fallback

Голяма част от най-важните услуги за гражданите в София са дигитализирани

Втората фаза след дигитализирането на услугите е използването на генерираните данни за информирани решения от местната власт

17:05 | 12.04.22 г. 1

Снимка: Pixabay.com

Столична община има над сто дигитални услуги, като до този момент приоритет са били най-важните услуги, от които гражданите имат нужда всеки ден. На практика изцяло са дигитализирани всички въпроси, свързани със закупуването на жилище, а от 9 май предстои и смяната на адрес в целия град да става изцяло онлайн. Това каза Георги Георгиев, председател на Столичния общински съвет, по време на конференцията Digital Sofia.Smart City.

На следващ етап генерираните данни от дигиталните услуги трябва да бъдат използвани за вземане на информирани решения от градската власт, смята Георгиев. Като най-голям успех в усилията на Столична община за дигитализиране на услугите той посочи възможността за електронно закупуване на билети в градския транспорт. Над 5000 устройства са поставени във всички превозни средства в града, като над 70% от закупените билети от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) са дигитални. Възможностите за безконтактни плащания на практика са изместили хартиения билет, като са му отредили дял от едва една трета в продажбите.

Системата за е-билети в столичния градски транспорт дава информация за движението на пътниците, която може да бъде използвана за планиране на маршрутите на превозните средства и за създаване на нова тарифна политика, която да дава възможност за таксуване и пътуване на време. Георгиев определи въвеждането ѝ като най-важната задача за Столичния общински съвет през първото полугодие. „За да определим тарифите, анализираме потребителските навици, виждаме как най-често плащат близо половин милион софиянци, които пътуват всеки ден, какъв транспорт предпочитат, какви връзки правят. Това е една от характеристиките на умните градове“, посочи Георгиев.

Публичните власти в цял свят обаче обичайно изостават от частния сектор, затова според Георгиев изключително важни са публично-частните партньорства, включително в областта на дигиталната трансформация на градовете. 

Според Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ, времето, когато маршрути на градския транспорт са били променяни на база лайкове във Facebook е отминало. „В последните месеци сме променили и ускорили над 50 разписания на градския транспорт на база реалните данни, които системата за електронно закупуване на билети генерира. Знаем във всеки момент и във всеки участък колко е запълнено дадено превозно средство, а това променя целия смисъл на мобилността, което ще бъде усетено от гражданите“, посочи Дилчев.

Главният архитект на София Здравко Здравков съобщи, че в Направление „Архитектура и градоустройство“ вече са обединени девет регистъра, а преди месец е пуснат и регистърът на имотите, които подлежат на отчуждаване. Той посочи, че е огромна битката за предаване на проекти в дигитална среда.

„Сега се намираме в хибриден вариант – все още трябва да слагам печати върху хартиени копия, после се налага да сканираме документите и да ги архивираме“, каза Здравков. Според него процесът трябва да се дигитализира изцяло, тъй като това е единственият път за преодоляване на корупцията. Към момента обаче „хартиената фабрика“ е толкова голяма, че от НАГ са сключили договор с Lidl да им предоставят няколко пазарски колички, за да могат деловодителките да разнасят папките. „Необходимо е да намалим обема от хартия, да помислим глобално как да разрешим въпроса с обмяната на информация, тя да е достъпна и да е геореферирана“, посочи главният архитект.

Той изрази готовност Столична община да даде своето ноу-хау, за да може дигитализация да излезе и извън София.

Най-значимият проект през следващата година в областта на дигиталната трансформация в София е електронната идентификация, съобщи общинският съветник в СОС Християн Петров. Целта е връзката между гражданите и Столична община да става през телефона, допълни той. Общината работи активно с държавата, като разполага с хардуер и частичен софтуер за реализирането на проекта. Освен това ще се работи в посока дигитализиране на вътрешния документооборот на общината и за интегриране на 50 електронни услуги.

Елица Панайотова, координатор „Зелена София“ към Столична община, посочи сред пилотните проекти, по които работи ведомството ѝ, проект за маршрути за училищни автобуси на база адресните регистрации на децата от първи до четвърти клас. Целта му е да бъде намален трафикът около училищата. Тестовият период е съвпаднал с пандемията, но тя се надява скоро да бъдат пуснати редовни линии, за да бъде натрупана повече информация.

Друг проект е свързан с развитие на услугата електрически автобус на поискване. При него чрез приложение маршрутът му може да се променя в зависимост от търсенето на хората, които го ползват. В рамките на проекта е започнало да работи и приложението Sofiacoin, което има две цели – да стимулира хората да се придвижват по-екологично в града и да предоставя данни за най-ползваните маршрути.

Мария Христова, главен изп. директор на Столична общинска агенция за приватизация и инвестиции, съобщи, че 2,5 трлн. долара ще бъдат инвестирани в умни градски решения по света до 2026 г. Последни статистики сочат, че умните градски решения повишават БВП на градовете с 21% за пет години и увеличават населението му с 13%.

Копенхаген е един от водещите градове в света за умни градски решения. От 2010 г. властите в датската столица задължават всяка нова сграда да изгражда зелена площ на покривите си, което помага за изчистване на въздуха и предотвратява наводняването ѝ. Барселона има отделен квартал 22, който е тестово поле за малки стартиращи иновативни компании да правят иновативните си проекти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:07 | 13.09.22 г.
fallback