Решението на българския премиер да замрази работата по проекта "Южен поток", който ще позволи руският газ за Европа да заобикаля Украйна, нанася удар по усилията на Кремъл да укрепи положението си като енергиен доставчик на Европейския съюз (ЕС), пише британското издание Financial Times (FT).
""Южен поток" би укрепил лостовете на Москва за влияние върху Киев, позволявайки ѝ да заплашва с врътване на кранчето (за Украйна), без да се застрашават доставките за Централна Европа", добавя авторът.
Високопоставени служители на ЕС и САЩ изразиха геополитически опасения от желанието на София да продължи работата по проекта в момент, когато украинската криза изостри напрежението между Москва и ЕС относно руския газ, пише изданието, като припомня личната намеса по въпроса на шефа на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу, заплашил България с наказателни мерки, ако не внесе корекции в проекта според европейското законодателство.
Вестникът пише и за изразените от САЩ особени опасения от участието на руската компания "Стройтрансгаз" като контрактор по проекта, като припомня, че тя се оглавява от Генадий Тимченко – руски бизнесмен, който е в списъка на санкционираните от САЩ след руската намеса в Украйна.
"Политическият натиск (бел. ред. – върху България) е огромен. Не е случайно, че решението на премиера (бел. ред. – Пламен Орешарски) бе обявено след среща с (бел. ред. – трима американски сенатори, включително и) Джон Маккейн", отбеляза FT, цитирано от БТА.
"България, която се присъедини към ЕС през 2007 г., се очерта като "точка на сблъсък" между Русия и Запада, защото тя е единствената страна от ЕС, която позволи изграждането на "Южен поток" да продължи на нейна територия. Това решение разцепи правителството, тъй като някои в Социалистическата партия настояват за по-тесни връзки с Кремъл, докато други, включително и по-малките коалиционни партньори, призоваха за съобразяване с Брюксел", добавя авторът.
Изданието цитира българският политически експерт Илиян Василев, според когото "премиерът направи политическо изявление с цел да успокои чуждестранните и вътрешните критици, но все още се нуждае кабинетът да одобри решението му за замразяване на проекта".
"Политическите и бизнес интересите на страната в голяма степен зависят от продължаването на проекта "Южен поток", затова правителството изглежда твърде уязвимо по въпроса", посочи Василев пред вестника.
преди 10 години Ама как някой ще знае колко е цената на километър, нали договорите са търговска тайна? Пишман експерти всичките се извъдиха и взеха да сравняват неизвестни величини. Дай линк към държавен сайт на Германия, където пише каква е цената за километър и съответно линк към подобен наш сайт, дето да е публикувано колко ще струва при нас. Не ми говори за разни експерти! Видяхме ги - само комисионни прибират, а разни мажоретки като тебе им подгласят, афиширайки думите им като безусловна истина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Абсолютно си прав - те затова всички ние който работим се съобразяваме с конкуренцията и се опитваме да направим нещо ПО-ЕВТИНО от тях . За това се ползват бенчмак цените - за сравнение . Цена на единица , на километър и т.н. Е проблема е че т.н. експерти казват че цената у нас на километър е двойна в сравнение с Германия и забележи - НИКОЙ НЕ СИ ПРАВИ ТРУДА ДА ГИ ОПРОВЕРГАВА . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години :) Всяко едно начинание води до видни разходи и ЕВЕНТУАЛНИ приходи някъде в бъдещето. Ако се разсъждава така, никога нищо няма да се направи. Не споря дали са надути разходите или не, просто каквото и да започнеш, винаги изваждаш едни пари, пък после да видим, може и нищо да не стане. Който и бизнес да започнеш, магистрала да построиш, метрото ако щеш... всичко започва с разходи и надежда за евентуални бъдещи приходи отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Обаче , глей сега тънката червена линия - руснаците контролират всички компоненти по структорирането на проекта . Реално чрез надуването на цената на километър и цената на финансирането , избора на строители , избора на доставчици и не на последно място КОНТРОЛИРАЙКИ ДЕБИТА те надуват толкова разходната част на проекта че изпращат нашите приходи от дивиденти в далечното неясно бъдеще . За това ти и писах - разходите са видни , приходите са някъде в бъдещето п.п.Същата е схемата и с Белене отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Може да си прав, не зная, казах че не съм енергиен експерт, но и няма как да е прозрачен за обществото. Материята е сложа и многокомпонентна, разбираема евентуално за експертите. Експертите от друга страна не са обективни а всеки тегли чергата към себе си, така че каквото и да е, който спечели, ще изкарва проекта рентабилен (обосновано) а който загуби - ще го изкарва губещ.Не е само цената на километър тук иде реч за това кой как ще участва във финансирането, как ще е поделена собствеността, какви транзитни такси ще се договорят и как, дали ще се плаща в пари или в газ или в отстъпка от цената, какви гаранции ще поеме България, отчитане на вторични ефекти за икономиката, като създаване на работни места, свързани с проекта продажби на материали и суровини, логистика... за това казах, че на практика няма как да се оцени от напред отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Най-големия проблем на тоя проект (както и на белене) е че е тотално непрозрачен . От тук насетне всички хипотези са възможни . Мен лично ако питаш - тоя проект трябва да бъде спрян и да остане такъв докато е в тоя му непрозрачен , обвит в мистика и слухове вид . Визирам основно избора на изпълнител и цената на километър на тоя проект . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз не съм запознат в детайли с проекта и не мога да знам дали разходите са надути или не са. По отношение на ползите, такива проекти имат период на възвращаемост десетки години и много трудно може отнапред да се изведе рентабилността им. Опитвам се да кажа, че който и да било голям проект да вземем, може съвсем обосновано да бъде изкаран и много печеливш и тотално губещ, но е добре все пак да правим нещо, да печелим някакво влияние и значимост в Европа иначе ще се превърнем в северозапада на югозапада ако ме разбираш, а аз не искам това. Човека обяснява, че това изобщо не ни трябва а все пак, нещо трябва да се прави иначе ще останем да чакаме на европомощите отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Разбира се, пропускаш ползата, че ще има газ. Или тя е без значение? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години няма разумен човек който да не иска този газопровод , тънкия момент е - на каква цена ? Все пак ползите трябва да надвишават разходите нали ? В така структурирания проект разходите са ясно видими , очертани и надути . Докато ползите ще ни трябва доста време да ги търсим отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "защото тя е единствената страна от ЕС, която позволи изграждането на "Южен поток" да продължи на нейна територия. "А? Унгария Словения и Италия от кога са излезли от ЕС? отговор Сигнализирай за неуместен коментар