IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пирова ли е победата по пакет „Мобилност“ за българските превозвачи?

Приетите от ЕП промени затрудняват още повече и влошават ситуацията, твърдят превозвачи

15:13 | 05.06.18 г. 25
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Новите промени в пакет „Мобилност“ влошават условията за българските превозвачи. Това каза превозвачът Петко Ангелов пред „Фокус“. По думите му става дума или за недоразумение, или за измислица на европейските чиновници. Той уточни, че реакция от страна на превозвачите ще бъде предприета, след като стане ясно какво точно се е случило.

Мисля, че евродепутатите са подвели премиера Бойко Борисов, казвайки, че сме постигнали победа. В момента сме в по-лоша ситуация от преди, защото предишният вариант беше, че шофьорите се прибират на 3 седмици, а камионите остават, докато сега камионите трябва да се прибират на 3 седмици с товар до България и да излизат с товар. Това е измислица на чиновниците, която е много лоша за нас. В първия момент и ние недоумявахме какво се случва, тъй като очаквахме, че с приетата декларация за шофьорите ситуацията ще се подобри, а сега излиза, че с новия вариант, дори и камионът да се прибере празен, не се признава, че се е прибрал“, обясни превозвачът.

Петко Ангелов допълни, че предстои всички браншови организации да напишат открито писмо и декларация с искане за разяснение и водене на преговори наново.

След като Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли част от текстовете на пакета „Мобилност“, срещу които протестираха българските превозвачи, отзивите в България са противоречиви.

Изпълнена е първата точка, която беше изключително важна. Вчера беше гласувана т.нар. Директива за командироване на работници в чужбина. Това е много важна стъпка. Оттук нататък предстои още много работа, каза зам.-министърът на транспорта Ангел Попов.

Евродепутатът Андрей Новаков определи одобреното от ЕП като значителен успех.

Евродепутатът Ангел Джамбазки обаче коментира пред радио „Фокус“, че преждевременните празненства за пакета „Мобилност“ са излишни, тъй като битката тепърва предстои. По думите му въпреки добрите новини има множество нюанси, дори в приетите точки, които тепърва ще будят съмнение.

Самото предложение за плана „Макрон“ беше показателен пример за двойния стандарт, прилаган към страни от Източна Европа", добави той. „Отпадна текстът, който задължаваше водачите да се прибират по родните си места на 21 дни, но само ако предварително уведомят къде ще почиват на 21-вия ден и то две седмици предварително. Това отново създава затруднения, защото водачът така трябва да си планира транспорта, за да каже къде ще бъде, което за транспорта е дълъг срок и ще бъде трудно. Има още една уловка - в третия документ от пакета се гласува връщането задължението на превозното средство да товари или разтоварва поне веднъж на 21 дни в държавата, в която е регистрирано. Това по същество означава връщане на камиона - дали ще е водачът или превозното средство е едно и също“, обясни той.

„Вчерашното гласуване е добра новина за родния транспортен бизнес, но Западна Европа не се е отказала от прокарване на идеите си", обясни Ангел Джамбазки. „Краят на казуса вероятно ще стане ясен през есента", прогнозира евродепутатът.

Стратегическият пробив, постигнат по време на това гласуване, е Директивата за командированите работници да не се прилага относно международния транспорт, каза по БНР евродепутатът Петър Курумбашев от Прогресивния алианс на социалистите и демократите, член на транспортната комисия. „От друга страна се казва, че тази директива ще се прилага още от първия ден за каботажа. Така че едното е добре за нас, другото не е добре за нас“, обясни Курумбашев.

Относно ползването на кабините за почивка Курумбашев уточни, че е било гласувано седмичната почивка и намалената седмична почивка да се ползват в хотел или друго място, осигурено от работодателя. „Хубавият момент за нас е, че не е задължително да се ползват вкъщи, а че може да се ползват или вкъщи, или на място, посочено от шофьора. Това е дефиницията, за която дълго време се борихме.“ 

Петър Курумбашев акцентира върху противоречие между тази и друга норма заради заложеното изискване на всеки три седмици да има поне едно натоварване и разтоварване в държавата-членка на регистрация, тоест ако отпада изискването за връщането на шофьора, то остава изискването за връщане на камиона, което Курумбашев определи като странно.

Резултатът от гласуването във водещата транспортна комисия е много по-различен от този в Комисията по заетост и социална политика, подчерта Петър Курумбашев. Предстои третото гласуване - в пленарната зала, затова е много рано да се бие тъпана, изтъкна той.

„В момента сме към края на второто полувреме по отношение на парламента. Да видим как ще преминат в пленарна зала всички тези 7-8 гласувания, от които 3-4 са сериозно в наша полза, 3-4 не са в наша полза.“

Курумбашев предположи, че гласуването в парламента може да стане в рамките на настоящата сесия - през юли.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:02 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

5
rate up comment 7 rate down comment 10
Sokratus
преди 6 години
Това е конкуренция и оцелява този който му се работи повече! Минималната работна заплата на шофьор е минала 1800 евро и шофьори няма! Всяка фирма търси. Да не смятате, че при този недостиг шофьорите не определят какво искат и колко!?! Ако не им го дадат, отиват в друга фирма, на секундата! ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 10
Sokratus
преди 6 години
Има огромна разлика! В Европа е гарантирана мобилност на работната ръка и на капитала! Не може да ограничават работната ръка, това е против основните свободи на ЕС! Няма как Източноевропейска фирма да не работи повече и да не иска по-малко пари за да успее! Французите рабоят по 4 дни в седмицата! С това ли да се сравняваме. Или ако даваме същите цени като западноевропейските фирми, те с кой ще работят - с техните си!И най-важното тези 100 хиляди шофьора вкарват в България, над 2 млрд евро на година! Или да се лишим от тях и тези хора да получават по 100лв в България, ако си намерят работа!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 2
Стоян Петров
преди 6 години
Не само данъците, а и заплатите и командировъчните които плащат ще трябва да са по-високи. Но "предпиемача" Бай ***-превозвач, няма лесно да се "даде"!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 16 rate down comment 7
das
преди 6 години
Е какво е лошото камиона да се прибира на 3 седмици в БГ-то? Ако искате да правите бизнес в чужбина, регистрирайте си там фирма и камиони. Ако искате в БГ-то, тогава тук и се връщайте на определеното време. Аман от тукашни тарикати, хем да са тук заради нереално ниските данъци за фирмите и камионите, хем ако може само на запад да въртят курсове с БГ шофьори за по-евтино. Това си е чиста нелоялна конкуренция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 15 rate down comment 2
Sokratus
преди 6 години
Не са го подвели на ББ! Просто както винаги си прави PR!А точно каква е истината не го интересува!;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още