Липсата на ръст в сектора на бързооборотните стоки в България вероятно ще доведе до фалити на част от по-малките хипермаркети в България, както и изтегляне на някои от големите търговски вериги. Като друга възможност е вероятно консолидиране на пазара – малките независими търговци могат да се обединят. Тези очаквания и прогнози изрази изпълнителният директор на Carrefour за България и Сърбия Милош Ристич, който заедно с част от ръководството на Marinopoulos представи някои от бъдещите планове на компанията за развитието ѝ в България.
Сръбският мениджър определи българския пазар на бързооборотни стоки като стабилен и по-добре работещ в сравнение с повечето балкански страни. Един от основните проблеми според него е, че от няколко години пазарът е зациклил и не е показвал никакъв ръст. "При силната конкуренция и увеличаващия се брой магазини ефектът е преразпределяне на обороти между търговците", отчете той.
Не е изключено след време дори и представители на големите вериги у нас да се обединят, коментира мениджърът пред Investor.bg.
“Тази тенденция се наблюдава винаги, когато има икономическа криза. Оборотите се преразпределят, пазарът се наглася спрямо търсенето. Това са нормални процеси”, обясни той.
"В кризата същият процес тече в Гърция – много от големите чужди компании излизат от пазара, а мястото им заемат местни търговци, включително групата Marinopoulos, поясни Аглики Мотсаку, директор “Комуникации” в Marinopoulos, която управлява бизнеса на Carrefour в България.
Част от този процес е бил и излизането на Carrefour от Балканите в средата на 2012 г. Тогава Marinopoulos изкупи дела на французите в смесеното дружество и продължи да развива обектите на Carrefour с договор за франчайз. Според Аглики Мотсаку в основата на това решение е било желанието на гръцката група за по-голяма гъвкавост в решенията и операциите.
В момента под френската марка работят 723 магазина в Гърция, 19 в Албания (след покупката на веригата Euromax), 17 в Кипър и 1 в Македония. В България веригата вече има 9 хипермаркета и 12 супермаркета в големите градове на страната. До края на тази година се планира и навлизане в Сърбия с магазини в Белград и Нови Сад. Експанзията ще се ръководи от "КМБ България".
Веригата се разраства у нас с инвестиция от 12 млн. евро
Три нови магазина на френската верига Carrefour ще отворят в България през тази година. Инвестициите в новите обекти на Carrefour ще възлезе на около 12 млн. евро, а Ристич не изключи възможността при поява на добри локации да бъдат отворени и повече магазини.
До края на април ще бъдат открити магазини в "Панорама мол" - Плевен и в "Ритейл парк Пловдив". През есента "КМБ България" ще отвори и най-големия си обект за годината – хипермаркет от 7000 кв.м в търговския център Plaza West в столичния квартал "Люлин".
Платила ли е Carrefour данък печалба за 2013 година?
Преди дни депутатът от БСП професор Румен Гечев заяви, че големите търговски вериги у нас не плащат на държавата ни данък печалба. Това заявление не бе подкрепено с конкретни данни, а до вчера нито един от изпълнителните директори, управляващи местните звена на веригите, не се изказа по темата.
Сега обаче стана ясно, че твърденията на депутата, поне частично, отговарят на истината. Самият шеф на Carrefour за България обясни, че за 2013 година компанията не е плащала данък печалба, а причината за това е, "че не реализирахме печалба за миналата година".
Ристич уточни пред Investor.bg, че е нормално дружеството да не регистрира печалба, тъй като на този етап изпълнява дългосрочна инвестиционна програма. "В момента ние инвестираме повече, отколкото печелим. Нормално е да се очаква, че по време на изпълнението на инвестиционната програма ние няма да сме на печалба. Очакваме скоро обаче вече да постигнем възвращаемост на инвестицията си".
Той допълни, че компанията е платила всичките останали данъци, нужни според законодателството на България.
Българските потребители купуват основно стоки на промоция
Българинът купува основно стоки на промоция, като за последните две-три години оборотът на тези продукти се е удвоил, обясни Ристич.
„Хората влизат в магазините, ровят и се „залепват“ на отстъпките. В същото време стоки от щандовете за биопродукти и риба отиват на боклука. От тях не печелим нищо, но ги държим заради по-претенциозните клиенти и защото искаме да възпитаме ново потребителско търсене“, каза Ристич.
Той бе категоричен, че конкуренцията на пазара е жестока: „Ако ние отворим супермаркет до конкурентна верига, им отнемаме част от клиентите. Ответният удар е те да открият хипермаркет до някой наш, което има тежки последици".
Четвъртото фискално тримесечие за Carrefour
През четвъртото фискално тримесечие френският търговски гигант Carrefour SA отчете по-силен ръст на органичните си продажби спрямо предните три месеца, главно благодарение на по-добро развитие в Испания, но особено на родния си пазар. През последните три месеца на годината коригираните от валутни ефекти продажби са скочили с 3,2% спрямо предходната година. През третото тримесечие ръстът бе само 2,7%.
През последното тримесечие Carrefour постигна некоригирани продажби от 22,2 млрд. евро, което обаче е с 650 милиона евро по-малко в сравнение с миналата година. Валутните загуби в Бразилия и Аржентина са намалили приходите, отчете в четвъртък френската верига. За цялата 2013 г. Carrefour отчете спад в приходите от от 86,56 милиарда евро до 84,32 млрд. евро. Коригираните продажби обаче са се увеличили с 2,5 на сто.
Според финансовия директор Жан-Пиер Сивиньон Carrefour е отчел положителни резултати във всички области. На важния френски пазар компанията се радва на най-силния си тримесечен ръст от 2007 г. насам. Заради рецесията там и високата безработица именно родният пазар причиняваше главоболие на французите през последните месеци.
Но развитието в Китай през четвъртото тримесечие не е никак убедително. Приходите там скачат само със скромните 1,4 на сто. Според вторият по големина в света търговец на дребно след американския Wal-Mart, в Китай се усеща все по-силно отслабване на потреблението.
преди 10 години Господин Ристич, вижте плюсовете на мнение 5.Аз прибавям още един плюс и потвърждавам: Карфур е веригата с най-ниско ниво на обслужването в България! И добавям: избягвам да пазарувам там. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако ме изберете за диктатор, обещавам първото нещо, което ще напр'я, ще бъде да заменя чуждите хипер-маркети с наши родни, при това държавни ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Тези "дискаунтъри", ама `ич не ни трябват! Едно са отношението към БГ произв. и търговци и цени. Другото е качеството, безличната маска/ако ти се наложи да защитаваш права като потребител/. Щом и рушветаджиите от НС `почноха до говорят колко пари изтичат от всички тези "инвеститори"/к`во ли са инвестирали - по едно хале и прилежаща инфрастр/. Като си тръгне утре, к`ва "инвестиция" остава?Другото разбира се е, че ако не ние, кой да подкрепя българското? Ако поне малко не спазваме "еврейски" принцип в тези отношения...загиваме. Тотално.За съжаление нихилизма е повсеместен.....В този смисъл, подкрепям разбира се Пъпеш-а :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Веригите наистина много мачкат производителите и с срокове за плащане и със задължителни промоции. Но пък не може всеки път за всяка дреболия, да се ходи при различен търговец. Някои хора спестеното време през седмицата и особено през уикенда им е по-важно отколкото цена и отношения между търговец - снабдител. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години По скоро Билла и Карфур ще пострадат, а магазините с имижд на по-народни и по-добър избор (Лидл, Пени и Кауфланд) ще бавно ще ги изяждат в областните градове. Ценно би било, ако Теско се разшири на изток към нас и власите (в момента са голям играч в Чехия, Словакия, Полша и Унгария, а са там от 1995 - 97г.).Даже очаквам още дискаунт DE/AT/NE ритейлъри да дойдат. За потребителя само по-добре ще става. По-лошо - не. Карфурците и нашите вериги да му мислят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз гледам, като има възможност да пазарувам извън веригите. Примерно напоследък се отвориха магазинчета на млекопроизводители. Качеството е прилично и цените им са добри. В семейството ни за мляко и млечни даваме доста пари и ето как малките магазини на мандрите ги дърпат от веригите.Само да задържат качеството и да не се увличат с цените имат голямо бъдеще. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Не е вярно. Промаркет са по зле ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Карфур е веригата с най-ниско ниво на обслужването в България! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години То па да беше само отношението към клиента. Нямат нищо общо с Карфур по Европа. Как са им дали права не знам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години То па да беше само отношението към клиента. Нямат нищо общо с Карфур по Европа. Как са им дали права не знам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар