Липсата на ръст в сектора на бързооборотните стоки в България вероятно ще доведе до фалити на част от по-малките хипермаркети в България, както и изтегляне на някои от големите търговски вериги. Като друга възможност е вероятно консолидиране на пазара – малките независими търговци могат да се обединят. Тези очаквания и прогнози изрази изпълнителният директор на Carrefour за България и Сърбия Милош Ристич, който заедно с част от ръководството на Marinopoulos представи някои от бъдещите планове на компанията за развитието ѝ в България.
Сръбският мениджър определи българския пазар на бързооборотни стоки като стабилен и по-добре работещ в сравнение с повечето балкански страни. Един от основните проблеми според него е, че от няколко години пазарът е зациклил и не е показвал никакъв ръст. "При силната конкуренция и увеличаващия се брой магазини ефектът е преразпределяне на обороти между търговците", отчете той.
Не е изключено след време дори и представители на големите вериги у нас да се обединят, коментира мениджърът пред Investor.bg.
“Тази тенденция се наблюдава винаги, когато има икономическа криза. Оборотите се преразпределят, пазарът се наглася спрямо търсенето. Това са нормални процеси”, обясни той.
"В кризата същият процес тече в Гърция – много от големите чужди компании излизат от пазара, а мястото им заемат местни търговци, включително групата Marinopoulos, поясни Аглики Мотсаку, директор “Комуникации” в Marinopoulos, която управлява бизнеса на Carrefour в България.
Част от този процес е бил и излизането на Carrefour от Балканите в средата на 2012 г. Тогава Marinopoulos изкупи дела на французите в смесеното дружество и продължи да развива обектите на Carrefour с договор за франчайз. Според Аглики Мотсаку в основата на това решение е било желанието на гръцката група за по-голяма гъвкавост в решенията и операциите.
В момента под френската марка работят 723 магазина в Гърция, 19 в Албания (след покупката на веригата Euromax), 17 в Кипър и 1 в Македония. В България веригата вече има 9 хипермаркета и 12 супермаркета в големите градове на страната. До края на тази година се планира и навлизане в Сърбия с магазини в Белград и Нови Сад. Експанзията ще се ръководи от "КМБ България".
Веригата се разраства у нас с инвестиция от 12 млн. евро
Три нови магазина на френската верига Carrefour ще отворят в България през тази година. Инвестициите в новите обекти на Carrefour ще възлезе на около 12 млн. евро, а Ристич не изключи възможността при поява на добри локации да бъдат отворени и повече магазини.
До края на април ще бъдат открити магазини в "Панорама мол" - Плевен и в "Ритейл парк Пловдив". През есента "КМБ България" ще отвори и най-големия си обект за годината – хипермаркет от 7000 кв.м в търговския център Plaza West в столичния квартал "Люлин".
Платила ли е Carrefour данък печалба за 2013 година?
Преди дни депутатът от БСП професор Румен Гечев заяви, че големите търговски вериги у нас не плащат на държавата ни данък печалба. Това заявление не бе подкрепено с конкретни данни, а до вчера нито един от изпълнителните директори, управляващи местните звена на веригите, не се изказа по темата.
Сега обаче стана ясно, че твърденията на депутата, поне частично, отговарят на истината. Самият шеф на Carrefour за България обясни, че за 2013 година компанията не е плащала данък печалба, а причината за това е, "че не реализирахме печалба за миналата година".
Ристич уточни пред Investor.bg, че е нормално дружеството да не регистрира печалба, тъй като на този етап изпълнява дългосрочна инвестиционна програма. "В момента ние инвестираме повече, отколкото печелим. Нормално е да се очаква, че по време на изпълнението на инвестиционната програма ние няма да сме на печалба. Очакваме скоро обаче вече да постигнем възвращаемост на инвестицията си".
Той допълни, че компанията е платила всичките останали данъци, нужни според законодателството на България.
Българските потребители купуват основно стоки на промоция
Българинът купува основно стоки на промоция, като за последните две-три години оборотът на тези продукти се е удвоил, обясни Ристич.
„Хората влизат в магазините, ровят и се „залепват“ на отстъпките. В същото време стоки от щандовете за биопродукти и риба отиват на боклука. От тях не печелим нищо, но ги държим заради по-претенциозните клиенти и защото искаме да възпитаме ново потребителско търсене“, каза Ристич.
Той бе категоричен, че конкуренцията на пазара е жестока: „Ако ние отворим супермаркет до конкурентна верига, им отнемаме част от клиентите. Ответният удар е те да открият хипермаркет до някой наш, което има тежки последици".
Четвъртото фискално тримесечие за Carrefour
През четвъртото фискално тримесечие френският търговски гигант Carrefour SA отчете по-силен ръст на органичните си продажби спрямо предните три месеца, главно благодарение на по-добро развитие в Испания, но особено на родния си пазар. През последните три месеца на годината коригираните от валутни ефекти продажби са скочили с 3,2% спрямо предходната година. През третото тримесечие ръстът бе само 2,7%.
През последното тримесечие Carrefour постигна некоригирани продажби от 22,2 млрд. евро, което обаче е с 650 милиона евро по-малко в сравнение с миналата година. Валутните загуби в Бразилия и Аржентина са намалили приходите, отчете в четвъртък френската верига. За цялата 2013 г. Carrefour отчете спад в приходите от от 86,56 милиарда евро до 84,32 млрд. евро. Коригираните продажби обаче са се увеличили с 2,5 на сто.
Според финансовия директор Жан-Пиер Сивиньон Carrefour е отчел положителни резултати във всички области. На важния френски пазар компанията се радва на най-силния си тримесечен ръст от 2007 г. насам. Заради рецесията там и високата безработица именно родният пазар причиняваше главоболие на французите през последните месеци.
Но развитието в Китай през четвъртото тримесечие не е никак убедително. Приходите там скачат само със скромните 1,4 на сто. Според вторият по големина в света търговец на дребно след американския Wal-Mart, в Китай се усеща все по-силно отслабване на потреблението.
преди 10 години Така де! Като ще милеем един за друг нека е така а не един за себе си и другите за него! Показват разнообразие и цени и нямат грижи! 20 години не им ли стигнаха да се научат как се търгува!!!? Плащахме им солени цени за да успеят и да се наложат на собствения си пазар! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години ха ха ха Стоилов! Какво ще кажеш за обратната страна на медала? Нека като националисти /каквито са французите/ БГ търговците продават поне на цените на чуждите вериги /може и на по ниски нали милеят за сънародниците си/ които според теб са изедници! Нека нашите покажат по добро лице!! Как ти звучи продължението на ТВОЯТА риторика? :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Нека не се заблуждаваме! Няма чужди инвеститори! Инвеститор е този който е с местен произход, създава и развива нещо в България, без да изнася навън! Всичко друго е несериозно! Да дадем за пример французите , те пазаруват само в квартални магазинчета! Те са националисти и уважават страната си! А нашите политици са всички национални предатели! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години И изобщо, по -добре Derby, ТЕД, Градус и мн.др. в европейски магазини, отколкото "чужди" хипермаркети. А "вносните" стоки и "тоблероните" и нашите търговци също могат да продават. Споко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години По същата логика заобикалям доста търговци "от странство" и с радост забелязвам развитието на български вериги за мебели, стоки за бита, строителни маркети и много други. По добре да видя нов магазин за мебели от съседен град, от колкото нова Икеа, която не се слави между другото с добро име сред европейските потребители..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За въпросния маркетинг, дистрибуция, по-добри опаковки, разнообразие и прочие са нужни, вероятно се сещаш, пари. Те могат да дойдат от оборот. Ясно е пък той от къде може да дойде. Ако имахме ресурса на "инвеститорите", нямаше да сме най-бедните. Нашите щяха да правят магазини там.И в резултат /като сбор от добър маркетинг, дистрибуция и подкрепа на клиентела/ на добрата работа, при мен българските вериги конкурират тези от "странство", и те смаляват обекти и закриват, стоките залежават и се хвърлят, пък аз и съгражданите пазаруваме доволни от нашите търговци.Писах по-долу "еврейския" принцип, но вероятно търговията ти е далечна зона. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Нищо против нашите вериги. Проблемът им е малко селския марткетинг и слабата дистрибуция, ограничения ресурс за разширяване на покритието в страната (стоят в големите градове и не стъпват в градчета като Ботевград, Самоков, Казанлък, Лом, Петрич, Пайнер Сити) и им куца свежата част (зеленчук, плодове, меса). Ако го няма Кауфланд в Ботевград къде другаде ще намеря прясна риба и морски дарове, всичкия зеленчук на едно място, богата колекция от винца, сирена, месо, домашни потреби, базови кухенски уреди и "Артикул 13" на нормална цена? Хит, Фантастико или Промаркет ще дойдат или "умрелата Европа" (на Ковашки) ще се грижи за моят избор. Хайде стига - нека да не бунтуваме срещу промените за доброто на потребителя. Нашите вериги са разпокъсани и на тях им трябва консолидация, ако искат да се конкурират успешно с инвазията на чуждите (Лидл цъфна изведнъж с близо 30 магазина стартово). Потребителят колкото и да е патриот, той не може да живее само с черно бяла телевизия от национализъм. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Не виждам с какво "любимите" ти усещания при пазаруване, дават предимство на чуждите "дискаунтъри" пред български вериги и/или търговци. Там където живея има предостатъчно добри /цени, качество, БГ продукти, вносни аналози и т.н./ Български Търговски Вериги и предпочитам да имам същите нагласи за пазаруване като твоите но в ТЯХ! Те по нищо не отстъпват на вмирисаните "К", "С", "L", "B" "М" и прочие и прочие... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Пиша като човек, който влиза в магазин и иска за 30 минути да напазарува за седмицата и да се наслаждава на свободното време и да го използва продуктивно. Като човек, който не иска като кацне на чуждо летище да се нахвърля на капиталистическите стоки като партиец на тоблерон по време соца; като човек, който иска да има богат избор на плодове и зеленчуци до себе си, а не като соц заводски работник да *** компоти и зимнинки (понеже режима няма "конвертюема" валута да плати за внос на цитруси); като човек който да има избор от меса, риби и сирена, а не да разчита на прасето от село или да влачи питата с кашкавал като ***. А за организираните производители със стабилно качество, това да имат гарантиран пазар на продукцията си, макар и при скромен марж на печалба не е за изпускане. Страдат неадаптивните. Тези, които наистина вадят краен продукт със високо качество могат и сами да си развият каналите на дистрибуция и да постигат желаната норма на печалба. А крайната цена е друга тема. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Smart -ass пишеш като че ли работиш или си работил за някоя от тези вериги - много компетентно - За потребителя ще става по-добре - не знам как ще стане това , но помисли като цяло за икономиката на България...Аз лично не се радвам на кисело мляко "БДС" за 35 ст.А парите си излизат от БГ и ние си обедняваме , после се радваме на ниските цени на веригите... Защо ? Защото това можем да си позволим !Само евтиното - мерси , ама това си е мечешка услуга ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар