fallback

Евродепутат: Необходим е чист технологичен микс за декарбонизацията на транспорта

Трябва да се инвестира повече в биогоривата, които ще играят ключова роля в свиването на въглеродните емисии през следващите години, смята Шон Кели

18:25 | 18.11.19 г. 8

Декарбонизацията на транспорта е огромно предизвикателство и за да се случи това, ще трябва да се внедри комбинация от чисти технологии за ускоряване на прехода към устойчива система, смята евродепутатът Шон Кели, цитиран от Euractiv.

„Електрификацията, разбира се, ще играе ключова роля, но устойчивите усъвършенствани биогорива, както е описано в наскоро финализираната Директива за възобновяема енергия (REDII), също разполагат с потенциал да подпомогнат процеса, когато е целесъобразно и където е рентабилно“, споделя ирландският политик. 

Според него устойчивите биогорива могат да помогнат за декарбонизирането на европейския транспортен сектор, но тези енергийни източници се нуждаят от увеличаване на инвестициите.

„Необходими са по-големи инвестиции в модерни биогорива, тъй като те могат да имат значителен принос и се надявам, че REDII най-накрая ще даде известна сигурност на инвеститорите, след дългия период на политическа несигурност в сектора“, добавя Кели.

Неговото изявление е свързано с Междуправителствения панел на ООН за изменението на климата (IPCC), като евродепутатът подчертава, че трябва да бъдат разгледан всички възможности за мобилността в това отношение.

В доклада за 2018 г. представителите на панела посочват, че бързината, с която протича преходът в транспортния сектор, който трябва да отговаря на целта на Европейския съюз (ЕС) и Парижкото споразумение за климата за ограничаване на покачването на глобалната температура до 1,5 градуса по Целзий, е необходимо да включва повече биогорива и електричество в транспорта, единственият сектор в икономиката, където емисиите на въглероден диоксид продължават да нарастват.

Особено в Европа въглеродните емисии, отделяни от автомобилния транспорт, продължават да нарастват от 2013 г., като този сектор допринася за около една пета от общите емисии в икономиката. Въпреки че количествата емисии се свиват с 3.3% през 2012 г., те все още са с 20.5% по-високи, отколкото през 1990 г., която се ползва за базова година в това отношение.

transport

Като част от пакета „Чиста енергия за всички европейци“, държавите членки на ЕС преразгледаха директивата за възобновяема енергия с цел да увеличат използването на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) и да помогнат на блока да изпълни задълженията си спрямо Парижкото споразумение.

ЕС реши да определи  цел от 14% за дял на ВЕИ в транспорта, 3,5 на сто от които трябва да бъдат запазени за биогоривата.

Понастоящем държавите членки на ЕС изготвят своите национални планове за енергия и климат, които в основата си ще определят точната комбинация от ВЕИ, които ще бъдат използвани за постигане на целите в областта на климата. Крайният срок за представяне на финализираните планове е до края на годината.

Euractiv се свърза и с Адам Браун, британски експерт по биоенергия, който заяви, че са необходими както устойчиви биогорива, така и електрификацията.

Според него REDII предоставя стабилна рамка за биогоривата за следващите десет години, но на национално ниво трябва да се изгради политика и регулации, които да гарантират ранен пазар на усъвършенстваните биогорива и достатъчно и сигурно възнаграждение, което да даде стойност на инвестициите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:43 | 14.09.22 г.
fallback