fallback

Димитър Събев: Българинът е умерен и отговорен консуматор

Журналистът прави потребителски портрет на българите с академична цел и установи, че си правим сами зимнина и търсим места за почивка без много туристи

12:52 | 23.08.19 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Над 70% от хората, участвали в академична анкета за потребителския профил на българите, не вярват, че отпадъците, събирани в контейнерите за разделно събиране, се рециклират. Това сочи проучване, което журналистът Димитър Събев прави за дисертация съвместно с УНСС.

Резултатите са работни и предварителни и предстои по-детайлната им статистическа обработка, уточнява от националното радио.

„Получи се една много популярна анкета. Събрахме до този момент, без почти никакъв бюджет, отговорите на 1350 души, което е повече, отколкото едно дежурно маркетингово изследване прави“, поясни Димитър Събев по БНР.

От проучването се разбира, че 40% от хората през изминалата година са изхвърляли закупени, но неупотребени стоки, включително храна, с която са се били презаредили, показват още данните на този етап.

Домовете ни са пълни със стара и ненужна техника

Анкетата показва още, че над 2/3 от участниците имат в дома си стари компютри, стари счупени мобилни устройства. Според Димитър Събев това са ресурси, които стоят захвърлени в домовете ни.

„В тях има злато, други скъпоценни метали, които чисто и просто могат да се рециклират. Когато маркетингът ни кара да купуваме все повече и повече неща, а икономическата система не гарантира преработката на тези неща, всъщност губи природата.“, смята икономистът.

Анкетата показва, че всеки втори българин търси за ваканцията си места без много туристи.

„Маркетингът е „свикнал“ да ни продава възможно най-много – този вид маркетинг, в който живеем. Те искат да познаят, да проучат потребителя, така че да могат да му изсипят колкото се може от своите продукти, от своите услуги, да даде за тях колкото се може по-голяма част от своите пари, да задлъжнее, да поеме кредит и по такъв начин те ще са изпълнили своите маркетингови цели за растеж“, коментира Димитър Събев.

Голяма част от хората произвеждат и консервират храни

В анкетата има запитване дали респондентите сами произвеждат продукти в домашно стопанство, какъв източник на заем предпочитат – банка или приятели и роднини. Оказва се, че 44% произвеждат храни и консерви собственоръчно, а 65% търсят финансова помощ от приятели и роднини.

Събев отбеляза, че вероятно процентът на произвеждащи сами храна е по-голям, защото анкетата е фокусирана повече сред жители на големия град.

„Българинът като цяло не обича да живее на кредит. Това се потвърди много ясно – че кредитният ентусиазъм не е като у американеца", потвърди анализаторът. „Под 6% от респондентите са казали, че са теглили кредит, за да направят подарък, под 15% пазаруват активно в деня, известен като „черен петък“. Тоест, българите не са някакви родени консуматори, които искат да трупат и да трупат неща“.

Димитър Събев е убеден, че българският потребител се намира в онази точка, към която осъзнатите потребители в развитите общества се стремят, където „хората, гражданите се мъчат да излязат от тази клетка – купувай повече, за да си по-щастлив“. 

„България и българите имат едно предимство спрямо модерния западен консуматор, тъй като той се връща в момента там, където е българинът“, коментира в заключение Димитър Събев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:27 | 04.09.22 г.
fallback