Европейските потребители все по-често биват „атакувани“ от подвеждащи реклами онлайн. Важно е хората да имат по-критичен и преценяващ поглед към подобни предложения, защото, в крайна сметка, се налага да плащат за нежелани стоки или абонаменти. Това е и причината мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net да даде съвети как да се идентифицират и избягват абонаментните капани.
Най-често подобни реклами за безплатни пробни пакети или евтини оферти се срещат в социалните медии или като изскачащи банери, припомнят от Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България.
Тези примамливи реклами увличат потребителите в импулсивни, необмислени и дори нежелани покупки. Въпреки това, ако потребителят е обвързан с оферта, за която не е дал изричното си съгласие, сделката може да се счита за подвеждаща и невалидна. Заради това е важно хората да отхвърлят подобни „наложени“ сделки, вместо да се примиряват с тях. Ключът е в знанието Умението да се идентифицира капанът, както и познаването на правата на потребителите, е ключовият момент в противопоставянето на всяка нежелана сделка. Потребителите трябва да знаят кога да откажат да плащат за нежеланите стоки или абонаменти.
Мащабно проучване в шест европейски държави (Швеция, Норвегия, Финландия, Холандия, Белгия и Австрия) показва, че хората все още имат ограничени познания за правата си що се отнася до нежелана поръчка или абонаментен капан.
Потребителите не са наясно, че имат право на отказ, както и възможност да поискат от банката да им върне взетата сума от кредитната карта. Според проучването средната сума на абонаментен капан, в който са попадали потребителите от шестте държави за последните 3 години, е 116 евро. ECC-Net представя кратко видео с информация за характеристиките на капаните, в които може да попадне човек
Според Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България, основните оплаквания в центъра, свързани с нежелани абонаменти, се дължат на начисляване на по-голяма сума пари към сметката за телефон, когато потребителят разглежда различни сайтове за забавления през телефона си. Докато сърфира, той получава SMS, че е задължен да плати определена сума за абонамент, какъвто не е искал да направи. Ако не желае да бъде абониран за услугите, трябва да изпрати нов SMS за отказ, който също е на значителна цена. 5 лесни съвета: Преди да въведете името, имейл или адрес в даден сайт, проверете дали ще бъдете обвързани с покупка или абонамент.
На сайта трябва да бъде ясно посочено, когато се поръчва пробна стока или услуга дали след това се сключва задължителен абонамент.
Не се изисква да плащате или да връщате пакет, който не сте поръчали.
Продавачът е този, който трябва да докаже, че Вие сте се съгласили да направите дадена покупка/поръчка.
Ако продавачът изтегли пари от платежна карта без Ваше съгласие, то може да подадете жалба до обслужващата банка и да поискате средствата да се възстановят.