единствената автомобилна компания с база в Русия, която изнася значителен обем превозни средства за Европа. Собственикът на Jeep и Fiat планираше да започне производството на микробуси за износ в Калуга, южно от Москва, за да отговори на нарастващото търсене. По-рано тази седмица Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, каза, че групата може да прехвърли дейностите си обратно в Европа, ако се стигне до забрана на износ или ако не може да получава части.

Производители на храни

Украйна е един от водещите световни производители на зърнени храни и слънчогледово масло, затова и западните търговци на зърно, хранителни компании и някои пивовари имат операции в Украйна. С навлизането на руски войски в страната няколко от тях прекратиха операции.

Mondelez, производителят на шоколад Cadbury и бисквитки Oreo, заяви, че спира дейността на двете си украински фабрики в Тростянец и Вишгород, които произвеждат редица продукти, включително местни марки.

Carlsberg, третият по големина пивовар в света, казва, че и в трите му пивоварни в Украйна работата е спряна. „Преустановихме работата в нашите пивоварни в Запорожие и Киев и помолихме служителите си да останат вкъщи и да спазват инструкциите на властите. Третата ни пивоварна в Лвов е временно затворена поради прекъсване на доставките на природен газ“, посочва датската група.

Cargill, американската селскостопанска търговска група, която притежава по-голямата част от зърнен терминал близо до Одеса на Черно море, заяви, че „работим, за да определим дали има прекъсвания или въздействия върху нашите операции в региона. Имаме планове за действие при извънредни ситуации“. Американската компания трябваше да изостави завода си за трошене на слънчоглед в Донецк през 2014 г., след като въоръжени лица го превзеха.

Nestlé, най-голямата хранителна компания в света, има близо 5800 служители в Украйна. Швейцарската група препоръча на служителите да останат у дома и да следват указанията на властите.

Всичко за войната в Украйна четете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

29
rate up comment 7 rate down comment 3
doba
преди 2 години
Пука ли ти, нали вече сме мулти-културни, мулти-верующи, мулти...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 3 rate down comment 6
Стоян Петров
преди 2 години
Никога. България е само транзитна страна за мюсюлманите. Ако не знаеш, даже и братята роми отидоха в Германия. Пък и друго си е най - голямата, най - богатата и най - силната страна русия, да сложи фереджето.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 4 rate down comment 5
doba
преди 2 години
А в коя година БГ ще станем мюсюлмани?..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 4 rate down comment 6
Стоян Петров
преди 2 години
Въпрос за милион рубли - кога русия ще стане мюсюлманска страна. Отговорите са, до 5 години, до 10, до 15 или до 20 години.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 2 rate down comment 6
Стоян Петров
преди 2 години
Ще не вмерла русия..Мм Слава русия!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 3 rate down comment 5
Стоян Петров
преди 2 години
Ще не вмерла русия..Мм Слава русия!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 6 rate down comment 4
vaallko
преди 2 години
Да, наистина си прав, но мисля, че към печелившите трябва да добавим и Китай. Иначе, цялата история на англосаксите е такава още от времето на Британската империя. Един пример - през 1703 година е подписан Метуенския договор между Португалия и Англия за преференции при внос на португалски вина в Англия, срещу задължението на Португалия да допусне на своя пазар вълнени платове произведени в Англия, също на преференциален режим. Познайте какво става. Португалците се радват за виното първоначално, но малко по - късно настъпва отрезвяване. Англия така или иначе не произвежда вино, така че местния бизнес не е засегнат, но за сметка на това в Португалия влизат евтини английски платове и това води до фалит на всички предприятия за производство на платове на територията на Португалия. Хитро нали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 4 rate down comment 1
дядя Вова
преди 2 години
Ще не вмерла Украина.. Мм. Слава Украине!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 3 rate down comment 0
data
преди 2 години
Пропусна че Германия няма да драпа толкова срещу санкциите срещу Китай
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 1 rate down comment 1
data
преди 2 години
После ще дойде новият Христов, щеразобличи колко лош е Путин и тн . Украйна ще стана усср а САЩ ще продават оръжие на воля
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още