Новите промени в пакет „Мобилност“ влошават условията за българските превозвачи. Това каза превозвачът Петко Ангелов пред „Фокус“. По думите му става дума или за недоразумение, или за измислица на европейските чиновници. Той уточни, че реакция от страна на превозвачите ще бъде предприета, след като стане ясно какво точно се е случило.
„Мисля, че евродепутатите са подвели премиера Бойко Борисов, казвайки, че сме постигнали победа. В момента сме в по-лоша ситуация от преди, защото предишният вариант беше, че шофьорите се прибират на 3 седмици, а камионите остават, докато сега камионите трябва да се прибират на 3 седмици с товар до България и да излизат с товар. Това е измислица на чиновниците, която е много лоша за нас. В първия момент и ние недоумявахме какво се случва, тъй като очаквахме, че с приетата декларация за шофьорите ситуацията ще се подобри, а сега излиза, че с новия вариант, дори и камионът да се прибере празен, не се признава, че се е прибрал“, обясни превозвачът.
Петко Ангелов допълни, че предстои всички браншови организации да напишат открито писмо и декларация с искане за разяснение и водене на преговори наново.
След като Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли част от текстовете на пакета „Мобилност“, срещу които протестираха българските превозвачи, отзивите в България са противоречиви.
Изпълнена е първата точка, която беше изключително важна. Вчера беше гласувана т.нар. Директива за командироване на работници в чужбина. Това е много важна стъпка. Оттук нататък предстои още много работа, каза зам.-министърът на транспорта Ангел Попов.
Евродепутатът Андрей Новаков определи одобреното от ЕП като значителен успех.
Евродепутатът Ангел Джамбазки обаче коментира пред радио „Фокус“, че преждевременните празненства за пакета „Мобилност“ са излишни, тъй като битката тепърва предстои. По думите му въпреки добрите новини има множество нюанси, дори в приетите точки, които тепърва ще будят съмнение.
„Самото предложение за плана „Макрон“ беше показателен пример за двойния стандарт, прилаган към страни от Източна Европа", добави той. „Отпадна текстът, който задължаваше водачите да се прибират по родните си места на 21 дни, но само ако предварително уведомят къде ще почиват на 21-вия ден и то две седмици предварително. Това отново създава затруднения, защото водачът така трябва да си планира транспорта, за да каже къде ще бъде, което за транспорта е дълъг срок и ще бъде трудно. Има още една уловка - в третия документ от пакета се гласува връщането задължението на превозното средство да товари или разтоварва поне веднъж на 21 дни в държавата, в която е регистрирано. Това по същество означава връщане на камиона - дали ще е водачът или превозното средство е едно и също“, обясни той.
„Вчерашното гласуване е добра новина за родния транспортен бизнес, но Западна Европа не се е отказала от прокарване на идеите си", обясни Ангел Джамбазки. „Краят на казуса вероятно ще стане ясен през есента", прогнозира евродепутатът.
Стратегическият пробив, постигнат по време на това гласуване, е Директивата за командированите работници да не се прилага относно международния транспорт, каза по БНР евродепутатът Петър Курумбашев от Прогресивния алианс на социалистите и демократите, член на транспортната комисия. „От друга страна се казва, че тази директива ще се прилага още от първия ден за каботажа. Така че едното е добре за нас, другото не е добре за нас“, обясни Курумбашев.
Относно ползването на кабините за почивка Курумбашев уточни, че е било гласувано седмичната почивка и намалената седмична почивка да се ползват в хотел или друго място, осигурено от работодателя. „Хубавият момент за нас е, че не е задължително да се ползват вкъщи, а че може да се ползват или вкъщи, или на място, посочено от шофьора. Това е дефиницията, за която дълго време се борихме.“
Петър Курумбашев акцентира върху противоречие между тази и друга норма заради заложеното изискване на всеки три седмици да има поне едно натоварване и разтоварване в държавата-членка на регистрация, тоест ако отпада изискването за връщането на шофьора, то остава изискването за връщане на камиона, което Курумбашев определи като странно.
Резултатът от гласуването във водещата транспортна комисия е много по-различен от този в Комисията по заетост и социална политика, подчерта Петър Курумбашев. Предстои третото гласуване - в пленарната зала, затова е много рано да се бие тъпана, изтъкна той.
„В момента сме към края на второто полувреме по отношение на парламента. Да видим как ще преминат в пленарна зала всички тези 7-8 гласувания, от които 3-4 са сериозно в наша полза, 3-4 не са в наша полза.“
Курумбашев предположи, че гласуването в парламента може да стане в рамките на настоящата сесия - през юли.
преди 6 години Абе вие т ъпи ли сте, луди ли сте, или на луд шапката носите? Откъде се нацвъкахте точно в тоя сайт такива специалисти по трудовото законодателство в "съответната страна"...?!Я ми обясни бре, докторе по трудово право, кой ще ми забрани да наема френска или даже турска транспортна фирма, за да ми прекара стоката от България до Германия? И защо требва българското трудово законодателство да се занимава с трудовите правоотношения на собственика на фирмата с неговите шофьори, еле па къде спят, какво ядат и къде се рат, ако не нарушават с нищо законите тук? Къде е писано, че български спедитор не може да превози товар от Франция до Англия, при положение, че клиентът - да допуснем, че е френски производител на вино, така е пожелал? Сравнил е цените и условията на няколко конкурентни фирми и е избрал българската, защото цената е по-ниска и срокът - по-кратък.Къде е проблемът? Плещенето за *** и тарикати го оставете за кварталната кръчма - тука говорим за бизнес - нормален спедиторски бизнес на реален, свободен и конкурентен пазар на стоки и услуги! Трудовото законодателство касае работодателя и работника в зоната на юрисдикция на съответното законодателство по месторегистрация на юридическото лице, а поведението на шофьорите по време на курсовете е обект на контрол от съответните местни органи на пътната и друга полиция.Това, че на французите не им харесват ниските цени на българските спедитори, си е техен проблем. И на нашите производители не им харесват ниските цени на полските домати и гръцките дини и праскови, нито на нашите млекопроизводители - цените на дотираното френско и германско сухо мляко. Така изчезнаха доста български бизнеси, но правилата ни ги спуснаха точно от там, където сега пищят. Айде аман от двойни стандарти! А още по-аман от родни пос рани евродепедавци!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Свободно движение - никой не ги е спрял да се движат и да регистрират фирмите си там . Колко чужди инвеститори бяха изгонени от БГ - или сега търсим справедливост ? Не може на чужда територия да се извършва трудова дейност неотговаряща на трудовото законодателство на съответната страна . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ти ги остави шофьорите да мислят за стандарта си и за условията си на труд! У Франция милиони *** от бившите колонии трето поколение са на издръжка на социалната им система - имат с какво да се погрижат и за шофьорите си. Изведнъж кървавия хляб на българските тираджии им създаде проблем, дагоеба...! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Всяко харчене на пари в една икономика и увеличава БВП-то! Туристите харчат пари в България изкарани в чужбина! Шофьорите правят същото! Или според теб има разлика! От тези 100хиляди роби зависят около половин милион българи. Пакета Мобилност прави нашите превозвачи неконкурентни. Защото Франсето, ще си пи у дома, но нашия няма дом там и ще иде да спи на хотел за 40-50 евро на вечер. И колко ще поскъпне услугата на превозвача? С между 30 и 50%! И след като цените на нашите превозвачи станат по-високи, кой ще работи с тях! НИКОЙ! И как ше им дават заплати тогава! Ще фалират! И кое е по-добре да получаваш по 1800 евро по 8 месеца в година, да почиваш по 4 и да храниш семейство с мизерстване по пътищата или да получаваш 800лв в България, да не може да си храниш семействоот и да мизерстваш целогодишно -Да не можеш да си купиш кола, жилище, да идеш на почивка!Оставете шофьоррите сами да си преценят кое е по-добре за тях, защото при такъв недостик на шофьори те избират за кой да работят и за колко!;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Edit:... ходи на работа, получава заплата и не е негова работа кой и как му я осигурява... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Псолютно! Жалкото е, че доста народ пише тук, без никога през живота си да му се е налагало да измисли как да изкара един лев - не негова работа кой и как му я осигурява... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Осъзнаваш ли, че тия шофьори мизерстват като спят по кабините и животът им минава така? И като вкарват пари в БГ, това вдига ли икономиката? Ами не.Пакетът на пратика им позволява вместо да подбират цени - да си вдигнат стандарта и условията на труд. Но *** това не може да го разбере... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години И какво й е нелоялното на конкуренцията? Кой закон нарушават нашите превозвачи? Май никой, щом сега са се сетили франсетата да пишат специален такъв... Ти специално как разбираш конкуренцията? И изобщо, как го разбираш ЕС като "съюз за свободно движение на хора, стоки, услуги и капитали"? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години 1800 евро по нашенски ли е!?! Мобилността ти гарантира, че където и да ти е регистрирана фирмата в ЕС, можеш да извършваш услуги в целият ЕС! А не само регистрираните във Франция, може да работят във Франция! Франсетата, са решили да работят по 4 дни в седмицата, но ние не сме и това не е нелоялност, а пазар.И защото си вмного умен, каква работа за 1800 Евро ще им предложиш на уволнените шофьори! Имаш ли някакво предложение или просто си правиш ветър в устата! Българските фирми са в нелоялна конкуренция със западните! Нямат достъп до евтин и лесен финансов ресурс. Нямат техният опит! Нямат ноухау! Единственото им преимущество е, че за да успеят трябва да работят повече от западняците! И точно това искат да им премахнат западняците! Да не могат да работят повече за да си гарантират оцеляването! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Я пак с тази гарантирана мобилност, нещо не разбрах. Защото нашите превозвачи нито искат мобилност на капитала (те не правят фирми в другите държави от ЕС където искат да въртят), нито искат мобилност на работната ръка (те искат хем да им бачкат в друга държава, хем да плащат по нашенски). В случая нито се нарушава мобилността на капитала, нито на труда, а хората се опитват да премахнат нелоляната конкуренция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар