Автомобилна индустрия
В Украйна има фабрики, които произвеждат автомобилни части, с което страната се свързва с веригите на доставки както за руската, така и за по-широката европейска автомобилна индустрия. Основните международни доставчици, включително Bosch и Aptiv, имат заводи в западната част на страната, по протежение на границата с Полша.
Много от другите фабрики в сектора произвеждат електрически кабели и разчитат на по-евтината работна ръка. Те са собственост на компании, които имат подобни операции в Северна Африка, според Иън Хенри, специалист по автомобилното производство в AutoAnalysis. „В момента е трудно да се каже колко скоро Украйна ще стане определящ производствен проблем, а не просто поредното главоболие“, казва Хенри.
Снабдяването с паладий, който се използва в каталитични преобразуватели и полупроводници, както и никел за батерии, е проблем. Нарастващата цена на никела, доставки на който се правят също от Индонезия и Филипините, вече накара производителите на автомобили да потърсят алтернативни материали за батериите си за електрически автомобили, според Доминик Триб, специалист по веригата на доставки в консултантската компания Vendigital.
Няколко автомобилни производители имат предприятия в Русия - Renault, Stellantis, Toyota, Kia и Nissan. Renault, който притежава най-големия автомобилен производител в страната "Автоваз", е най-изложен на рискове. Руското му дъщерно дружество има два завода, а Renault има собствен завод в Москва. Автомобилите на френския автомобилен производител представляват малко под една трета от продаваните превозни средства в страната.
Лука де Мео, главен изпълнителен директор на компанията, коментира пред медията миналата седмица, че компанията изготвя планове за действие при извънредни ситуации, за да поддържа притока на части към обектите в случай на санкции или прекъсване. Между 10% и 20% от частите, които отиват в заводите на "Автоваз", са вносни, докато за завода на Renault в Москва делът е между 30% и 40%.
Някои от руските доставчици на Renault включват френската Valeo, която има фабрика източно от Москва, произвежда някои трансмисионни системи и други части. Valeo в четвъртък заяви, че следи ситуацията.
Stellantis е единствената автомобилна компания с база в Русия, която изнася значителен обем превозни средства за Европа. Собственикът на Jeep и Fiat планираше да започне производството на микробуси за износ в Калуга, южно от Москва, за да отговори на нарастващото търсене. По-рано тази седмица Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, каза, че групата може да прехвърли дейностите си обратно в Европа, ако се стигне до забрана на износ или ако не може да получава части.
Производители на храни
Украйна е един от водещите световни производители на зърнени храни и слънчогледово масло, затова и западните търговци на зърно, хранителни компании и някои пивовари имат операции в Украйна. С навлизането на руски войски в страната няколко от тях прекратиха операции.
Mondelez, производителят на шоколад Cadbury и бисквитки Oreo, заяви, че спира дейността на двете си украински фабрики в Тростянец и Вишгород, които произвеждат редица продукти, включително местни марки.
Carlsberg, третият по големина пивовар в света, казва, че и в трите му пивоварни в Украйна работата е спряна. „Преустановихме работата в нашите пивоварни в Запорожие и Киев и помолихме служителите си да останат вкъщи и да спазват инструкциите на властите. Третата ни пивоварна в Лвов е временно затворена поради прекъсване на доставките на природен газ“, посочва датската група.
Cargill, американската селскостопанска търговска група, която притежава по-голямата част от зърнен терминал близо до Одеса на Черно море, заяви, че „работим, за да определим дали има прекъсвания или въздействия върху нашите операции в региона. Имаме планове за действие при извънредни ситуации“. Американската компания трябваше да изостави завода си за трошене на слънчоглед в Донецк през 2014 г., след като въоръжени лица го превзеха.
Nestlé, най-голямата хранителна компания в света, има близо 5800 служители в Украйна. Швейцарската група препоръча на служителите да останат у дома и да следват указанията на властите.
Всичко за войната в Украйна четете тук
преди 2 години Прав си, защото моите наблюдения са, че САЩ и Русия (разбирай т.нар. корпорации в сянка) играят заедно, с цел сметката да се плати от ЕС. И юрогейзерите плащат като обезумели... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Като гледам, от цялата история УСА е май най на далавера. Норд стрийм който се мъчат от години да го блокират е спрян, ще могат да си продават на воля втечнения газ. Стратегическия враг Русия е изолиран с наложени санкции. Печелят влияние в северна и централна източна европа като се правят че ги пазят от Путин. НАТО ще трябва да се въоражава сериозно за да е готов за нарастналата заплаха - големи печалби за американския военен сектор. ЕУ и в частност германската икомоника няма да дарпат толкова заради липса на суровини и скъпа енергия, така че УСА могат да продължават да се бият в гърдите че са най проспериращи в света. Евентуалната военна независимост на европа чрез създаването на собствена армия и превръщането и в глобален играч е вероятно стопирана.Да се готви Китай. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Две по математика :) как се губят 126% ??? Няма по-голяма загуба от 100%. Я виж Франкфуртската борса... всички руски акции обърнаха нагоре, дори и СБЕР. Отделно руските ми бяха 15% от портфейла. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Не беше ли: "Който пее, сам пада в него"? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Имаше май една българска поговорка: Който гроб копае другиму, сам пада в него. Айде приятен ден ! Една корекция - не дръжте пари в брой и в банкови сметки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Един добросъвестен съвет - не дръжте пари в брой. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ето какво казва нашия финансов министър, не аз: "Финансовият министър Асен Василев вече коментира, че може да се очаква шокова инфлация. Тя ще бъде подхранена от военния конфликт, санкциите срещу агресора и възможното ограничаване или дори спиране на доставките на руски газ и петрол към Европа. Тези рискове вещаят ескалация на цените на енергоносителите на международните борси, което ще се прехвърли и върху всички останали стоки и услуги - от хляба и тока до транспорта и жилищата." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Митко, цените на руснаците просто грумнаха. Вносители на електроника вчера ги вдинаха с 30%. Рублата клони към 100 за долар, ще отиде на 150-200, ако Централната банка не я крепи изцяло - милиардите текат. Ама то и 100 тояги на чужд(руския) гръб са малко. PS Не искам да ти се подигравам, че за 5 дни си изгубил 126% от стойността на акциите на газпром, но не мога да не призная че лекичко злорадствам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Грешиш, не немогат а не искат . Просто се следва сценария от предходната студена война и така кат гледам май това устройва всички отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Свърши вече времето за броене на вноса от Мордор. Оцеляването на демократичните общества, война и избиването на хора струват много повече от временни икономически затруднения. Кремълския психопат трябва да фалира и да го пребият собствените му хора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар