Случващото се през последния месец и половина в банковия сектор в България налага да се анализират внимателно възможните решения на казуса „КТБ”, отчитайки позитивите и негативите на всеки възможен подход. Целта на тази статия е да внесе малко повече яснота за възможните варианти, без да претендира за изчерпателност, тъй като всичко, което се случва в момента е базирано на допускания, пише в свой анализ икономистът от Института за пазарна икономика (ИПИ) Калоян Стайков.
Изглежда въпросът, който най-много вълнува хората на този етап, е свързан с обявения 3,5 млрд. лв. кредитен портфейл, за който няма пълна информация и според официалното съобщение на БНБ, одиторите не могат да оценят пазарната му стойност. Спекулацията около това какво е качеството на този портфейл е излишна, тъй като информация за тях има и извън банката, но отнема време, за да бъде събрана и обработена. Не е реалистично да се мисли, че в рамките на 10 работни дни може да се направи оценка на цялата банка и едновременно да се събира липсваща информация. Рано или късно тази информация ще бъде събрана и, надяваме се, публикувана.
Следващият въпрос, който нашумя последните дни, е за възможността за частно решение на проблема. Такова представлява увеличаването на капитала на банката от настоящите акционери или други инвеститори, от кредиторите на банката или дори от вложителите с депозити над 196 хил. лв. На този етап тези решения не изглеждат вероятни по две причини. Първата е, че към момента не е известна капиталовата дупка в банката, ако въобще има такава, поради обявената липса на информация за голяма част от кредитния ѝ портфейл. Втората е, че моментът за капитализиране на банката по-скоро беше изпуснат – т.е. при равни други условия интерес към капитализация на банката биха имали инвеститори, когато банката работи, а не когато е затворена и е под особен надзор.
Съществува и изключително висок репутационен риск – ако бъде предложено рекапитализиране на банката с частни средства, но няма инвеститорски интерес, напрежението и несигурността единствено ще нарасне. Ако пък има интерес от страна на частния сектор, при напрежение и множеството спекулации, свързани с банката, е много вероятно след отварянето на КТБ вложителите в нея да изтеглят голяма част от депозитите си, което да постави банката в същата ситуация. Това също ще увеличи нестабилността в системата.
Вероятно поради тези и други съображения, решение за казуса с КТБ се търси в държавата. За да бъде ангажиран публичен ресурс, е необходимо да е известна точната сума на капиталовия недостиг, която държавният бюджет трябва да осигури. Предвид недостатъчната информация за оценяването на кредитния портфейл в размер на 3,5 млрд. лв. това е невъзможно, поради което се преминава към друг вариант – разделянето на „добра” и „лоша” банка. „Добрите” активи, за които има точна одиторска оценка, ще бъдат прехвърлени в Креди Агрикол заедно с пасивите на КТБ.
При един такъв вариант изключение правят единствено пасивите, свързани с мажоритарния акционер в КТБ, и свързаните с него лица. Техните пасиви остават в КТБ заедно с кредитния портфейл за 3,5 млрд. и се преминава към процедура по несъстоятелност. Държавата гарантира всички депозити в Креди Агрикол, като заедно с това Министерството на финансите и Фондът за гарантиране на влоговете стават привилегировани кредитори на КТБ, което означава, че те ще получат вземанията си от осребряването на активите на банката първи. Тъй като сегашната законова уредба не предвижда подобен механизъм, за използването му ще е необходим нов закон. Към момента има разнопосочна информация относно този вариант.
При такъв вариант възникват два нови въпроса – да се гарантират депозитите в пълния им размер или само до законовия таван от 196 хил. лв. Ако се гарантират депозитите в пълния им размер, това намалява риска от разливане на кризата от една банка към целия сектор и впоследствие - към реалния сектор и държавния бюджет. В същото време обаче създава морален риск в бъдеще – вложителите ще се интересуват единствено от това къде лихвите са най-високи, но не и дали банката е стабилна. По този начин банките имат стимул да дават високи лихви по депозитите и да отпускат безотговорно кредити, тъй като след това някой друг ще плати сметката.
Ако пък се избере принципното решение – гарантиране на влоговете само до законовия таван от 196 хил. лв., това ще предотврати безотговорност от страна на вложителите в бъдеще и ще ги направи внимателни относно това къде държат парите си. В същото време обаче може да доведе до системен риск – виждайки как големите вложители губят част от депозитите си в КТБ, вложителите в други банки могат да изтеглят негарантираната част от депозитите си, което да доведе до подобни проблеми, каквито имаше в КТБ.
Компаниите, които губят част от влоговете си в КТБ, могат да бъдат изправени пред сериозни финансови проблеми, което да доведе до намалена икономическа активност, загуба на работни места и дори фалити. В този случай държавният бюджет може да бъде натоварен с допълнителни разходи, свързани с подкрепа на други банки, държавна помощ за някои държавни и общински дружества (част от чиито депозити са „изгорели”), със социални разходи, включително за обезщетения за безработица, както и със загуба на приходи.
Както става ясно, всеки вариант за действие има своите разновидности, но принципно опциите са две – спазване на сегашния закон и гарантиране на влоговете само до лимита от 196 хил. лв. или нов закон и гарантиране на пълния размер на депозитите, независимо от размера им. Всеки от тези варианти има своите плюсове и минуси. Основният дебат в момента е насочен към това кой вариант е по-добър, макар че това може да се знае единствено post factum.
Избирането на едната или другата възможност задължително трябва да бъде съпроводено с допълнителни мерки. Ако се вземе решение за гарантиране на пълния размер на депозитите, това трябва да е съпроводено с допълнителни мерки, основно повече регулации, които да създадат правилните стимули за отговорно поведение в бъдеще както на вложителите, така и на самите банки. При всички случаи обаче ще се създадат допълнителни разходи и за банките, и за вложителите.
Ако се вземе решение да се гарантират депозитите до законовия таван от 196 хил. лв., то трябва да бъде съпроводено с осигуряване на финансов ресурс в случай, че изолираният случай с КТБ доведе до сътресения в банковия сектор и/или до намаляване на икономическата активност. Тъй като нивото на фискалния резерв е твърде ниско, а приватизацията – почти замразена, основната част от този ресурс вероятно трябва да бъде набавена чрез емитиране на дълг.
Предвид нестабилната политическа обстановка в момента, приемането на съпровождащи мерки и в двата случая изглежда непредсказуемо и трудно, но именно те са цената, която трябва да бъде платена за справяне със ситуацията в банката с държавни пари. В зависимост от избрания подход, решението може да включва и писането на нов закон, като в последните две седмици вече изтекоха неофициално две негови версии. Предвид обществената чувствителност към проблеми в банковия сектор, както и поради необходимостта за приемането на евентуалния закон в парламента, е задължително официалният текст да бъде публикуван и да мине през бързо, но обстойно обществено обсъждане. В противен случай дори съмнението, било то основателно или не, за приемане на текстове в него, които обслужват частни интереси, може допълнително да намали доверието в банковата система и да последва нова паника.
Ако се ангажира публичен ресурс, което към момента е най-често спряганото решение, независимо от това кой вариант се избере, то това трябва да бъде направено прозрачно. Т.е. трябва да са най-малко ясни размерът на ресурса, механизмът на участието на държавата, размерът на гарантираните депозити и изплащането им, продължителността на евентуалната национализация на Креди Агрикол и последващите мерки, които ще бъдат взети, за да бъде предотвратено достигането до такава ситуация в бъдеще. Това е цената, която политиците трябва да платят веднага, а частният сектор и обществото ще плаща в бъдеще.
Всичко по темата за КТБ четете тук
Свързани компании:
преди 10 години Прокуратурата убедително показа, че няма причина да й се вярва на несвързаните и непремислени твърдения. Днес се изтъпанчват прокурор и следовател и започват да разказват подробности от следствието. Но какво може да ни накара да им повярваме, след като обвинението в "убийство" на депутат беше замазано с лека ръка, а оттогава такива грешни изхвърляния са ежедневие. С всичките си непрофесионални (да не ги нарека с по-точната дума) действия Искров и Цацаров дължат незабавна оставка за нанесени тежки вреди на имиджа на държавните институции и тежки поражения на банковата система в България. Последствията са много дълбоки и ще струват на държавата милиарди левове, дори само да се платят щетите, нанесени, примерно, на Оманския фонд, на ВТБ, компенсациите на вложителите, спечелили съдебни дела и много други тежки последствия, които няма как да напиша тук А инициаторите на атаката срещу КТБ могат да отговарят за гангстерските си действия само ако имаме работещи държавни институции, а не такива отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За мен остава необяснимо как банка отпуснала 5,2 милиарда кредити , набрала депозити за около 7 милиарда е изпаднала в ликвидна криза . Тя би трябвало да има поне 1,5 милиарда в касите си в момента . Едва ли е изплатили тези пари през последните дни преди да я затворят , никой не споменава такова нещо . Имаме си пирамида схема Понци ,но с доста милиарди , явно само непрекъснатият приход от депозити я е подържал . За съжаление закона е пределно ясен , гарантирани са сумите до 100 хил евро и то само за стандартните депозити , тези с привилегировани лихви не получават нищо . Но пък след фалита всеки загубил милиони ще може да съди банката и да изчака дали няма отнякъде да постъпят пари с които поне нещо да си върне . Няма как да се взимат заеми на гърба на всеки българин за да се покрият подобни пирамиди . Ако чакате от виртуалният фонд от Оман , доста ще почакате . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ето още малко ...."Основната част от тези 3,5 млрд. лв. кредити са отпускани на фирмите на лица, като служители на ниски позиции в банката - шофьор, секретарка, архивар, портиер, охранител.. Прави впечатление, че колкото по-голям е кредитът, толкова по-тънко е кредитното досие, т.е. толкова по-малко документи има в него и толкова по-бързо е предоставян.Един от разпитаните свидетели е охранител с над 15 г. стаж. Регистрирали са му фирма, подписал е документите и на нея е отпуснат голям кредит. Той не знае какво е цесия, какво е годишен финансов отчет, знае, че има някакви кредити, но не знае колко милиона , има земи, дава ги под аренда, но не знае на кого. Получава 500 лв. заплата, има 3000 лв. потребителски кредит и вноската му е около 150 лв. месечно, направил си е сметката." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Банката е пътник отвсякъде , трябва да си слепец за да не го видиш. Ето ви част от първоначалните сведения от прокуратурата ............"Според одита на "Делойт одит, Ърнст и Янг и Афа около 300 млн. лв. кредити, отпуснати от КТБ, са редовни - предоставени са на фирми, които не са учредени преди получаването му, имат реален бизнес, редовно правят вноски. 1,4 млрд. кредити са предоставени на фирми, които развиват бизнес от години, изплащат кредита редовно, но финансовото им състояние се е влошило, приходите им са намалели и има риск да не могат да възстановят цялата сума. 3,5 млрд. лв. от кредитния портфейл на КТБ са рискови."....... Преведено означава че 300 милиона са добри , от 1,4 милиарда , най вероятно ще се вземат половината пари , а 3,5 милиарда най вероятно са напълно загубени . Дори и така сметнати някъде се губят доста пари . Ако банката е раздала 5.2 милиарда кредити , а има събрани депозити да около 7 милиарда , някъде се губят около 1,8 милиарда . Те не са в касите отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Прокуратурата беше подведена от доклада на квесторите на БНБ. А не се знае кога точно са установени тези нарушения при отпускане на кредити или дали това е журналистическа спекулация. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години И за коя прокуратура говориш? За онази ли дето спа един месец и 20 дни? Браво, да се запише че на 19 юни в събота вечерта, след мача са решили да поработят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ми ти ми кажи. Нали до вчера Пеевски и Василев бяха авери? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години От прокуратурата преди малко е излязла информация, че КТБ е дала огромни кредити на кухи фирми, собственост на един от охранителите в банката. Кредит от няколко милиона евро е обезпечен с 60 кв. м панелка в Люлин и с някаква селска ливада. А за това пак ли Пеевски е виновен?? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ти като че живееш на друга планета. КТБ няма да отвори врати на 21.07.2014, това беше съобщено нееднократно. А кога или дали някога банката ще отвори врати е Божия работа в буквалния смисъл. Същото се отнася и за въпроса по изплащане на влоговете, никой не може да каже в какви срокове ще стане това, защото нормативна база за това просто няма за момента. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години В понеделник 21.07 ще се види има ли гаранция за влоговете и каква е тя... отговор Сигнализирай за неуместен коментар